Techniek > Honda Africa Twin

over koken

(1/2) > >>

Lauda:
beste mensen

afgelopen zaterdag was het raak :-[ :-\ mijn at raakte oververhit kwam hier te laat achter en heeft dus heel even staan koken(achter bij expansie tankje) bij nader onderzoek kwam ik er achter dat de fan schakelaar het  niet  meer doet deze besteld.  tijdelijk door verbonden hoef momenteel geen lange ritten te maken dit werkt allemaal prima nu. echter ben ik bang dat me koppakking lek is ik zie geen blauwe rook uit de uitlaat en tevens ook geen lekkage bij de cilinderkoppen slangen of dergelijke. nu denken jullie wat is dan het probleem nu ruik ik bij de uitlaat een andere lucht als normaal (nu ben ik ook stront verkouden) mijn vraag is hoe groot achten jullie de kans dat mijn vermoedens juist zijn? ga in de loop van volgende week een test doen omtrent  het koelvloeistof niveau in het expansie tankje

ben benieuwd naar jullie gedachten

xrvtuur:
Als je koppakking lek is heb je meestal geborrel  in je expansie vaatje

Waffie:
je ruikt verbrande koelvloeistof.. neem maar aan dat hij lek is

de vraag is dan voorste of achterste cylinder,
op zich maakt dat niet veel uit maar herstelling is nu noodzakelijk
kosten raming incl onderdelen ca 450 euri.

nu de kritische nood
nu heb je op je dashbord een temp meter zitten en ondanks dat deze in het rood heeft moeten staan heb je toch verder gereden
dat  was dom,
en over de schakelaar(die in de radiateur zit) , die gaan zelden stuk  en meestal is het de zekering(doormeten)

ben dus zeker dat je de juiste diagnose hebt want als je het de volgende keer weer hebt  ben je wederom te laat
en heb je mogelijk weer de pakking eruit liggen

alain:
Ook even checken met de oliepeilstok of er water in je carter terecht is gekomen: dan wordt de olie een soort mayonnaise.

Lauda:

--- Citaat van: Waffie op 11 april 2017, 08:35 ---je ruikt verbrande koelvloeistof.. neem maar aan dat hij lek is

de vraag is dan voorste of achterste cylinder,
op zich maakt dat niet veel uit maar herstelling is nu noodzakelijk
kosten raming incl onderdelen ca 450 euri.

nu de kritische nood
nu heb je op je dashbord een temp meter zitten en ondanks dat deze in het rood heeft moeten staan heb je toch verder gereden
dat  was dom,
en over de schakelaar(die in de radiateur zit) , die gaan zelden stuk  en meestal is het de zekering(doormeten)

ben dus zeker dat je de juiste diagnose hebt want als je het de volgende keer weer hebt  ben je wederom te laat
en heb je mogelijk weer de pakking eruit liggen

--- Einde van citaat ---

tot nu toe alvast bedankt voor jullie reactie. het was inderdaad dom  om door te rijden helaas ging het  om een klein noodzakelijk stuk rijden  even wat ophalen en weer terug had geen haast en  ben nu ik er over na denk ook niet  met me tellers bezig geweest rustig met verkeer mee vandaar.  de zekeringen heb ik gecontroleerd deze zijn in orde en door gemeten. ook volt meter geeft niks buitensporig aan bij div toeren.  heb tijdens het rustig warm worden van de motor alle koel leidingen en radiator gevoeld deze worden normaal warm dus de circulatie is normaal egter fan slaat niet aan. bij warm worden de fan handmatig aan gezet en alles koelde weer naar de juiste temperaturen.   na wat testen kwam ik er achter dat er toch koel vloeistof verdwijnt uit het reservoir dus helaas zullen de cilinders er af moeten balen  :( zal voorlopig wel niets van komen zit midden in een verhuizing en de geplande motor zomervakantie naar zweden zal moeten wachten. weet iemand misschien een adres goeie ervaring mee heeft (omgeving Rotterdam) dit voor redelijke prijs kan gebeuren of is 450,-  goeie richtprijs misschien met wat geschuif in begrotingen toch misschien mogelijk voor voor de zomer klaar te hebben

ik hoor graag van jullie 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View