Auteur Topic: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.  (gelezen 2509 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline komkommer

PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Gepost op: 11 april 2017, 15:38 »
Ik ben bezig met een ritje en ik heb dus maar beperkt gereedschap mee, maar ik merkte deze ochtend  dat hij een beetje laag stationair liep (normaal juist een beetje te hoog). Ik heb de stelschroef iets verder ingedraaid, en hij loopt nu weer iets hoger in de toeren, maar ik heb het idee dat hij maar op 1 cilinder stationair draait. Ook als ik hem nu met het gas op ~1800 a 2000 toeren in zijn vrij laat lopen, dan knalt hij een beetje uit de uitlaat en als ik tijdens het rijden in toeren gas los laat dan knalt hij uit de uitlaat. Het lijkt er dus op dat de achterste cilinder ineens niet lekker mee is gaan doen. Met >2000 toeren heb ik verder wel gewoon een goede gasreactie.

Zoals gezegd heb ik maar beperkt gereedschap mee, bijvoorbeeld geen remreiniger, dus ik hoop dat jullie met wat creatieve oplossingen kunnen mee denken. (Ik heb een roller als deo, dus dat kan helaas ook niet).

Offline PimW

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2017, 15:56 »
Klinkt als een verstopte stationair sproeier, als hij hoger in toeren wel lekker oppakt en verder goed rijd dan zal dat hem wel zijn. Knallen uit de uitlaat word dan veroorzaakt door een tekort aan brandstof.

Je kunt altijd controleren of de toerenteller gek doet, dat is een indicatie voor problemen met een CDI (CDI stekkers even omwisselen, toerenteller komt van één van de twee).

Maar ik denk dat je thuis ff de spoeiers moet controleren.

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2017, 15:57 »
Tijdje laten afkoelen en weer gestart. Uitlaat achterste cilinder blijft koud, bougie daarvan is wit. Boegie van voorste cilinder is ook een beetje te wit naar mijn smaak, maar ziet er beter uit.

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2017, 15:58 »
Klinkt als een verstopte stationair sproeier, als hij hoger in toeren wel lekker oppakt en verder goed rijd dan zal dat hem wel zijn. Knallen uit de uitlaat word dan veroorzaakt door een tekort aan brandstof.

Je kunt altijd controleren of de toerenteller gek doet, dat is een indicatie voor problemen met een CDI (CDI stekkers even omwisselen, toerenteller komt van één van de twee).

Maar ik denk dat je thuis ff de spoeiers moet controleren.
Thuis is nog een stukje weg :-X
« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 18:04 door komkommer »

Offline PimW

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2017, 16:08 »
Controleer zoals aangegeven of je toerenteller gaat haperen als je de motor voelt inhouden. Zo ja is een CDI kapot. Wissel de stekkers een keer om om zeker te zijn.

Als het maar één cilinder is kun je de bobines nog controleren, maar met beperkte uitrusting zal dat niet meer zijn dan zitten de stekkers erop.

Is het nogsteeds zo dat de motor boven de 2-3k toeren wel goed loopt? Dan denk ik toch stationair sproeier.

Om de carbs schoon te maken heb je een sleutel 10,12 nodig, een kruiskop schroevendraaier en een tangetje. De gaskabels zitten met een beugeltje op de carbs geschroefd met sleutel 7 en 8 oid, maar die hoeven misschien niet los als je de kabels uit de schif kan halen.


Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2017, 16:14 »
Heb ik allemaal mee. Heb lichtfilterunit boven er al af gehaald, maar hoe kom je vervolgens bij de onderkant van de carbs? Kan je die draaien?

Offline PimW

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2017, 16:29 »
Nee die moeten van de motor af.

Inlaat rubbers losdraaien, carbs los wurmen, kwartslag draaien en tussen het frame uit halen.

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2017, 16:34 »
gelukt, nu schoonmaken.

Offline PimW

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2017, 16:37 »
Als je de stationair sproeier losneemt moet je hem even tegen het licht houden en kijken of de doorgang en alle gaatjes aan de zijkanten mooi open (rond lichtbeeld) zijn.

Vaak gaat daar een rommeltje in zitten en krijg je waar jij last van lijkt te hebben.

Offline Arjen

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2017, 17:11 »
Een PD10 heeft maar 1 CDI, dus stekkers omwisselen is niet zo eenvoudig ;)

Verder denk ik ook aan een verstopte sproeier. Andere oorzaak zou geen of slechte vonk kunnen zijn: brakke bougie, -kabel, bobine of opnemer.

Knallen in de pijp hoeft  trouwens niet altijd een te arm mengsel te zijn, kan ook onverbrande benzine in een heel hete uitlaatbocht zijn. De witte bougies duiden mogelijk wel op een arm mengsel. Eventueel luchtmengselschroeven checken op de carbs (die horen 2,5 slag uitgedraaid te staan).

Praktisch gezien, thuis kan duizenden kilometers zijn, je deo kan een roller zijn, maar dat betekent niet dat je nergens hulp mag (of kan) vragen toch? :) Vast iemand die wel een deo spraytje heeft en een beetje willekeurige (auto)monteur weet echt wel raad met jouw probleem. Gelukkig hebben we niet te maken met ingewikkelde electronica en computers aan boord :) :)
“Never Stop Exploring”

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2017, 17:37 »
Dat klopt, maar dat is plan B :P

Offline Sopa

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2017, 17:56 »
een flesje forte 1 of een andere carburateur/injector cleaner moet ook wel te vinden zijn om even in je tank te gooien. Succes!

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2017, 18:03 »
Nou, het was een verstopte sproeier! Hij loopt weer prima :)

Offline Arjen

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2017, 15:32 »
Goed bezig! :)
“Never Stop Exploring”

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2017, 09:16 »
Twee dagen was het weer raak en mocht ik weer aan de bak, maar nou loopt hij alweer een tijd goed.

Offline PimW

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2017, 12:27 »
Zit er een filter in de leiding?

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2017, 15:21 »
Zit er een filter in de leiding?

Nee, heb ik overwogen om te plaatsen, maar na die twee keer heb ik ondertussen alweer wat kilometertjes afgelegd zonder problemen.

Offline Arjen

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2017, 22:47 »
...en wat heb je in de tussentijd gecontroleerd?
“Never Stop Exploring”

Offline komkommer

Re: PD10 loopt ineens niet mooi stationair.
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2017, 06:59 »
Niks, want hij loopt dus prima.