Auteur Topic: Opeen slechte accu?  (gelezen 1807 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kansloos

Opeen slechte accu?
« Gepost op: 13 april 2017, 21:34 »
Hallo allemaal.

Toen ik vanochtend mijn rd04 wilde starten zag ik dat bij mijn tripmeter de klok opeens knipperde. Duur vond ik vreemd omdat ik vorige week nog normaal heb kunnen rijden.
Ik ben zonder problemen naar mijn werk gereden zo'n 30 km.
Ik moest halverwege de middag met de motor ongeveer 10 km door den haag rijden en bijna toen ik op de plays van bestemming was voel de motor uit een was niet meer te starten.
Na ongeveer 1.5 uur kwam ik terug bij mijn motor en kon ik gewoon starten en naar huis rijden.  Toen ik thuis was heb ik de spanning op de Accu gemeten welke 12.3 of zo was toen de motor uit stond. Toen de motor draaide op 4700 toren was de spanning 14.7 ongeveer.

Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn.

Gr
Kansloos
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 21:40 door Kansloos »

Offline PimW

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2017, 22:35 »
Zitten de kabels goed vast op de accupolen en de massa goed aan het blok?

Offline Brombeer

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2017, 23:09 »

Laadspanning goed, accuspanning slecht.

Tripmasters resetten als de spanning onder de 6V zakt (bijv. tijdens starten met ontladen accu).


Accu doott  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Kansloos

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2017, 07:20 »
Ik ga inderdaad mijn polen nog even controleren.

Er zou een nieuwe accu in zitten (helaas geen onderhoudsvrije accu). Hoe vaak moet je naar het vloeistofniveau kijken?

Gr
Kansloos

Offline Kansloos

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2017, 09:35 »
Ik heb er na donderdag niet meer op gereden en toen ik gister de accuspanning controleerde was deze 12,5 zonder dat de motor draaide. Voor zover ik het begrijp is dit een goed teken. Dit omdat als er een lekspanning zou zijn hij nu veel lager zou moeten zijn. Daarnaast laat het ook zien dat de accu nog goed moet zijn.
De accupolen zijn ook goed aangedraaid. Zou het verder nog ergens anders mee te maken kunnen hebben?

Offline Oldtimer

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2017, 09:43 »
De accuspanning van 12,5 volt kan dan wel normaal zijn, maar de accu houdt op een of andere manier de spanning niet vast.
Dat ga je pas merken als de accu wat langer belast wordt.
Lekstroom kun je gewoon meten met een universeel meter in de A ( ampere ) stand met 1 open klem, en meten tussen accu en klem.

wat brom zegt
Accu dooooot !!

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Kansloos

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2017, 20:36 »
ben vandaag bij een accuboer geweest en deze gaf aan dat hij inderdaad dood was (zij het nog maar net maar toch >:()

Nu heeft hij mij een gel accu meegegeven waarbij de terminals niet van bovenaf aangesloten moeten worden maar aan de voorkant. Dit lukt niet omdat de accuklemmen gevormd zijn. Zouden jullie de accu terugbrengen of de accuklemmen aanpassen?

gr
Kansloos

Offline TransAlpGhost

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2017, 21:54 »
ik zou ruilen en een passende halen

ben vandaag bij een accuboer geweest en deze gaf aan dat hij inderdaad dood was (zij het nog maar net maar toch >:()

Nu heeft hij mij een gel accu meegegeven waarbij de terminals niet van bovenaf aangesloten moeten worden maar aan de voorkant. Dit lukt niet omdat de accuklemmen gevormd zijn. Zouden jullie de accu terugbrengen of de accuklemmen aanpassen?

gr
Kansloos
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline V-Twin

Re: Opeen slechte accu?
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2017, 22:01 »
Ik zou niet te moeilijk doen. Je hoeft per aansluiting die op de kabel zit maar aan 1 kant de omgezette rand terug te zetten en dan past het gewoon. Je kunt het ook uitvullen met een koperen ring.