We hebben deze 2e Kerstdag nuttig besteed
De motor is ruim 1,5j in ons bezit, maar veel onderhoud is er (door ons dan) niet aan gepleegd, veel aanleiding was er ook niet voor hoor, alles functioneerde prima, maar daar werd het dus nu wel een x tijd voor. Bij aanschaf stond er een kleine 10K op de teller, inmiddels ruim 12K en dat is de onderhoudsinterval, dus hoog tijd om eens wat te doen.
Helemaal zeker weet ik dat niet, maar het zou zomaar kunnen dat er nog nooit enig onderhoud gepleegd is sinds dat hij op de weg gekomen is
Wat hebben we op de planning staan:
- olie & oliefilter vervangen
- koelvloeistof verversen
- remvloeistof verversen
- klepspeling controleren
- wat we verder nog tegen komen
Vandaag dus een begin gemaakt
Motortje eerst warm laten draaien. Daarna olie afgetapt en oliefilter verwijderd. De aftapplug met een nieuw ringetje teruggeplaatst. Een nieuw oliefilter is nog in bestelling dus daar wachten we nog op. Ook nog geen nieuwe olie er in gedaan.
Daarna de kuip en tank er af gehaald. We hebben dat al eens eerder gedaan, maar het blijft een ontdekkingstocht op zich
Wat maakt Honda het soms lastig met al die losse afdekkapjes
Luchtfilter bekeken. Ziet er op zich niet heel vies uit, maar ik twijfel toch of we het wel/niet moeten vernieuwen nu we het tóch open hebben liggen. Volgens het WPH moet het ook bij 12K vervangen worden. Ik ga er over verzinnen!
De carterontluchting iig ook gelijk even schoongemaakt, daar zat best wat smurrie in.
Daarna de koelvloeistof afgetapt en opnieuw afgevuld. Er zal nog wel wat bij moeten als de motor gelopen heeft en alle lucht uit het systeem is, maar laten draaien kan nu even niet.
Dat was het voor vandaag, binnenkort weer verder