Hallo beste mensen,
Ik zit met het volgende en ik hoop dat iemand van jullie me ermee kan helpen:
Mijn accu loopt nl. erg snel leeg bij stilstand. Ik heb al het een en ander gelezen hier op het forum en op basis daarvan ben ik nog niet helemaal zeker waar ik verstandig aan doe. Na een aantal metingen ben ik er achter dat ik sowieso een lekstroom heb van 0,7 mA op de zekering (F) van de "Ignition". Aangezien vlgs Haynes slechts 0,1 mA toegestaan is, zit er dus ergens iets niet goed. Maar ik vraag me af of deze relatief kleine lekstroom mijn accu zo snel (overnight) leeg kan trekken.
Het punt is dat ik eind april mijn Varadero (2005 ABS) op een trailer wil zetten richting de Pyreneeën en vervolgens in noord-Spanje een weekje wil gaan touren. Ik kan een eenvoudig een nieuwe accu kopen maar loop ik dan de kans dat ik in Spanje straks gewoon zonder prik sta na het ontbijt? Ik snap dat het beter is om de lekstroom op te lossen maar ik weet niet of ik daar met mijn (redelijk beperkte) skills daar genoeg tijd voor heb.....het is immers zo 25 april. Als dat de enige oplossing is (naast nieuwe accu) dan heb ik een uitdaging zeg maar... (of ik trek elke dag zekering F eruit
)
Maar goed, hieronder even wat meer info
Laadspanning stationair 14,2 V
Laadspanning tijdens rijden na half uurtje 13,99
Dus SR functioneert naar behoren, evenals stator.
Na dat ritje:
Accuspanning contact uit 12,93 V
Accuspanning contact aan (+ licht) 12,10 V
Na een uur:
Accuspanning contact uit 12,67 V
Accuspanning contact aan (+ licht) 12,04 V
Achter zekering F zit o.a. de dodemansknop. Die heb ik open gehad maar daar zat 0 erosie oid. Volgens Haynes zit er ook nog het "engine stop relay" achter én de "lean angle sensor". Weet iemand waar ik die kan vinden? Ik heb het in Haynes (nog) niet kunnen vinden maar misschien kan iemand het zo zeggen?
in afwachting.....
Gr,
Roland