Techniek > Honda Varadero

Accu kapot?

(1/4) > >>

Roland:
Hallo beste mensen,

Ik zit met het volgende en ik hoop dat iemand van jullie me ermee kan helpen:

Mijn accu loopt nl. erg snel leeg bij stilstand. Ik heb al het een en ander gelezen hier op het forum en op basis daarvan ben ik nog niet helemaal zeker waar ik verstandig aan doe. Na een aantal metingen ben ik er achter dat ik sowieso een lekstroom heb van 0,7 mA op de zekering (F) van de "Ignition". Aangezien vlgs Haynes slechts 0,1 mA toegestaan is, zit er dus ergens iets niet goed. Maar ik vraag me af of deze relatief kleine lekstroom mijn accu zo snel (overnight) leeg kan trekken.

Het punt is dat ik eind april mijn Varadero (2005 ABS) op een trailer wil zetten richting de Pyreneeën en vervolgens in noord-Spanje een weekje wil gaan touren.  Ik kan een eenvoudig een nieuwe accu kopen maar loop ik dan de kans dat ik in Spanje straks gewoon zonder prik sta na het ontbijt? Ik snap dat het beter is om de lekstroom op te lossen maar ik weet niet of ik daar met mijn (redelijk beperkte) skills daar genoeg tijd voor heb.....het is immers zo 25 april. Als dat de enige oplossing is (naast nieuwe accu) dan heb ik een uitdaging zeg maar... (of ik trek elke dag zekering F eruit  ;D)

Maar goed, hieronder even wat meer info
Laadspanning stationair 14,2 V
Laadspanning tijdens rijden na half uurtje 13,99
Dus SR functioneert naar behoren, evenals stator.
Na dat ritje:
Accuspanning contact uit 12,93 V
Accuspanning contact aan (+ licht) 12,10 V
Na een uur:
Accuspanning contact uit 12,67 V
Accuspanning contact aan (+ licht) 12,04 V

Achter zekering F zit o.a. de dodemansknop. Die heb ik open gehad maar daar zat 0 erosie oid. Volgens Haynes zit er ook nog het "engine stop relay" achter én de "lean angle sensor".  Weet iemand waar ik die kan vinden? Ik heb het in Haynes (nog) niet kunnen vinden maar misschien kan iemand het zo zeggen?

in afwachting.....

Gr,
Roland




Zwartkop:
Er zijn mensen met veel skills die dit soort probleem beroepsmatig oplossen. Meestal werken ze bij een goede motorzaak. Dat zou mijn eerste gedachte zijn als ik volgende week op vakantie wilde met de motor en er geen vertrouwen in had dat hij het daar zou blijven doen. Los van of het wel of geen probleem zal blijken als je daar bent zou voor mij het vertrouwen dat ik in mijn motor wil hebben doorslaggevend zijn. Misschien niet de oplossing die je wil lezen, maar overweeg het eens.

robgoesdakar:
1) als je accu zo snel leeg loopt kan de accu stuk zijn door zelfontlading. Gebruik eens een goede druppellader op de losse accu. Als de lader de accu vol heeft stopt deze met laden (lampje uit/vol), en als deze binnen (zeer) korte tijd weer gaat laden, dan is de ontlading van je accu te hoog en dient deze vervangen te worden.
2) als je een leksptroom aan boord hebt die je niet hebt kunnen lokaliseren, dan zou je ook kunnen kiezen om de accu polen los te halen tijdens transport of nachtje stil stand.
3) neem een startaccu/noodaccu mee

xrvtuur:
Hoe oud is je huidige accu? misschien nog de originele... Als je om een andere gaat let er op dat je een 18Ah accu hebt voor je 2005 ABS.  de oudere Varadero's hebben een 14Ah accu.

Roland:
Accu is 3,5 jaar oud (Yuasa YTX20 abs)........en ik rijd niet dagelijks dus dat ie niet meer optimaal is zou zomaar kunnen natuurlijk.

Zit te twijfelen of ik eens een Motobatt zal proberen want een nieuwe gaat er sowieso komen en ik heb daar nog geen slechte dingen van gelezen.

Ik ga vanavond nog eens zoeken naar de "engine stop relay" de "lean angle sensor". Misschien is het slechts een slechte stekkerverbinding.......en anders inderdaad maar de accupolen los koppelen elke avond.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View