Auteur Topic: Transalp XL600V '93  (gelezen 4319 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Patjuuuh

Transalp XL600V '93
« Gepost op: 18 april 2017, 19:48 »
Hallo, ik ben Patrick en kom uit Druten ik ben 29 jaar en rijd al een tijd met mijn transalp.
Ik heb een moment gehad dat ik hem wilde verkopen maar ik kan geen afscheid nemen van mijn eerste motor ;D.
Nu ben ik bezig met een 'grote' opknapbeurt, ik ben hiermee begonnen omdat ik teveel roestige dingen zag en ben zo de motor gaan strippen en dacht ik kan het net zo goed meteen goed doen.
Motorisch is de motor prima en ik ga hier dan ook niet veel aan doen, buiten een nieuwe koppeling om.

Dit is de motor hoe hij was:


En hoe hij er nu bij staat:


Even door de zooi heenkijken, vandaag is het me uiteindelijk gelukt om de achterbrug te demonteren.
Man wat zat die lange bout vast.
Ik zal proberen wat meer foto's te maken in de loop van de tijd en dit hier bij te houden.
Klussen doe ik ook alleen als ik er even tijd voor heb.

« Laatst bewerkt op: 18 april 2017, 19:52 door Patjuuuh »

Offline nemo

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2017, 20:39 »
welkom Patrick, dat is een grondig poets beurtje.

Offline Oldtimer

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2017, 09:38 »
Poeh, ik heb een opvolger blijkbaar. Het wordt een hele rage om deze alpjes een nieuw leven te geven.
Welkom Patrick en Druten is net om de hoek.
Uiteraard ben je ook welkom op de Stammtisch avond op de eerste donderdag van de maand in Duiven.
Je kunt daar kletsen over van alles en nog wat met je mede clubgenoten.
Alles wat met je motor te maken heeft kun je hier op het forum vinden en ook de helpende handen mocht je die nodig hebben.

Suc6 met de renovatie.

Marien
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2017, 16:44 »
Jaja, jou project heeft mij zeker veel inspiratie gebracht evenals het project van gsxred.
Dit is mijn eerste project en kan er nog zeker een hoop van leren dus alle hulp is welkom.

Offline Oldtimer

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2017, 18:43 »
Citaat
kan er nog zeker een hoop van leren dus alle hulp is welkom.

Je roept maar hoor :)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline GSXRed

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2017, 22:17 »
Je roept maar hoor :)

X2, ook hier present!  :D en ik voel mezelf enorm gevleid dat ik iemand kan motiveren in zo'n grondige poets beurt!  ;D welkom Patrick!

En Idd oldie, de PD06 is gewoon een IKEA bouwpakket op wielen. Makkelijk aan te sleutelen en genoeg ruimte om je eigen draai aan de Transalp te geven!

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2017, 21:26 »
Even een kleine update, frame en achterbrug incl de carterbeschermer van pimw zijn weggebracht om te stralen en coaten.
Ondertussen maar het motorblok wat schoon gemaakt.




Nadat de schakelas schoon was van vettigheid kwam ik erachter dat de ketting heeft huisgehouden tegen de as..


De meeste bramen eraf geslepen om de as te kunnen demonteren.


Met staafje zilver de gaatjes opgevuld en na wat schuurwerk een mooi resultaat al zeg ik het zelf.


Volgende week kan ik het frame weer ophalen in de tussentijd het blok spuiten en dan kan het opbouwen beginnen.

Offline GSXRed

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2017, 22:11 »
Goed bezig!!  8) 8)

Even een vraag, wat voor een camera gebruik je? Mooie kwaliteit foto's!

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2017, 09:25 »
Niets speciaals 😅 Dit is de camera van de iphone 6s.

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2017, 11:08 »
Vandaag m'n spullen van de poedercoater opgehaald, erg blij mee. Ik heb verder weinig tijd gehad om andere dingen aan te pakken maar ik ben weer een stap verder bij het opbouwen.


Offline GSXRed

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2017, 12:19 »
Mooi zwart is niet lelijk 8)

Ik ben echt benieuwd wat voor draai jij aan jouw Alp gaat geven ;)

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #11 Gepost op: 08 mei 2017, 19:42 »
Mat zwart frame, motorblok cast iron van vht kappen weet ik nog niet wat de kleurstelling word😅
Niet veel speciaals verder blijft hij standaard. Hoop wel dat je veel geduld hebt volgende week zit er nog een vakantie tussen👍

Offline GSXRed

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2017, 23:28 »
Ben je nu nog op vakantie? >:D


Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2017, 08:22 »
Ben je nu nog op vakantie? >:D

Tot en met maandag ;)

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2017, 16:57 »
Kleine update, motorblok is in de kleur cast iron gespoten van vht.
Vanavond hoop ik het blokje te kunnen monteren. Vanaf dat punt begint het weer ergens op te lijken  ;D.


Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2017, 21:39 »
Motorblok zit erin gelijk wat andere dingen gemonteerd, achterbrug heeft nieuwe kettinggeleider gekregen en de lagers zijn schoongemaakt en opnieuw ingevet evenals de prolink lagers.
Hyperpro achter veer gemonteerd ::), voorveren zijn ook van hyperpro maar moet nog wachten op de glijlagers voordat ik deze kan monteren.
Ja het is een rommel in mijn schuurtje 8) ben er tot nu toe nog wel uitgekomen :-X  :angel:




Offline GSXRed

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2017, 22:49 »
Ziet er sjiek uit!  8)

Offline MonsieurPD06

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2017, 00:12 »
Mooie dingen man! Cast iron is trouwens een mooie kleur, zoiets ga ik wellicht ook doen eind van het seizoen. Wat was je ongeveer kwijt voor het poedercoaten van je frame en achterbrug?

Offline TransAlpGhost

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2017, 09:28 »
 mooi kleur voor het blok!
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2017, 23:11 »
Poedercoaten van frame achterbrug en carterbeschermer was ik 145 euro voor kwijt.
Bedankt voor de reacties :D ik twijfel nog wel of ik een beetje de crossmotor look wil of origineel.
Vind die van gsxred er bruut uitzien en ben nog wat andere fotos tegengekomen, maar zover ben ik nog niet dus nog tijd zat om na te denken.

Offline GSXRed

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2017, 00:21 »
Het mooie van een motor is dat je jouw eigen fantasie erop los kan laten!

Bij mij begon het als een grondige schoonmaak beurt maar ik kwam zo veel roest tegen dat ik wel moest... Ik ben namelijk allergisch voor roest...  Dus voor dat ik het wist zat ik in een projectje. In het dagelijkse leven ben ik sales manager bij een levensmiddelen bedrijf dus geen monteur oid, alles wat ik aan projecten doe is trail en error. Nu ben ik vanaf mijn zestiende leeftijd nooit meer gestopt met sleutelen, ik pruts in mijn vrije tijd nog graag aan vw kevers en porsches. Ik heb zelf leren sleutelen, zelf leren lassen en heb in de afgelopen jaren best leuk gereedschap bij elkaar gesprokkeld.

Moraal van het verhaal; als je de juiste gereedschappen hebt dan kan je zoiets bouwen zoals mijn brommer. In mijn project is toch het ea verlast, opnieuw getapt, opnieuw gedraaid en stiekem zit er echt heel erg veel aanpas werk in. Sleutelen kan je zeer zeker en als je de gereedschappen ook bij de hand heb.... Maak dan alsjeblieft een kopie van de mijne :)

Offline Simz

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2017, 13:54 »
ziet er gaaf uit man, goed bezig !

vraagje: hoe spuit je een blok eigenlijk? laat je dat doen of is er speciale verf voor?


Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #22 Gepost op: 02 juni 2017, 13:09 »
ziet er gaaf uit man, goed bezig !

vraagje: hoe spuit je een blok eigenlijk? laat je dat doen of is er speciale verf voor?


Ik heb motorlak gebruikt van VHT, zelf spuiten is goed te doen als je de tijd ervoor neemt.
Er moeten namelijk heel wat dingen afgeplakt/ afgedekt worden en de boel moet goed schoongemaakt en geschuurd worden.

Offline Patjuuuh

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #23 Gepost op: 02 juni 2017, 13:14 »
Het mooie van een motor is dat je jouw eigen fantasie erop los kan laten!

Bij mij begon het als een grondige schoonmaak beurt maar ik kwam zo veel roest tegen dat ik wel moest... Ik ben namelijk allergisch voor roest...  Dus voor dat ik het wist zat ik in een projectje. In het dagelijkse leven ben ik sales manager bij een levensmiddelen bedrijf dus geen monteur oid, alles wat ik aan projecten doe is trail en error. Nu ben ik vanaf mijn zestiende leeftijd nooit meer gestopt met sleutelen, ik pruts in mijn vrije tijd nog graag aan vw kevers en porsches. Ik heb zelf leren sleutelen, zelf leren lassen en heb in de afgelopen jaren best leuk gereedschap bij elkaar gesprokkeld.

Moraal van het verhaal; als je de juiste gereedschappen hebt dan kan je zoiets bouwen zoals mijn brommer. In mijn project is toch het ea verlast, opnieuw getapt, opnieuw gedraaid en stiekem zit er echt heel erg veel aanpas werk in. Sleutelen kan je zeer zeker en als je de gereedschappen ook bij de hand heb.... Maak dan alsjeblieft een kopie van de mijne :)

Gaaf ja zo begon het bij mij ook, ik heb 9 jaar als automonteur gewerkt en zit nu in de koeltechniek voor retail.
Sleutelen gaat mij dan ook goed af, maar inspiratie krijg ik meestal als ik pas dingen zie. Zoals jouw fiets en nog meer andere. Ik ben niet van plan veel te verlassen of draaien maar de looks worden wel aangepast 8)

Offline GSXRed

Re: Transalp XL600V '93
« Reactie #24 Gepost op: 02 juni 2017, 22:13 »
Haha ok! Nou, in ieder geval staat bij mij de 'volg modus' aan!  8) ;)