Auteur Topic: opbouwen en verbouwen  (gelezen 1884 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Muug

opbouwen en verbouwen
« Gepost op: 21 april 2017, 15:57 »
Hoi,
Ik ben Paul, een 40-iets Belg.
Binnenkort kan ik van een maat van me een TA overnemen, laatste model met één remschijf, jaartje 1996 dus.
Hij heeft er zich al serieus op uitgeleefd, ik ben benieuwd wat ik er van ga kunnen maken.  8)
Het zou wel cool zijn moest ik er een KTM-voorzijde in kunnen lepelen: van een 950/990 Adventure bvb... dus vork/wiel/spatbord/remmerij.
Heeft er trouwens ooit iemand al geprobeerd om achteraan een 18"-wiel in te steken? Is daar ruimte voor?
Verder heb ik al naar die Buono-kuip zitten kijken, maar ik heb zo 't gevoel dat er daaraan nog veel te veel werk is om die pasklaar te krijgen.  >:(

Offline GSXRed

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2017, 23:36 »
Beste Paul,

Allereerst welkom!

Een 18 inch achterwiel past erin, zelfs een Suzuki Gsx-R wiel (heb ik er ook al in gehad) en alles is natuurlijk pas te maken.

Een KTM vork past ook, kwestie van stuurpen van de TA eruit persen en deze weer in de KTM balhoofd T stuk persen, verse TA lagers erom en klaar is Kees! ;)

Veel succes met de verbouwing en foto's doen het hier altijd goed!  8)

Offline The Headless Horseman

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2017, 07:59 »
Welkom hier Paul! Mooie plannen heb je  8)

Ik heb hier ook een '18 achterwiel er in zitten. Geen probleem, past idd gewoon, maar ik kan nou ook niet zeggen dat het zoveel voordeel oplevert. De motor komt ietsje hoger uiteraard, maar met rijden merk ik er verder niet zoveel van  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2017, 09:00 »
Een KTM vork past ook, kwestie van stuurpen van de TA eruit persen en deze weer in de KTM balhoofd T stuk persen

Mja, nou ben ik geen TA-kenner, maar bij AT's is de stuurpen van staal en zit in de onderste kroonplaat gelast. Alpjes zijn net zo cheap-ass als AT's, dus ik kan me niet voorstellen dat die een alu stuurpen hebben, geperst in de onderste kroonplaat.

Daarnaast, al zou dat wel zo zijn, de passing van de stuurpen in de kroonplaat zal bij KTM waarschijnlijk anders zijn dan bij Honda.

Je zult dus een stuurpen op maat moeten laten draaien met een KTM-passing en Honda-lengte en balhoofdlagerpassingen.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Muug

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2017, 20:16 »
Bij RuggedRoads kan je voor AT's stuurpennen hebben die je dan in een KTM T-stuk mept, waardoor je in no time je KTM voorvork - met AT-lagers - in je AT hebt. Het zou nu zomaar kunnen dat zo'n stuurpen ook kan dienen voor een TA... heb ik ergens gelezen.

@Headless Horseman: wel verdikkie, het is lang geleden maar jouw nick ben ik al eens ergens tegen gekomen... bij de bmwgsclub toevallig?

Offline The Headless Horseman

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2017, 21:37 »
Yep, klopt Muug! Daar hang ik ook nog wel eens rond  :) Jij daar ook met dezelfde nickname?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Muug

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2017, 13:03 »
Yep, klopt Muug! Daar hang ik ook nog wel eens rond  :) Jij daar ook met dezelfde nickname?
Wel, da's nu het enige forum waar ik nog steeds met mijn "verouderde" nick moet aanloggen, omdat je de nick niet kunt wijzigen. Daar ben ik nl MotorcycleBoy. Maar ik gebruik al bijna tien jaar overal Muug. Behalve daar dus. :(

Offline Koeno

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2017, 14:29 »
Welkom muug en proficiat met je transalp!

Offline The Headless Horseman

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2017, 17:29 »
MotorcycleBoy

Ah, díe Paul  :). Leuk je hier weer tegen te komen!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Muug

Re: opbouwen en verbouwen
« Reactie #9 Gepost op: 08 mei 2017, 10:28 »
Zo,
gisterenavond even wat kilometers bij elkaar gemaald. Met een lege aanhangwagen vertrokken, en met een volle teruggekeerd. En nog eens lekker hard geflitst geweest, altijd fijn om er bij te zijn.
Dus staat er nu een vrij muffe heel erg roestige PD06 in mijn bergplaats. Waar zijn we aan begonnen.... Sjonge daar gaat werk aan zijn.  :P
Sommige onderdelen zijn zo akelig roestig dat ik me afvraag of het de moeite zal lonen om ze proper te schuren. Bvb het rempompje van de achterrem is zo oranje als een rijpe appelsien. Idem met de voorbochten.
Stap 1 is alleszins al bekend : nog wat rekken bijbouwen in mijn bergplaats, zodat ik de onderdelen van de TA niet op de grond hoef te stapelen.  8)
Stap 2: demonteren en inventariseren (wat vervangen, wat opkuisen...)
Stap 2 bis : nadenken wat ik met de kopkuip ga doen. Van ongeveer 20 meter ver ziet ze er best goed uit. Het ding weegt natuurlijk zijn kilo's, samen met dat subframe en de pinkers en de koplamp en het dashboard. Dus als dat op een esthetisch verantwoorde manier vervangen kan worden door iets lichters, dan mogen jullie dat zeker laten weten.
Stap 3 : hem weer rijklaar maken  :o
Stap 4: er mee rijden  :)
Zie je? Slechts 4 stappen. Gaat best snel zo.  :angel:
Ik zal wel eens een fotoreeks posten van de huidige toestand. Als bijnaam zou ik het voorlopig op "Sick Boy" houden...  ;D