Auteur Topic: Langzaam voorstander voor APK voor motoren  (gelezen 4675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Gepost op: 22 april 2017, 18:05 »
Ik ben was geen voorstander van een APK voor motoren. Weer zo'n verplichting erbij die ge-ent lijkt op geld klopperij.....

Echter......
De laatste tijd kom ik toch zeer regelmatig zaken tegen (en niet alleen tijdens de inspectiedagen) die mij toch doen geloven dat het misschien niet geheel onverstandig is om een APK in te voeren. En ja, de goeden zullen het als geld klopperij zien, maar vandaag kwam een motor voorbij die een raar geluid maakte bij het manouvreren.

De foto's spreken voor zich  :'(
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline scrambler

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2017, 19:07 »
goed gebruikt😕.
op zich is een jaarlijkse technische (veiligheids) keuring niet slecht.

Offline Peter M

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2017, 20:13 »
goed gebruikt😕.
op zich is een jaarlijkse technische (veiligheids) keuring niet slecht.


Maar die keuring hebben we toch al binnen de TCN?  ;)

Offline Brombeer

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2017, 23:28 »

Nou ja zolang er zoals in jouw voorbeeld een dubbel ophangpunt is blijft het wel remmen  :)


En nee, alsjeblieft geen apk voor motoren. Ik vind dat net zoiets als de gele helmen en dito hesjes  ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2017, 08:03 »
Kan me idd voorstellen dat de wenkbrauwen effe omhoog gaan als je dit tegenkomt ja  ::)
Maar een jaarlijkse APK kan dit ook niet voorkomen natuurlijk, als je er tussen de keuringen door nooit naar kijkt of laat kijken, kan dit nog steeds gebeuren  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline len_tour

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2017, 11:11 »
Kan me idd voorstellen dat de wenkbrauwen effe omhoog gaan als je dit tegenkomt ja  ::)
Maar een jaarlijkse APK kan dit ook niet voorkomen natuurlijk, als je er tussen de keuringen door nooit naar kijkt of laat kijken, kan dit nog steeds gebeuren  :)

Precies! Bovendien zijn er genoeg mensen die een apk als een soort hernieuwbare houdbaarheidsdatum zien. "Hij heeft nog apk tot.... dus hij is goed". Maar zo werkt het niet. Ik ben meer voorstander van meer aandacht in de media en eventueel meer controle door de petten. Ik denk dat het dan ook rap ophoudt met de open uitlaten die mede voor het afsluiten van wegen leiden.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2017, 11:19 »

Sorrie Lennert, dat laatste vind ik toch wat hypocriet.

Jij rijdt met je TTR (als die het doet) ook door de bossen. Legaal of niet, daar is vanuit andermans standpunten ook wat over te zeggen.

Bovendien, met diezelfde motor rij je vervolgens na een rit weer naar huis wetende dat in het onverharde de slijtagedelen meer dan versneld achteruit gaan. Bijvoorbeeld, de remblokjes. Of, de toestand van je noppen.

Als de petjes daar ook vaker op zouden moeten controleren.. wat zouden daar dan de consequenties van kunnen zijn..?



Mensen, in de hele wereld is er van alles mis en veel is voor verbetering vatbaar, maar probeer niet Roomser dan de paus te zijn.


Bromt  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2017, 11:19 »
Eens René, APK is voor een deel een vorm van schijnveiligheid.
De keuringsplicht voor bijvoorbeeld auto's vanaf 2005 ingebruik genomen is:
Eerste APK na 4 jaar (voor vervaldatum APK), daarna twee keer na 2 jaar (voor vervaldatum APK), daarna elk jaar​ (voor vervaldatum APK).

Je ziet dat de overheid een koppeling heeft gemaakt tussen ouderdom en keuringsintensiteit terwijl dat bij de invoering van de APK, tweede helft jaren 80 vorige eeuw, een serieus punt was ivm het roest spook. Nu speelt dit niet of nauwelijks meer.
We komen nu voertuigen tegen van 1 jaar oud op vier gladde banden en versleten voorremblokken. Geen tijd voor onderhoud en de olie mag er ook bij sommige voertuigen 30.000 km inzitten.

Probleem zit m.i. vooral bij mensen met wat minder gevoel voor techniek al dan niet in combinatie met een hectisch leven een beperkte beurs en vele te vervullen wensen  :-\

Offline PimW

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2017, 11:27 »
Denk dat zoals Lennert zegt, de APK een zelfde lapmiddel is als het afsluiten van wegen bij overlast. Het is een makkelijke manier om een probleem aan te pakken maar in feite los je niets op.
Statisch is het volgens mij ook (nog) niet te onderbouwen dat het nodig is, wat volgens mij wél de reden was APK voor autos in te voeren?


Offline Oldtimer

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2017, 11:29 »
Als club vind ik dat we hier een rol in kunnen spelen. ( en dat dus ook doen)
De inspectiedagen zijn er niet voor niks en misschien zou dit nog uitgebreid kunnen worden.
Veiligheid moet altijd voorop staan, maar blijft ook een eigen verantwoordelijkheid voor iedere rijder.

Of meer inspectiedagen de oplossing zijn weet ik niet, maar als je kijkt naar de gerapporteerde gebreken zijn er best redenen te vinden om dit nog uitgebreider te gaan doen. Als club bieden we de inspectie  kosteloos aan en het is jammer dat er niet nog meer gebruik van gemaakt wordt, ondanks de redelijke opkomst.
Soms is onwetendheid de oorzaak, maar heel vaak ook budget.
Ik denk dan dat onze clubtechneuten heel coulant zijn met hun prijzen ( ten opzichte van de dealers )om de boel weer in orde te krijgen en daarmee ook dat laatste argument getackeld is.
Remmen dag, koppelings-dag balhoofddag en andere specifieke reparaties lijken me niet effectief om eerder genoemde redenen door onze inspecteurs.

Als het besef er is, dat alles wat beweegt ook gaat slijten en hier ook aandacht voor hebben lijkt me meer effectief dan een apk.





PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2017, 11:56 »
Club blad is ook een mooi medium om te wijzen op eenvoudige checks en controles die je bij je motor, op de stoep kunt uitvoeren om een beeld te vormen van de technische staat van je voertuig.

Erachter komen dat je remblokken op zijn is niet ingewikkeld, als je weet hoe en waar te kijken. En zo zijn er meer (pre-flight) checks die je relatief eenvoudig kunt (en eigenlijk moet) doen.

Maar naast onkunde is er denk ik ook best een groot stuk onwil en daar kun je niks mee.

Offline Waffie

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2017, 12:25 »
 8)
Het gaat vooral om de acceptatie dat gebruik hand in hand gaat met slijtage en dus onderhoud. en als deze bewustwording er niet is, heeft het geen enkele zin.
De oplegging van een jaarlijkse keuring zal dan gezien worden als een vervelend iets, wat totaal niet begrepen wordt.
Iedere reactie is echter wel een deel van de waarheid.
In het voorbeeld van Rob is de gebruiker wel langs gekomen omdat hij iets ervaart maar kan het gewoon niet plaatsen, waarschijnlijk om de reden die oldtimer aangaf.
De oorzaak en het gevolg kan aangepakt worden mits de klant bereid is daar een prijs voor te betalen.
Dit kan  de volgende uitdaging zijn want als hij dat niet kan betalen  en toch wil blijven rijden zal hij of zij een keuze gaan maken.
Dit brengt ons als hersteller mogelijk  in een lastig pakket.
En een meldpunt  voor echte misstanden zou ik fijn vinden.
Immers de leek heeft vaak onvoldoende kennis van zaken en is zich niet bewust van zijn acties. en mogelijke gevolgen
En het is juist bij deze gevolgen dat er vaak pas een soort van controle los komt.
Bijvoorbeeld ten gevolge van een ongeval
Maar daar staat weer tegenover dat veel valpartijen eenzijdig zijn en daarmee de oorzaak achterwege  blijft.
Een vastloper is vervelend maar staat wel voor slecht onderhoud.
Te lage banden spanning is gevaarlijk maar vele zien het niet zo want het rijdt alleen maar klote.
En zo kan ik er nog vele noemen
Ik ben erg blij dat we als als club de inspectie dagen hebben en dat we hiermee kunnen laten zien dat een onafhankelijk oordeel zijn nut kan hebben.
Ik zou bijna willen stellen dat ieder aspirant lid hier verplicht aan onderworpen moet worden, in afwachting van zijn of haar lidmaatschap
Want ook als club mogen we best verantwoordelijkheid nemen
Het is gratis dus geld kan geen argument zijn.
Inmiddels weet ik dat ook andere motorclubs het concept hebben opgepakt dus een stukje bewustwording gaat zeker komen.

maar samengevat.. we moet het binnen onze eigen gelederen dit zeker verder uitbouwen zodat ieder lid op een veilige en betrouwbare motorfiets  deelneemt aan het verkeer.
En ja dat kost moeite en mogelijk wat centen .
dat zul je moeten accepteren.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2017, 12:31 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2017, 12:28 »
Sorrie Lennert, dat laatste vind ik toch wat hypocriet.

Mensen, in de hele wereld is er van alles mis en veel is voor verbetering vatbaar, maar probeer niet Roomser dan de paus te zijn.


Bromt  :)
Je hebt een beetje een punt. Ik rek de regels ook wel eens op maar ik heb geen zin in een dure keuring terwijl ik voor iedere langere trip mijn remblokjes ed controleer (eventueel neem ik nieuwe mee en check ze ook onderweg), inschat of mijn banden het redden, spaken controleren etc. Dat ik weet dat het balhoofd van de TA aangepakt moet worden, de snelheidsindex van de banden niet helemaal juist is enzz. vindt ik mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik weet dat ik de eerste ben die ze van de weg plukken wanneer ze meer gaan controleren.

Roomser dan de Paus? Neh, maar ik heb liever dat de petten controleren op echt gevaarlijke dingen dan een beetje langs een rustige A6 lopen te flitsen. Ik zie dan ook liever voorlichting dan repressie of verplichte keuringen waarvan het nut twijfelachtig is.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2017, 12:36 »
Citaat
Want ook als club mogen we best verantwoordelijkheid nemen
Het is gratis dus geld kan geen argument zijn.

Mooi gezegd Ad, maar staat of valt met de vrijwillige deelname van de berijder/eigenaar.
En teveel verantwoordelijkheid nemen als vereniging heeft ook zijn negatieve kanten.
Je zult er maar op aangesproken worden dat de verantwoordelijkheid voor kale banden bij het clubbestuur wordt neergelegd als dat bij een inspectie over het hoofd is gezien en er een ongeval mee heeft plaatsgevonden.

Wat we wel kunnen is het promoten van de veiligheid en dat is wat jij waarschijnlijk ook bedoeld.
Clubacties zoals massaal inkopen van diensten en materiaal ( via jullie ) zie ik wel zitten als concept.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2017, 12:44 »
beste Lennert,

Het probleem is vaak dat eigen verantwoordelijkheid dusdanige gevolgen kan hebben dat die niet te dragen zijn (financieel en moreel)
Wat iemand als bemoeizucht ervaart kan de ander als arrogant invullen.
Sommige zaken lijken dan niet belangrijk maar zijn wel vaak samenhangend met andere zaken die wel heel gevaarlijk kunnen worden.
In een veel serieuze gevallen ben ik beslist voor zeer zware repressie.
Dronken rijden is er zo 1, alsmede ook sms-en tijdens het autorijden
Want die aai over je bol geeft de slachtoffers niet gevoel waar ze op zitten te wachten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Waffie

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2017, 12:46 »
Beste oldtimer,
Jij begrijpt me precies,
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2017, 13:00 »
Je hebt een beetje een punt. Ik rek de regels ook wel eens op maar ik heb geen zin in een dure keuring terwijl ik voor iedere langere trip mijn remblokjes ed ...... Dat ik weet dat het balhoofd van de TA aangepakt moet worden, de snelheidsindex van de banden niet helemaal juist is enzz. vindt ik mijn eigen verantwoordelijkheid. .......... Roomser dan de Paus? Neh, maar ik heb liever dat de petten controleren op echt gevaarlijke dingen dan een beetje langs een rustige A6 lopen te flitsen. Ik zie dan ook liever voorlichting dan repressie of verplichte keuringen waarvan het nut twijfelachtig is.

Kijk dit is nu precies het probleem  >:D 'Velen' vinden dat iets wel  eigen verantwoordelijkheid is en ......
Eerst een ander aanpakken dan pas ..........
Het menselijk gedrag is complex en divers daarom komen er ook vaak 'rücksichtslose maatregelen' en moeten we ALLEMAAL door een zelfde hoepeltje of je dat nu leuk vindt of niet. Iedereen wil graag zijn eigen vrijheid zo groot mogelijk houden / maken en realiseert zich niet dat de vrije ruimte voor die ander daarmee wordt beperkt.
Just my two cent's  :-*

Offline len_tour

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #17 Gepost op: 23 april 2017, 13:24 »
Kijk dit is nu precies het probleem  >:D 'Velen' vinden dat iets wel  eigen verantwoordelijkheid is en ......
Eerst een ander aanpakken dan pas ..........

Het probleem is groter dan we met regels op kunnen lossen. Ik ga bv niet harder dan 110 op Mefo stonemasters terwijl ze index R hebben (170). Er blijven mensen die niet nadenken en symboolpolitiek gaat dat niet oplossen. Denken dat je op winterbanden door kunt blijven gassen terwijl het echt glad is bv. Denken dat een bestuurder van een bestelbus door blik kan kijken oid.

Tussen de keuringen door kun je prima je banden verder dan op rijden, je blokken tot het staal remmen of je ketting/lagers stukrijden. Waar zijn we dan mee bezig? Kunnen we dan met zijn allen niet tot een slimmere nog steeds niet perfecte oplossing komen die niet zo ingrijpend is?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2017, 14:37 »

Naast verplicht verzekering en wegenbelasting betalen, is motorrijden nu gelukkig nog: alleen een helm op!

Laat de kerk lekker in het midden, voordat "ze" met hesjes en keuringen aankomen.


Ik vraag me tegenwoordig wel es af of er nog wel echte motorrijders zijn.. 


Vrijheid  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2017, 14:44 »
Och, wat is dan 'echt'  :-\. Als je rijd dan is het echt en bén je dus motorrijder imho  :)
Op dit moment hang ik op de bank, dus nu effe géén motorrijder  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #20 Gepost op: 23 april 2017, 15:43 »
Ik begrijp niet dat mensen het wíllen.

Onwetendheid in de auto kan ik nog enigzins begrijpen. Mensen stappen in na een spoedcursus en leren nog nét aan te wijzen waar ze olie moeten bijvullen en wat links en rechts is. Waar de remblokken zitten en hoe je die controleert weten ze bijvoorbeeld niet. Maar bij de motorlessen word wel degelijk aandacht besteed aan zaken als remblokken, koppeling, banden... een auto bolt wel voort maar op een evenwichtsvoertuig zou ik niet lekker zitten wetende dat mijn banden op de draad versleten zijn of dat er 'geluiden' uit mijn remmen komen (nu heb ik een piepende trommelrem achter, maar versleten is hij zeker niet :)).

Onwetendheid geloof ik dus niet, en onwil vind ik ook een vreemde in dit geval.
Een geldkwestie, soit, die kom ik wel meer tegen. Men denkt dat het allemaal wel losloopt tot ze zelf los komen van het zadel omdat ze niet op tijd konden remmen.

Ik ben niet persé voor een APK, en dat is misschien tegenstrijdig omdat ik mezelf in ieder geval tot die groep reken die zorgt dat het echt wel in orde zit qua veiligheid. Een gaatje in mijn demper zal ik niet meteen wakker van liggen, en dan zou ik het nog eerder vervangen om de buren 's morgens niet wakker te maken dan om een of andere APK eis.


Transalp XL600V

Offline robgoesdakar

Re: Langzaam voorstander voor APK voor motoren
« Reactie #21 Gepost op: 23 april 2017, 17:24 »
Citaat
Erachter komen dat je remblokken op zijn is niet ingewikkeld, als je weet hoe en waar te kijken. En zo zijn er meer (pre-flight) checks die je relatief eenvoudig kunt (en eigenlijk moet) doen.

Na een nachtje slapen was dat ook mijn conclusie, maar soms wijs ik mensen op een versleten of bijna versleten onderdeel, maar is aan hun gezicht duidelijk te zien dat ze niet snappen wat ze zien, of waar ze nu naar moeten kijken.

Ik voel een nieuw evenement (herhaald) aankomen : dagelijkse  motor inspectie. De presentatie heb ik al liggen, en dat in combinatie met praktijk.... (zowel voorbeelden, als deelnemers zelf naar hun eigen motor laten kijken.)
(Gaan we 6 mei met de inspectie dag nog wel even bespreken verwacht ik zo)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)