Auteur Topic: Batterij loopt soms leeg  (gelezen 2353 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kevinvw

Batterij loopt soms leeg
« Gepost op: 23 april 2017, 02:47 »
Ik ben al enkele jaren op wereldreis met mijn transalp xl650v. Momenteel ben ik in Bolivië dus onderdelen zijn hier niet meteen verkrijgbaar. Sinds vandaag doet de moto een beetje raar. Soms staat de moto 5min stil na een uur te rijden en is de batterij leeg. Op andere momenten staat hij uren stil na 5min te rijden en start ie zonder problemen. Iemand een idee hoe dit zou kunnen?
Een ander  symptoom: De eerste keer dat de batterij leeg was  (deze ochtend dus) lukte het maar niet om de moto te starten. Na hem in gang te duwen startte ie eigenlijk wel maar draaide enkel maar stationair EN de toerenteller deed niks. Wanneer ik probeerde gas te geven, versmoorde de motor....na 10 min stationair draaien (niet mooi draaien) hoorde ik opeens dat ie normaal stationair draaide, werkte de toerenteller weer en kon ik wel weer gas geven en normaal wegrijden. De keren daarna als de batterij leeg was had ik dit probleem niet meer en kon ik hem wel gewoon in gang duwen en wegrijden...
Allemaal heel raar maar zoveel weet ik nou ook niet van motors. Het zou leuk zijn om enig idee te hebben van wat er mis zou kunnen zijn voor ik maandag bij de mechanieker ga.
Alvast bedankt en voor wie geïnteresseerd is, kan ons altijd volgen op www.wijzijnweg.org

Offline Brombeer

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2017, 08:52 »

Dag Kevin,


Dat klinkt erg als een slecht contact ergens.

Controleer even of de accuklemmen goed vastzitten, zo ook de contacten van de hoofdzekering en/of subzekeringen.


Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline LJ

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2017, 09:27 »
Misschien eerst even beginnen met meten of je accu wel goed bijgeladen wordt en checkenof je lekstroom hebt (- pool los, mA meten tussen - pool en - kabel.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline kevinvw

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2017, 15:49 »
Alvast bedankt voor de reacties Harm en LJ. Zal morgen eens bij de mechanieker langsgaan om alles eens uit te laten meten en alle contacten van de batterij met contactspray op te kuisen. De hoofdzekering is de zekering aan de batterij, toch? En de subzekering? Geen idee wat dat is maar ik veronderstel de gewone zekeringenkast?
Aarzel vooral niet om nog ideeën naar mijn hoofd te smijten he.

Offline kevinvw

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2017, 18:08 »
@LJ
Indien je het bij het juiste eind hebt, wat zou een oorzaak kunnen zijn dat de batterij niet opgeladen wordt (en waarom de ene keer wel en de andere keer niet- ik veronderstel de alternator) en van een eventuele lekstroom (ik veronderstel een of andere kabel die kortsluiting maakt)?
Kwestie van meteen te weten hoe het probleem aan te pakken...

Offline V-Twin

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2017, 18:19 »
Kevin,

De hoofdzekering, 30A, zit aan de zijkant van de motor. Weet niet precies waar bij een TA maar je kunt hem herkennen aan een rode stekker van het hoofdrelais. Die stekker zou ik checken want dat is een berucht punt en de zekering zit tegen/in het hoofdrelais.
Verder even de stekker van de dynamo naar de spanningsregelaar checken, is de stekker waarbij drie gele draden in en uit gaan.
Verder de stekker van de spanningsregelaar naar het laad net. Deze is ook berucht en als die nu slecht is kan je er voor kiezen om de rode draden vanaf de SR direct op de plus van de accu aan te sluiten en de zwarte op de min.
Verder zoals eerder gezegd, de aansluiting van de accupolen controleren want je zal niet de eerste zijn die te kampen heeft met losgetrilde 'accuklemmen'. Verder een goede controle van de laadspanning en lekstroom. Als je de zoek functie op dit forum ff gebruikt kan je daar meer over vinden.

Succes met het oplossen van het probleem en een goede reis samen verder  ;)

Offline Arjen

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2017, 10:52 »
Voordat je de hele motor uit elkaar haalt/laat halen, wil ik hem toch graag even inkoppen:

Hoe oud is de accu?
“Never Stop Exploring”

Offline kevinvw

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2017, 17:40 »
Hoi Arjen,
De accu is nog maar een viertal maanden oud, maar het is
wel een goedkope chinese batterij (50€). Echter de enige YTX9-BS die ik toen in Chili kunnen vinden heb. Heeft wel altijd goed gewerkt hoor. Een paar dagen geleden is die echter leeggelopen omdat ik het contact aan laten staan had met de lichten aan.Ik vrees echter dat ik zo'n batterij hier niet zal vinden, maar nu staat de moto al twee dagen stil en deze ochtend startte ie meteen. Denk je dan nog steeds dat het aam de batterij kan liggen? Hopend op nee.... :-X

Offline PimW

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2017, 17:57 »
Accu diep ontladen is meestal wel einde verhaal.

Offline kevinvw

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2017, 18:01 »
Hoi Pim,
Maar waarom start ie dan nu wel perfect? Toch niet einde verhaal dan?

Offline jeroen emke

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2017, 19:08 »
Uh de YTX9-BS  is eigenlijk voor een 1 cilinder heeft CCA van 135 Am 8ah

wat je nog heb is YTZ12S met  CCA  van 210 Am 11 ah

CCA staat voor Cold Cranking Amps
still no angel found who flies at the same speed

Offline PimW

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2017, 19:37 »
Hoi Pim,
Maar waarom start ie dan nu wel perfect? Toch niet einde verhaal dan?

Waarom precies??

Ik heb door een kapot relais een paar weken terug nog een volledig ontladen accu gehad. Weer opladen werkte in eerste instantie niet maar later toch wel.
Als test heb ik de accu een tijdje gemonteerd gehad en de motor sloeg ook weer netjes aan. Echter na verloop van tijd toch weer spanningsverlies.

Zeg niet dat dit bij jou ook het geval is maar het blijft gewoon heel erg slecht voor een accu om volledig ontladen te worden. Als je zelf al aangeeft dat de kwaliteit van de accu twijfelachtig is zou ik het niet gek vinden als je problemen hem daar in zitten.

Maar, kijk vooral verder en controleer zoals genoemd of je lekstroom hebt, slechte contacten en de alternator goed zijn werk doet.

Offline Brombeer

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2017, 22:46 »

Dag Kevin,

Het vreemde aan-uit gedrag van jouw motor duidt toch op een slecht contact ergens. Iets is defect, of het is het niet.

Heb al gecontroleerd of de accuklemmen goed vastzitten? Die kabels hebben ook nog een ander eind: de plus zit ook nog op het startrelais vast en de min op de startmotor. Je kunt gemakkelijk die dikke kabels volgen.

Op het startrelais zit ook de hoofdzekering onder het rode kapje. Controleer de contacten waar je de zekering in steekt, soms zijn ze gecorrodeerd of aangebrand. Verwijder en herplaats de zekeringen in de zekeringbox. Daarmee ververs je het contact.


Daarnaast zijn er nog een paar startonderbrekers die wel eens vervelend doen, maar zonder duidelijke feedback op een stappenplan heeft verder posten, door wie dan ook, weinig zin.


Succes, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2017, 11:21 »
zonder duidelijke feedback op een stappenplan heeft verder posten, door wie dan ook, weinig zin.

Dit lijkt mij ook: vertel eens wat je al gedaan hebt, zodat we je verder kunnen helpen denken aan een oplossing.

Verder schrijf je dat de accu leeg is. Hoe merk je dit, wat zijn de symptomen die je ziet/hoort? Gaat de startmotor nog wel rond, hoor je nog een klik, gebeurt er helemaal niets, brand je voorlamp goed, of juist heel flauw, weet je zeker dat het geen HISS probleem is en/of dat je misschien net te snel op de startknop duwt?

Kortom, meer informatie is wenselijk!

Edit: Wat is de reden dat je in Chili een nieuwe accu hebt gemonteerd? Hoe oud was de vorige accu? Als die ook een kort leven heeft gehad, is het niet ondenkbaar dat je een probleem hebt met laadstroom/spanningsregelaar (te hoge spanning). Mocht je daar last van hebben, dan help je binnen de korste keren iedere accu om zeep. Kan je eenvoudig controleren met een multimeter, spanning meten over de accupolen bij 3000-4000 toeren.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2017, 11:32 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline kevinvw

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2017, 15:08 »
Hoi Arjen,
In Chile de batterij vervangen na drie jaar en meer dan 80000 km te rijden, die heeft het goed gedaan dus :-) Heb eigenlijk bij de verscheping van Australië naar Chili de batterij moeten verwijderen maar de batterij was toen toch wel sl een beetje flauwtjes.

Wel, de keren dat de batterij plat was stond het uurwerk aan. Maar bij het starten, doofde deze uit en hoorde ik geklik van de startmotor. Duidelijk platte batterij dus. Bij wel starten hoor ik soms ook een kort geklik voor ie start.

Ik geloof gerust dat de batterij dood is hoor, zou inderdaad niet graag weer een nieuwe batterij kopen om evrn later weer hetzelfde voor te hebben.

Nu heb ik hier verschillende dingen te doen (tent kapot= gemaakt, spatbord in stukken=gemaakt, stickers laten maken voor op de moto=straks afhalen, gescheurde kleren=gemaakt, binnenbeleding helm versleten en gescheurd=straks ophalen, blog bijgewerkt, video's gemaakt=2 dagen geduurd want na een systeemherstel ontdekt dat Windows Movie Maker niet meer bestaat grrr, al het zout van de Salar De Uyuni van kleren&tent&moto gehaald, uitgegaan op goedkope plaatselijke drank dus een dag plat in bed gelegen, onderhoud gedaan aan de moto, kilometerteller werkte niet meer= wielmolen op maat laten maken en ook nog even de tijd genomen om de mooie stad Sucre te ontdekken. Dit alles op Bolivië - time dus een drukke week 8)

Gisterenavond nog op zoek geweest voor een nieuwe batterij en deze is hier in ieder geval op voorraad indien nodig.
Ben ook nog gauw eens langsgegaan bij een mechanieker hier, bekend van op Horizons Unlimited. Ik moet zeggen, is mijn kennis van mechanica beperkt dan is mijn kennis van electronica nihil. De mechanieker heeft de batterij uitgemeten en zei dat ie redelijk is, de spanningsregelaar is zeker goed. Ik probeerde hem dan te vragen of er misschien verlies op zat en zo maar dat leek echt niet door te dringen en hij bleef zeggen dat alles goed is (zou mij verwonderen dat hij dit effectief uitgemeten heeft). Ik heb nog nooit in mijn leven iets uitgemeten dus zou het echt niet weten.
Hij zegt dat de batterij gewoon eens goed opgeladen moet worden. Vandaag keer ik terug en haal ik de batterij eruit zodat deze eens de hele middag aan de lader kan. Ik zal dan met een busje contactspray al de contacten enzo afgaan en zien of ik iets vind.

Ik hou jullie zeker op de hoogte en nog eens bedankt voor al de reacties

Offline kevinvw

Re: Batterij loopt soms leeg
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2017, 14:58 »
Hallo allemaal,

ondertussen weer een paar weken verder en het probleem lijkt toch opgelost nu. De plaatselijke mechanieker zei dat de batterij gewoon eens volledig moet opgeladen worden en dat bleek dan toch te helpen.  Ondertussen nog eens een platte batterij gehad en volledig laten opladen, geen probleem. Geen slechte batterijen, die Chinese 50e-batterijen :-)