Auteur Topic: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.  (gelezen 4667 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline alain

Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Gepost op: 24 april 2017, 06:55 »
Ik maak dit najaar met mijn TA600 een reis door het hooggebergte (tot 5000m). We rijden niet continu op grote hoogte: er zijn dagen dat we erg van hoogte wisselen, en dagen dat we boven de 4000m blijven.

Heeft iemand eenvoudige tips om de motor beter te doen draaien op zulk grote hoogte?
Ik reed zelf reeds op 2500m en dat is geen enkel probleem voor de TA.

Nieuwe sproeiers plaatsen is geen optie. Dit neemt teveel tijd in beslag.

Ik denk eerder aan aanpassingen aan luchtinlaat, of gebruik van choke, of iets dergelijks. Of toevoegingen aan de benzine?
Of blijven rijden in een bepaald toerentalgebied?

Wie heeft ervaring?


PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2017, 09:57 »
Boven de 3000m kreeg mijn motor het zwaarder. Ik heb een haarspeldbocht drie keer moeten proberen omdat de motor de hoogte en grote losse stenen niet aan kon icm een behoorlijk steile helling. Dat wil zeggen ik kn niet genoeg gang maken en vooral houden...

Op asfalt valt het mi wel mee. De luchtinlaat vergroten hielp bij mij in ieder geval niet.

Waar ga je rijden, wat zijn de omstandigheden/ondergrond en hoe zwaar beladen ga je op pad?

Denk ook aan hoogteziekte, misschien ben jij wel het probleem straks ipv de motor.

Maar, omkeerbare oplossingen kunnen zijn extra gaten met dopjes in de luchtfilterkast maken, misschien een ander filter monteren met meer doorlaat ??
Wat ik denk dat belangrijker is, is te zorgen dat de motor hier eens goed afgesteld word en zorg dat de choke goed werkt. Als de motor hier namelijk al te rijk staat word dat later alleen maar erger.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 10:00 door PimW »

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2017, 11:27 »
Ik denk dat de motor goed afgesteld staat want mijn verbruik is nooit onder de 1 op 20; zelfs vaker naar 1 op 25 toe.
Ik zal mijn chokeplunjers nog eens controleren.

Gewicht is geen probleem: Ik rij alleen, kampeer niet (niet teveel bagage) en weeg maar 70kg.
Ik rij vooral op asfalt en nu en dan op goede onverharde ondergrond.

Ik heb een KNfilter.
Maak je die gaten dan in het deksel van de filter?, of in het huis zelf? Dan bypass je wel de filter...?

Op welk toerental draaide de motor het best? Ik kan mij wel voorstellen dat de koppelcurve er heel anders uitziet op grote hoogte.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2017, 11:39 »
Ik heb die rubber slurf uit het huis getrokken en uiteindelijk een stukje zonder filter gereden maar dat hielp niet veel.

Als je gaten maakt dan zou ik dat doen in het huis buiten het filter. Een KN is al meer open dan een normaal papieren filter.

De motor heeft over de gehele curve minder power, maar onderin was het een drama.

Offline kevinvw

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2017, 17:52 »
Dag Alain,
Ik ben momenteel in Bolivië en heb nu wel enige ervaring met in de hoogte te rijden. Ik denk echt niet dat het zal lukken zonder kleinere sproeiers (is toch maar een paar uurtjes werk?). Ik heb 127 sproeiers gestoken en het ging al beter maar vanaf 4000m had de moto het dan toch alweer moeilijk. Ik heb dan een groot gat gemaakt in het deksel van het luchtfilterhuis en nu lukt het ook op +4000m.
Het is wel een serieuze karwei, die sproeiers steken, maar echt wel de moeite hoor. Iedereen die hier in Bolivië rijdt lijkt dat in ieder geval te doen. Ik zou wel voor nog kleiner gaan indien ik het opnieuw zou doen, misschien 120 of zo...

Offline Waffie

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2017, 18:11 »
sproeier grootte  was afh van welk bouwjaar maar de PD 10  2000 heeft 118 en 120 sproeiers dus waar die 127 vandaan komt is mij even een vraag

ik heb zelf al eens 118 en 116 geplaatst en ook dat werkt goed

daarnaast heeft men voor de modellen in de alpen landen een groter achtertandwiel gemonteerd (49 tands)

je zult het gaan ervaren en ja... die slurf eruit.. schilt toch al veel

« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 18:18 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2017, 19:55 »
Ad,

ik heb een PD06 van 1994

Kevin is, geloof ik, met een TA650 op pad in Bolivië

« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 19:58 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2017, 07:38 »
Ondertussen toch nog wat theoretische kennis opgezocht:

http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm

Er zijn dus heel wat meer variabelen in het spel dan de hoogte boven zeeniveau.

Sommigen zijn beïnvloedbaar zonder technisch-chirurgische ingrepen, andere minder.

- Temperatuur en luchtvochtigheid: 's morgens rijden is beter: kouder en minder vocht in de lucht

- Gashendel nooit verder dan halfweg openen, want dan krijgt de te grote hoofdsproeier overwicht; beter is halfweg, want dan zal het gasmengsel eerder door de positie van de gasnaald bepaald worden.

- Minder performante benzine gebruiken?

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Waffie

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2017, 07:47 »
tja

je kunt ook de compressie verlagen mede door de vervroeging eerder te laten komen

ik zou er maar niet teveel over nadenken en gaan voor het avontuur
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2017, 08:21 »
Maar hier op zeeniveau spelen de temp en luchtvochtigheid ook al mee, uiteraard is het een complex geheel maar wat jij praktisch gezien kunt beinvloeden is erg beperkt.
Als je hier eens let op de stand van de gashendel zul je vermoedelijk vinden dat je maar weinig met volgas rijd (nooit). Maar je kunt het met je meedragen, ik denk dat je op die berg wel voelt wat je motor wel of niet wil.

Blijf je langer aangesloten op hoogte is een aanpassing aan de carburateurs denk ik een goede optie, 4km is behoorlijk hoog.

Als je alle onzekerheid de deur uit wilt gewoon injectie monteren voor vertrek :)

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2017, 09:01 »
tja

ik zou er maar niet teveel over nadenken en gaan voor het avontuur

Ik zal zo een tiental dagen zwalpen tussen 3000 en 5000m.

Je mag dan slim of dom geboren zijn, je wordt in elk geval slimmer als je nadenkt en vooral luistert naar mensen die meer weten dan jezelf.

Ik zal er dus toch wel over nadenken, mij er zeker geen zorgen over maken, en zeker gaan voor het avontuur.
Misschien neem ik voor alle zekerheid een paar kleinere sproeiers mee. 'Die eten geen brood' zeggen ze bij ons.



PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2017, 10:27 »

Je motert gaat inderdaad te rijk lopen.

Bedenk wel, als je de sproeiermaat downsized wordt het mengsel wel weer idealer, maar het beschikbaar volume neemt af naarmate je hoger komt. Hoe ideaal je het mengsel ook aanpast, hoe hoger, hoe minder pk's want minder beschikbaar volume. Je motor zal wel dat volume optimaler kunnen gebruiken. Nadeel is dat je het effect van een sproeierwissel pas op hoogte zal kunnen 'meten'.

Sproeiers vervangen -als je eenmaal weet hoe je motor in elkaar steekt- is zeg 2 uurtjes werk en verder een eenvoudig klusje. Je zult waarschijnlijk ook de mengselschroeven iets moeten bijstellen maar dat merk je wel aan hoe die daarna stationair draait.


Het kan echt wel de moeite waard zijn voor een langere periode.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2017, 13:31 »
Ik wil er maar mee zeggen dat  er veel variabele zijn  en die alle tackelen  zodat onder iedere omstandigheid het beste resultaat wordt verkregen is een Utopia,
Je vermogen kakt gewoon in hoe hoger dat je komt.

Ik zou de kleinere sproeiers plaatsen 112/116 en een groter achtertandwiel om het beschikbare vermogen beter te benutten .

je hebt zuurstof nog om de verbranding in stand te houden en hoe hoger hoe minder.
nogmaals, nu kun je daar flink over gaan filosoferen (Kennis is nog geen wijsheid)
maar constant onderdelen uitwisselen is niet gezellig voor je mede reis genoten
 vraag eens hoe zij dat oplossen of wat de gedachte  van de organisator is
locals zullen ook vast wel dit probleem herkennen en passende maatregelen kennen

« Laatst bewerkt op: 25 april 2017, 13:33 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline kevinvw

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2017, 17:09 »
Inderdaad met een 650 op pad. Maar je snapt het wel hè :-D
Gewoon een stuk kleiner gaan. Bij mij was de 127 ipv 132 eigenlijk net nog teveel. Zou eerder begin de 120 gaan indien ik het opnieuw zou doen

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2017, 21:03 »

Ik zou de kleinere sproeiers plaatsen 112/116 en een groter achtertandwiel om het beschikbare vermogen beter te benutten .


Ad, van welke originele maat ga jij dan uit? Want de PD06 en PD10 kenden nogal wat aanpassingen doorheen de jaren.

Main jet
XL600V-H to R (1987 to 1995) models
  • Front cylinder 128
    Rear cylinder 130
XL600V-T( 1996) models
  • Front cylinder 118
    Rear cylinder 120
XL600V-V to X (1997 to 1999) models
  • Front cylinder 115
    Rear cylinder 118
XL650V models
  • Front cylinder 132
    Rear cylinder 132
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Waffie

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2017, 00:04 »
ik  geef je een advies op basis van mijn ervaringen en daarbij werkt een 112 en een 116 prima,

meer koppel onderin  maar iets minder top vermogen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Muug

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2017, 11:47 »
@TS: Op die hoogte is de lucht een pak ijler en  heb je inderdaad een pak minder zuurstof ter beschikking. Dus het mengsel staat dan te rijk (lees: veel te veel benzine voor de zuurstof die er maar is) . Dus moet je je mengsel armer krijgen. Kan inderdaad enkel door de sproeiers aan te passen. Bij injectie-motoren wordt dit automatisch geregeld.

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2017, 12:03 »
Update: Ik heb nu wekenlang op grote hoogte (meer dan 3000m) gereden zonder enige aanpassing aan de carburators. Het hoogste punt was net geen 4900m. De transalp deed het goed (100km/u geen probleem) zolang je de gashendel niet meer dan half open draait en niet onder 4000toeren komt.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2017, 12:15 »
En hoe houd jij het vol?

Offline Trigger

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2017, 12:34 »
zolang je de gashendel niet meer dan half open draait en niet onder 4000toeren komt.

 ???

Hoe moet je de motor op toeren houden zonder het gas open te mogen draaien?  >:D
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #20 Gepost op: 14 november 2017, 12:36 »
In een lagere versnelling rijden dan "normaal".

Offline Brombeer

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2017, 12:48 »

Ik heb indertijd met een passagiere over de Karakoram Highway naar de Chinese grens tot bijna 4800m zonder aanpassing gereden. En dat was boven de 4000m echt wel te merken. Maar het is allemaal prima gelukt.

Als je nou maanden op dat soort hoogtes verblijft kan het zeker de moeite waard zijn naar je sproeiers te kijken. En zo niet pas je je vanzelf wel aan. Op die plekken gaat alles sowieso al minder hard dus echt nodig heb je het ook niet, toch?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #22 Gepost op: 14 november 2017, 12:59 »
Ik kwam een bepaalde haarspeldbocht op 3500m met allemaal losse keien pas na drie keer proberen op. Probleem was om de motor op toeren te houden zonder de afgrond in te ketsen ;D

Maar wel gelukt uiteindelijk.

Camperen op die hoogte en voornamelijk omhoog en omlaag klauteren was beduidend minder fun.
Maargoed een beetje spugen en drank van de locale wegenbouwer doet wonderen

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #23 Gepost op: 26 november 2017, 21:20 »
En hoe houd jij het vol?

Wij zijn zelf vanuit Colombia heel geleidelijk aan naar grotere hoogten gegaan, waardoor het lichaam zich vanzelf aanpast.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2017, 21:25 »
In een lagere versnelling rijden dan "normaal".

Inderdaad. Het wijst zichzelf uit. Ik had wel twee fijnere hoofdsproeiers mee op advies van Ad voor het geval het niet goed zou gaan( ze kosten bijna niets), maar heb ze uiteindelijk niet gebruikt, omdat de echt hoge delen beperkt waren in afstand, en nogal meevielen wat betreft de hellingsgraad van de wegen. En natuurlijk omdat het een heel karwei is om ze te plaatsen... en daarna weer te verwijderen...

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline alain

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2017, 21:28 »
Ik kwam een bepaalde haarspeldbocht op 3500m met allemaal losse keien pas na drie keer proberen op. Probleem was om de motor op toeren te houden zonder de afgrond in te ketsen ;D

Maar wel gelukt uiteindelijk.

Camperen op die hoogte en voornamelijk omhoog en omlaag klauteren was beduidend minder fun.
Maargoed een beetje spugen en drank van de locale wegenbouwer doet wonderen

Ja ! Dat was duidelijk lastig. Zolang ik reed voelde ik niets op de ademhaling, maar van zodra ik afstapte en enkele stappen zette moest ik naar adem trekken en voelde mijn hart sneller gaan.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #26 Gepost op: 27 november 2017, 00:02 »

Vooral slapen op dat soort hoogtes, vreselijk wat kan een nacht lang duren  :-X


Ik heb in India van die passen boven 5000m gereden en dat gaat zoals je zegt prima zolang je op je motor zit. Maar simpel 30 meter lopen van je motor naar het theehuis op de col, HAPPEN naar lucht ;D

We sliepen dan in de 4000's, maar nee, wat een ramp was dat. Ging wel na verloop van tijd beter.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jaspersFZR

Re: Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
« Reactie #27 Gepost op: 06 december 2017, 16:05 »
en dan lig je inderdaad in je bed, en dan ineens schrik je wakker met het gevoel dat je geen adem kan halen... Voordat je je realiseert dat er niks aan de hand is en je gewoon op hoogte zit!

Ik vond het heel bizar, maar wel heel mooi! zulke hoogtes! En ook vooral dat alles ook anders smaakt (en alcohol sneller inslaat met mega katers tot gevolg)

de transalp wordt steeds mooier