Trigger, als het klopt wat Guidonno zegt dan blijft de uitlaat er gewoon op. Maar hier wordt iets anders gezegd.
Uitlaten is en blijft een interessant (en complex) onderwerp, ook hier op het forum. Het E-keurmerk op een uitlaat is volgens mij niet verplicht, ik kan er in ieder geval geen wetsartikel bij vinden. Ik nodig anderen uit (Brom, lees je mee?) om aan te geven welke regels dit volgens jou omschrijven.
In Duitsland ligt het anders, daar schijnt het wel verplicht te zijn en loop je de kans op een prent. Echter, er is Europese regelgeving waarin staat beschreven dat de landen elkaars regels onderling respecteren. Krijg je dus een prent, op basis van ontbreken e-keurmerk, dan kan je die aanvechten. Resultaat is niet gegarandeerd.
Het meest belangrijke in de hele discussie is dat er op jouw motor een typeplaatje zit, waarop staat hoeveel geluid bij een bepaald toerental geproduceerd mag worden. Uit mijn hoofd: 86dBa bij 4000rpm. Ga je daar overheen, dan ben je de klos. Ga je er fors overheen, dan blijft de motor staan waar hij op dat moment staat en mag je niet verder rijden.
Pas op met verhalen als: "ik rij al jaren rond, nooit aangehouden". Het kán heel lang goed gaan, maar ik ben hoogstpersoonlijk eens aan een geluidstest onderworpen, notabene in ons eigen land (Zuid-Limburg, vlakbij Epen). Ga je er in Nederland fors overheen (ik meen +2dB) dan wordt je kentekenbewijs hoogstwaarschijnlijk ingenomen, mag je niet meer rijden en eerst langs de RDW voordat je het kentekenbewijs terug krijgt.
Maar dan nog... ik was die dag samen met iemand die op een ZX6R reed, mét sportuitlaat. Bij meting bleek die 2dB
onder de aangegeven grens op het typeplaatje te zitten.
Kortom, meten is weten. Volgens mij kan je de RDW wel vragen of ze dit kosteloos voor je willen doen (zonder consequenties). Een alternatief is even de politie bellen, dan mag je vast even langskomen voor een meting (zonder consequenties). De proactiviteit wordt meestal op prijs gesteld