Auteur Topic: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.  (gelezen 13116 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer


De laatste kilometer rondjes rijden in een woonwijk. ;D

Toen ik door de 200.000 ging -ik zag hem al een poos trots aankomen- zat ik op het Moment-Suprème te slapen en was ik alweer een kilometer of 10 verder. Ik vond het zo'n fucking afgang van mezelf  ???

Want ik ben ook zo'n sentimentele dwaaz. Ik stopte indertijd de eerste keer precies bij 50.000,0, ergens in Thailand. Heb ik echt een momentje met hem genomen langs de kant van de weg en een aai over de tank gegeven. En zo ook toen ik door de eerste ton heen ging, en de 150.000 daarna.


Ik vermoed dat de 250.000 ergens komend jaar zal vallen :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Grubeater

@Brom: de 77777.7 heb ik gemist (aankoop bij 734XX), maar van de 88888.8 heb ik wel een foto.

Net nog even gekeken naar mijn Alp, op 1 cilinder lopen is niet handig.
Cdi's verwisseld, geen effect.
Zijbougie van de voorste cilinder kwam makkelijk los. (!) Toen motor gestart met bougie los, doen we ook nooit meer. :-X
Zag wel een kleine vonk bij de bougie voordat ik de noodstop indrukte.
Toen de bougie terug geplaatst en gestart, voorste uitlaatbocht werd WEL warm.  ;D

Dus ik denk dat de bougie misschien net wel/net niet goed vast zat en er geen compressie was.
Maar meer aannemelijk is dat er toch een kleine blokkade in de benzinetoevoer was. Ik moest de laatste kilometer mijn best doen om de pomp te bereiken. Toen snel volgetankt (14L, te weinig bochten naar links gehad) en waarschijnlijk bezinksel van de bodem gespoten. Dat is van Wyler naar Nijmegen de carburateur gaan blokkeren. Bij de laatste startbeurt stond de benzinekraan dicht, misschien dat het geholpen heeft.

Of de (onbekende) stekker die niet helemaal goed zit maakte wel weer contact.🤔 :o
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Grubeater

Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.
« Reactie #62 Gepost op: 20 februari 2019, 20:55 »
Gisteren heb ik aan mijn motor gewerkt, sinds begin december stond deze stil met problemen.
De benzinekraan gecontroleerd, de vlotterkamers gecheckt, de bougies gecontroleerd, die klopten allemaal. In de zin van: de benzinekraan gaf benzine door als de vlotter in de kraan door het vacuum werd geopend, de vlotterkamers stonden vol benzine en de bougies gaven ontsteking.
Toen de kappen, de tank en de luchtduct verwijderd om bij de carburateurs te komen. Van de voorste carb bleef het diafragma een beetje hangen, maar WD40 kreeg dat weer los. Toen met WD40 als starter geprobeerd de motor te starten, dat werkte niet. Het enige wat nog overbleef was het wisselen van de carburateurs.
Gelukkig was ik 's ochtends heen en weer geweest naar Oldtimer om een ander setje carburateurs te gaan halen. De inlaatrubbers los geschroefd, de gaskabel en de chokeplunjers losgemaakt en de carburateurs van de cilinders getrokken. Toen de benzineleiding van de oude carbs op de nieuwe gezet, net zoals de twee houdertjes voor de benzineleiding. Toen goed gekeken naar de inlaatrubbers om die onder de juist hoek over te zetten op het nieuwe setje carbs.
De nieuwe carburateurs konden nu op de inlaten van de cilinders gezet worden, dit ging vrij snel.  De luchtduct duurde iets langer om er weer op terug te zetten, maar opeens zat die er goed op. Toen nog geprobeerd met WD40 als startvloeistof, maar dat werkte niet echt. De tank weer terug geplaatst en aangesloten. Via de vacuumslang wat benzine uit de tank de carbs in gezogen. Onder tussen had ik de tank gevuld met 5 L Shell V-power om een lege tank uit te sluiten.
Na een paar keer proberen kreeg ik de motor aan de gang, maar echt helemaal soepel ging het niet. Veel backfire waardoor het toerental weg viel, ook stond de stationair schroef te laag. De motor wilde alleen met choke starten. De stationair schroef toen afgesteld, maar 4000 toeren was wat veel.  ;D
Ook klopt de gashendel niet, ik had de kabels verkeerdom aangesloten. Hierdoor viel bij gas dicht het toerental te langzaam terug. 
Normaal staan de pilot jets op een Transalp op 2,5 slag uit, maar ik heb een Remus uitlaat. Om de backfire te verhelpen heb ik het mengsel iets rijker gezet door de pilot jets 3 slagen uit te draaien. Met de gaskabel goed om liep de motor ook fijner en kon ik de stationair schroef zo zetten dat het toerental stationair ongeveer op 1500 toeren zit.
Tussendoor af en toe even gebeld met mijn hulplijn uit Duiven en nu werkt het goed.
Vanmorgen vroeg maar even wat extra tijd genomen om te gaan tanken en toen naar mijn werk gereden.
Terug ging ook goed, alleen zat het stationair toerental rond de 2000 toeren, die dus bij thuiskomst iets lager gezet. Helemaal soepel klinkt het nog niet, synchroniseren kan nog helpen om dat te verhelpen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".