Vandaag ging ik met dit lijstje aan de gang bij Wim Boks in Duiven.
- Nieuwe banden, Continental TKC70 (binnen en buiten + velglint)
- Stofhoezen plaatsen
- Ketting inkorten (Paar schakels te lang geleverd)
- Luchtfilter vervangen
- Lager vervangen
Na het wiel los gehaald te hebben kon ik aan de gang met de veerpoten om de nieuwe stofhoezen te plaatsen.
De eerste veerpoot ging wat moeilijk los.
De oude en de nieuwe stofhoes.
De nieuwe stofhoes ging er snel overheen.
Alles goed schoongemaakt en een lik keramisch vet gegeven. De eerste veerpoot weer terug geplaatst
Bij de tweede veerpoot even gekeken welke veer erin zat. Mijn vermoeden werd bevestigd, zowel voor als achter Hyperpro veren.
De afstandhouder en spatbord weer terug geplaatst.
Wiel stond al klaar met een nieuw bandje, 16 gram lood hoefde er maar op. Best weinig voor een spaakwiel.
De voorkant klaar en een stickertje van de Boks Motyre op het spatbord geplakt.
Zo zagen de Heidenau K76's eruit die na 16957 km van de wielen kwamen.
De voorband.
Cupping is goed te zien, maar ik had er weinig last van
De achterband zat ook aan de nokjes, maar was mooier afgesleten.
Wel wat vierkant en enkele droogte scheurtjes. Banden waren van week 11 uit 2015.
Die mooie gouden velgen van de Transalp staan bekend om de roest problemen. Gelukkig viel het bij mij wel mee.
Wat kleine plekjes op de voorvelg.
De achtervelg had een 'leuke' plek bij het ventielgat. Gevijld en goed ingestreken met vet door Wim.
Toen het achterwiel eruit was merkte Wim op dat de ketting te lang was en dat er nog maar weinig te spannen was. Dit wist ik, destijds bij het monteren van de ketting kwamen Oldtimer en ik er te laat achter dat de ketting 2 schakels te lang was. Terwijl hij de ketting inkortte ging ik aan de slag om alle afstandbussen en vooral de kettingspanners schoon te maken, daar zat genoeg roest aan.
Toen Wim bezig was met de achterband (er mocht 60 gram aan lood op) en een ander klant heb ik even het luchtfilter vervangen na 17852km.
Bij het vervangen van de achterband bleek het lager van de tandwieldrager versleten te zijn. Omdat het lager er wel heel makkelijk erin ging heeft Wim het vastgezet met lagerlijm. Slim om in de toekomst op zoek te gaan naar een betere tandwieldrager.
De banden waren inclusief binnenbanden, velglinten, montage en balanceren €275, nieuwe schakel was €6, arbeid €12,50, lager was €13, lijmen/montage was €12 en gebruik van de werkplaats was gratis.
Al met al een leuke middag gehad. Op de terugweg weinig gemerkt van het gebrek aan grip waar nieuwe banden om bekend staan. Op irc zei een kennis dat Continental bijna geen siliconen gebruikt bij de productie die de gladde laag bij nieuwe banden veroorzaakt.
Toen ik thuis was voelde de achterband goed warm aan. Onderweg twee rotondes geheel genomen en volledig binnendoor vanaf Duiven, via de Ikea
, naar Nijmegen terug gereden.
De ToDo list ziet er nu als volgt uit.
- Prolink lagers controleren.
- Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.
Volgende keer de hdr functie van de mobiel uitzetten.