Auteur Topic: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.  (gelezen 13108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Grubeater

Woensdag samen met mijn oom de remleiding achter vervangen.



Ook naar de 12v aansluiting gekeken. De electrakabel die er aan hangt is erg dun en staat strak, ik vermoed kabelbreuk ergens.
De strip om de ruit zat los, die vast geplakt met lijm.

De ToDo list
  • Remleiding binnen, vervangen plannen.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.
  • 12V aansluiting schoonmaken en controleren nieuwe kabel trekken.
  • Kettingset kopen en monteren aan het eind van het seizoen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline dropken

Zou de prolink toch eens aan pakken kan rijtechnisch een hele verbetering geven. Mooi bezig met je alp zie je wel een keer in oost

Offline Grubeater

Vandaag met Oldtimer de kettingset gemonteerd. Dat was wel nodig, het tandwiel op de uitgaande as was redelijk ver heen. Ook de ketting had meer dan genoeg speling.  :-X
De nieuwe ketting is net een schakel te lang, even aan Rob vragen om een nieuwe sluitschakel zodat ik over 5000km de ketting kan inkorten.

De 12V aansluiting heb ik ook vervangen, de zekering van het setje van de Polo was slecht. Na het eerste ritje kon ik direct de zekering vervangen.

Een paar weken geleden heb ik de motor gewassen, vandaag zag ik dat er Hyperpro achterdemper op zit met een zwarte veer.
Een tijd terug zijn de stofhoezen gescheurd, als ik die ga vervangen kan ik direct de voorvorken een beurt geven en controleren of daar ook al Hyperpro progressive veren in zitten.

De ToDo list
  • Remleiding binnen, vervangen plannen.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.
  • Voorvork controleren en nieuwe hoezen plaatsen.
  • 12V aansluiting schoonmaken en controleren nieuwe kabel trekken.
  • Kettingset kopen en monteren aan het eind van het seizoen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Grubeater

Vandaag wat kleine dingen gedaan, roosters voor de openingen gemaakt en tankstickers op de tank geplakt.
Gelijk ook even naar de motor van een aankomend nieuw lid gekeken (Shifty), waarschijnlijk zal hij  over twee weken naar de Stammtisch in Duiven komen.






De ToDo list
  • Beschermroosters monteren
  • Tankstickers plakken
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.
  • Voorvork controleren en nieuwe hoezen plaatsen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline scrambler

Mooie roostertjes! Hoe heb je die gemaakt en bevestigd?

Offline Grubeater

Mooie roostertjes! Hoe heb je die gemaakt en bevestigd?

Aan de rechterkant zit normaal al een rooster omdat daar de ventilator op de radiator zit. Daar kun je gewoon zelf een rooster op maat maken en op de bevestigingspunten schroeven. Schroeven om computerfans te plaatsen passen perfect.


Aan de linkerkant zit niets en met methylethylketon kun je heel goed ABS plastic plakken. Samen met Oldtimer heb ik 4 Lego blokjes (=ABS) op maat geknipt en met een MEK-ABS oplossing rondom de opening geplakt. Gaten in de Lego blokjes geboord zodat er kleine schroefjes in passen.


Bouwmarkten hebben aluminium/rvs platen met leuke motieven, ik heb wat te veel gekocht en heb dus nog wat liggen mocht je interesse hebben.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline scrambler

bedankt voor de tip. Weer wat te doen deze winter.

Offline Grubeater

Na aanleiding van LED Verlichting auto+motor topic op Tweakers.net ook maar een setje Lumileds besteld voor mijn Alp.

De stofkap past goed om de lamp met koellichaam heen. Het koellichaam kun je op twee manieren op de lamp schroeven.




Het lichtbeeld is duidelijk helderder met de ledlamp, maar ik moet nog kijken hoeveel het strooilicht het andere verkeer hindert.

Dimlicht standaard


Dimlicht LED


Grootlicht standaard


Grootlicht LED


Ik heb de lamp via Ebay.

Bij de lamp zit nog een adapter, die heb ik met tiewraps aan het gewei vast gezet.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2018, 22:49 door Grubeater »
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Miquel

Dat is een hele verbetering kwa lichtopbrengst
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Grubeater

Inmiddels weer wat dingen aan de motor veranderd.  Donderdag met Oldtimer weer wat gesleuteld aan de motor, Pim's verlaagde voetsteunen gemonteerd, voltmeter geplaatst en de accu bijgevuld. Natuurlijk ook de langere schakelpook en rempedaal bijgesteld. Rempedaal mag nog een stukje lager.


Niet mijn eigen foto, mijn voltmeter is precies hetzelfde maar dan met rode leds.

Donderdag kwam ook mijn pannierrek uit Polen binnen en toen vrijdag erop geschroefd.

Links was de pasvorm niet 100%, maar met wat duwen en trekken paste het toch.


Rechts was nog leuker, de achterste bout van  de passagiers voetsteun houdt ook de uitlaat omhoog. Met een sjorband tussen de uitlaat en valbeugel de uitlaat weer 2-3mm omhoog getrokken zodat de bout weer vast kon.


De horizontale steun zat sneller vast.


Uiteindelijk was ik er toch nog een uur mee zoet.

Vandaag nog wat dingen aangepast: Een paar extra borgmoeren gekocht, de bout bij de uitlaat vervangen voor een langere en bouten omgedraaid zodat het uiteinde met de moer niet meer te zien is.

De ToDo list
  • Bagagerek kopen & monteren
  • Pim's verlaagde voetpedalen + remverbreder en een langere schakelpook kopen en monteren
  • Voltmeter monteren.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.
  • Voorvork controleren en nieuwe hoezen plaatsen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Sopa

mooi rekkie, zijn dat die van heavy duties?
Wel aan de brede kant, zo te zien, of valt dat wel mee?

Offline Grubeater

Dit rek komt uit Polen: Ebay.

Volgens mij net zo breed als het Heavy Duties rek.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline voorstad

Dit rek komt uit Polen: Ebay.

Volgens mij net zo breed als het Heavy Duties rek.

Altijd fijn wanneer ze het over de XL600V hebben en er dan een foto van een XL650V bij zetten......
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Grubeater

Altijd fijn wanneer ze het over de XL600V hebben en er dan een foto van een XL650V bij zetten......

Dat is alleen de header, de foto's bij het item zelf zijn van een XL600V.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Grubeater

Vrijdagavond voor mijn ritje van zaterdagochtend naar de Motorbeurs nog even het rempedaal los gehad, het stond iets te hoog. Niet handig als je wilt remmen in een noodsituatie.

Mooi setje van Pim.


Schakelpookje voor een cross Honda is ook handig.


Het scheelt dat het rempedaal paar weken geleden bij Oldtimer al los is geweest, nu kostte het veel minder moeite.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Simz

Van welke motor komt die schakelpook?

Offline Grubeater

Ik heb het even opgezocht:

De pook is ongeveer 120mm lang, afkomstig van een Honda CR80/85 ('96-'07) en is te vinden bij oa Outlawracing:
https://www.outlawracing.nl/race-fx-schakelpook-cr80-85-96-660

Daar heb ik ook mijn pookje vandaan.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Oldtimer

Heb nog zo'n "offroad "pookje liggen.
15 euro mag die weg.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Helikees

Ik stuur je PM

Offline Arendsoog

Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
« Reactie #49 Gepost op: 28 februari 2018, 20:12 »
Die 12V aansluiting lijkt mij een BMW plug, die zijn wat dunner dan de 'gewone' die je kent van de auwto. Stekkers daarvoor zijn gewoon verkrijgbaar.

Inderdaad, dat is een BMW of Hella plug. Bij elke motor/autozaak te krijgen en voor een motor een betere aansluiting dan de ouderwetse sigarettenaanstekerplug omdat die beter tegen trillingen kan.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Grubeater

Ik had al een aantal weken een tool tube liggen en vandaag aan mijn bagagerek geschroefd.
De klemmen komen van een ijzerhandel in Kleve en waren maar €2,15. De rvs bouten en borgmoeren komen van de Praxis City die Nijmegen nu heeft, wel handig een kleine bouwmarkt op de plek van de oude Kijkshop. Om het goed passend te krijgen enkele mm van de bouten afgeslepen.







Helemaal stevig zit het niet omdat de achterkant maar aan 1 kant vast zit. Toch kijken of ik met een derde klem en een aluminium plaatje een derde steunpunt kan maken.

Volgende week ga ik voor nieuwe banden, dan zullen de Heidenau K76 ongeveer 17.000 km hebben gehad. Cuppende voorband en de achterband werd wat vierkant door de snelwegkilometers. Nu komen er Continental TKC70's op, benieuwd hoe dat gaat rijden.

Inmiddels heb ik ook een tassenset van 21Brothers.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline xrvtuur

TKC 70 rijd goed maar heeft een vreemd afslijtende voorband, daar is zo links en rechts al heel wat over geschreven en doet zich voor bij verschillende motoren. Bij de CRF1000 ook al iemand over gesproken
Varadero SD02  2004

Offline Grubeater

Vandaag ging ik met dit lijstje aan de gang bij Wim Boks in Duiven.
  • Nieuwe banden, Continental TKC70 (binnen en buiten + velglint)
  • Stofhoezen plaatsen
  • Ketting inkorten (Paar schakels te lang geleverd)
  • Luchtfilter vervangen
  • Lager vervangen

Na het wiel los gehaald te hebben kon ik aan de gang met de veerpoten om de nieuwe stofhoezen te plaatsen.
De eerste veerpoot ging wat moeilijk los.


De oude en de nieuwe stofhoes.


De nieuwe stofhoes ging er snel overheen.


Alles goed schoongemaakt en een lik keramisch vet gegeven. De eerste veerpoot weer terug geplaatst


Bij de tweede veerpoot even gekeken welke veer erin zat. Mijn vermoeden werd bevestigd, zowel voor als achter Hyperpro veren.
De afstandhouder en spatbord weer terug geplaatst.


Wiel stond al klaar met een nieuw bandje, 16 gram lood hoefde er maar op. Best weinig voor een spaakwiel.


De voorkant klaar en een stickertje van de Boks Motyre op het spatbord geplakt. :angel:



Zo zagen de Heidenau K76's eruit die na 16957 km van de wielen kwamen.
De voorband.

Cupping is goed te zien, maar ik had er weinig last van


De achterband zat ook aan de nokjes, maar was mooier afgesleten.

Wel wat vierkant en enkele droogte scheurtjes. Banden waren van week 11 uit 2015.


Die mooie gouden velgen van de Transalp staan bekend om de roest problemen. Gelukkig viel het bij mij wel mee.
Wat kleine plekjes op de voorvelg.



De achtervelg had een 'leuke' plek bij het ventielgat. Gevijld en goed ingestreken met vet door Wim.


Toen het achterwiel eruit was merkte Wim op dat de ketting te lang was en dat er nog maar weinig te spannen was. Dit wist ik, destijds bij het monteren van de ketting kwamen Oldtimer en ik er te laat achter dat de ketting 2 schakels te lang was. Terwijl hij de ketting inkortte ging ik aan de slag om alle afstandbussen en vooral de kettingspanners schoon te maken, daar zat genoeg roest aan.


Toen Wim bezig was met de achterband (er mocht 60 gram aan lood op) en een ander klant heb ik even het luchtfilter vervangen na 17852km.


Bij het vervangen van de achterband bleek het lager van de tandwieldrager versleten te zijn. Omdat het lager er wel heel makkelijk erin ging heeft Wim het vastgezet met lagerlijm. Slim om in de toekomst op zoek te gaan naar een betere tandwieldrager.
De banden waren inclusief binnenbanden, velglinten, montage en balanceren €275, nieuwe schakel was €6, arbeid €12,50, lager was €13, lijmen/montage was €12 en gebruik van de werkplaats was gratis.  :))

Al met al een leuke middag gehad. Op de terugweg weinig gemerkt van het gebrek aan grip waar nieuwe banden om bekend staan. Op irc zei een kennis dat Continental bijna geen siliconen gebruikt bij de productie die de gladde laag bij nieuwe banden veroorzaakt.
Toen ik thuis was voelde de achterband goed warm aan. Onderweg twee rotondes geheel genomen en volledig binnendoor vanaf Duiven, via de Ikea  :P , naar Nijmegen terug gereden.

De ToDo list ziet er nu als volgt uit.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.


Volgende keer de hdr functie van de mobiel uitzetten.  :-X
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Grubeater

Ondertussen wat kleine dingen gedaan zoals de remhendel vervangen voor een recht exemplaar en de vacuümleiding naar de benzinekraan vervangen.
Inmiddels heb ik bijna 25000 kilometer gereden sinds aankoop en wordt het tijd om wat meer onderhoud uit te voeren.
Komende week ga ik de olie en filter vervangen, sinds het voorjaar zijn er weer 10.000km voorbij gegaan. Voor de rest zijn er enkele dingen waarvan ik niet weet wanneer ze voor het laatst zijn gedaan en het toch slim is om te vervangen. De schijfrem voor is ook aan de beurt binnen een aantal maanden aangezien de Alp bijna klokje rond gaat. Voor dat de pekel gestrooid wordt moet mijn achterwiel een verfbeurt krijgen, door een aanvaring met een tak is er een groot gedeelte van de lak beschadigd. De gouden velgen van de Alp staan al bekend om hun roest gevoeligheid en zonder behandeling moet ik de velg veel eerder gaan vervangen dan gewenst.

De ToDo list ziet er nu als volgt uit, met de dingen die ik als eerste aanpak in het blauw.
  • Oliewissel
  • Aliexpress spanningsregelaar testen.
  • Rem/koppelingskabels smeren.
  • Kleppen controleren/stellen.
  • Dashboard lampje vervangen.
  • Koplamp bijstellen.
  • Inlaatrubbers vervangen.
  • Bougies vervangen.
  • Achterwiel schuren en spuiten.
  • Zadel opnieuw laten bekleden.
  • Voorremschijf en remblokken vervangen
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2018, 00:53 door Grubeater »
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Grubeater

Vandaag dus de oliewissel gedaan. In precies 6 maanden 11.020km gereden en volgens het boekje is het interval 12.000km.
Even de motor warm gereden door een klein rondje door de Ooijpolder te rijden.
Na de keienvanger losgemaakt te hebben viel natuurlijk de olieaftapbout in de olieopvangbak.  8)7
Deze keer ging het oliefilter er beter af dan de vorige keer en toen de olie was uit gedrupt, de opvangbak leeg gegooid in de lege oliekan. De aftapbout bleeft in de trechter liggen. Deze toen schoongemaakt en met een nieuwe koperen afdichtring terug geplaatst. Het rubber van het oliefilter met een beetje olie ingewreven en er op gedraaid.
In de Transalp moet 2,4 L olie, de eerste twee liter kwam uit de verpakking die ik nog had staan. De rest aangevuld met een maatbeker vanuit de nieuwe verpakking. De motor even laten draaien en opnieuw het oliepeil gepeild en opnieuw afgevuld.
Hierna de ketting maar eens schoon gemaakt, het afdekkapje bij de uitgaande as en de schakelpook was er nu toch af omdat het oliefilter daar achter zit.
Er zat genoeg oude kettingspraymeuk in het afdekkapje, dus daar kon ik een poetslap mee vullen. Er zat precies genoeg kettingreiniger in de spuitbus en met een Aliexpress kettingborstel en een poetslap werd de ketting aardig schoon.
Toen de Osco bijgevuld aangezien ik die sinds aankoop van de Alp niet had gebruikt en de ketting wat gesmeerd.
Na de keienvanger, het afdekkapje en het schakelpookje terug geplaatst te hebben een rondje richting Groesbeek gereden om de Zevenheuvelenweg mee te pakken en door te rijden naar de Aldi in Brakkenstein voor boodschappen. Tijdens dit ritje had ik even 15,2 V op mijn voltmeter, daarna bleef het maximum op 14,2 v hangen. Toch maar de nieuwe spanningsmeter plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2018, 16:02 door Grubeater »
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Grubeater

Omdat de voltmeter vrijdagavond met de terugweg naar huis 16 V aangaf, toch maar even de spanningsregelaar vervangen. Gelukkig had ik die al liggen.


Aan de oude spanningsregelaar valt weinig te zien, volgens Haynes zou je die wel door kunnen meten.


Het reservoir van de achterrem zit vast aan de nieuwe spanningsregelaar.

De accu is ook al op zijn einde, want ik moet wat gas bijgeven om te kunnen starten. Die gaan we dus ook vervangen deze week.
Mocht er toch/ook iets mis zijn met de dynamo, dan blazen we niet direct de nieuwe accu op morgen.

ToDo list:
  • Oliewissel
  • Aliexpress spanningsregelaar testen.
  • Rem/koppelingskabels smeren.
  • Kleppen controleren/stellen.
  • Dashboard lampje vervangen.
  • Koplamp bijstellen.
  • Inlaatrubbers vervangen.
  • Bougies vervangen.
  • Achterwiel schuren en spuiten.
  • Zadel opnieuw laten bekleden.
  • Voorremschijf en remblokken vervangen
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset binnen, Alp schoonmaken en stickers plakken.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2018, 01:00 door Grubeater »
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Grubeater

Nieuwe motor gehaald. 8)


Natuurlijk was het wel gewoon het klokje rond.   :angel:


Vandaag bij Oldtimer de inlaatrubbers vervangen en ook gelijk maar de carburateurs omgewisseld voor een schoon setje. De accu was op zijn einde en Oldtimer had er nog een op voorraad.
De stationairschroef/naald deed maar heel weinig bij mijn originele set carburateurs en de naald was ook vies. Dat setje mag een keer in een ultrasoon badje badderen.

Op de terugweg ergens rond het maken van de foto's liep mijn Alp opeens maar op 1 cilinder, dat hadden wij ook tijdens het afstellen van de carburateurs even.
Er zit waarschijnlijk ergens een los contact, want tot aan het tanken op de terugweg had ik nergens last van.
Morgen maar even de stekkers van de bobines en cdi's controleren.  ::)
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline SylAlp

00000....hoorde je een speciaal (feestelijk) belletje/geluidje of had je gewoon geluk dat je dat zag  8)
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Oldtimer

Foto's wel even in de goede volgorde zetten Willem. Zoveel rij je nu ook weer niet op 1 dag.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Grubeater

00000....hoorde je een speciaal (feestelijk) belletje/geluidje of had je gewoon geluk dat je dat zag  8)
De laatste kilometer rondjes rijden in een woonwijk. ;D

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".