Gisteren heb ik aan mijn motor gewerkt, sinds begin december stond deze stil met problemen.
De benzinekraan gecontroleerd, de vlotterkamers gecheckt, de bougies gecontroleerd, die klopten allemaal. In de zin van: de benzinekraan gaf benzine door als de vlotter in de kraan door het vacuum werd geopend, de vlotterkamers stonden vol benzine en de bougies gaven ontsteking.
Toen de kappen, de tank en de luchtduct verwijderd om bij de carburateurs te komen. Van de voorste carb bleef het diafragma een beetje hangen, maar WD40 kreeg dat weer los. Toen met WD40 als starter geprobeerd de motor te starten, dat werkte niet. Het enige wat nog overbleef was het wisselen van de carburateurs.
Gelukkig was ik 's ochtends heen en weer geweest naar Oldtimer om een ander setje carburateurs te gaan halen. De inlaatrubbers los geschroefd, de gaskabel en de chokeplunjers losgemaakt en de carburateurs van de cilinders getrokken. Toen de benzineleiding van de oude carbs op de nieuwe gezet, net zoals de twee houdertjes voor de benzineleiding. Toen goed gekeken naar de inlaatrubbers om die onder de juist hoek over te zetten op het nieuwe setje carbs.
De nieuwe carburateurs konden nu op de inlaten van de cilinders gezet worden, dit ging vrij snel. De luchtduct duurde iets langer om er weer op terug te zetten, maar opeens zat die er goed op. Toen nog geprobeerd met WD40 als startvloeistof, maar dat werkte niet echt. De tank weer terug geplaatst en aangesloten. Via de vacuumslang wat benzine uit de tank de carbs in gezogen. Onder tussen had ik de tank gevuld met 5 L Shell V-power om een lege tank uit te sluiten.
Na een paar keer proberen kreeg ik de motor aan de gang, maar echt helemaal soepel ging het niet. Veel backfire waardoor het toerental weg viel, ook stond de stationair schroef te laag. De motor wilde alleen met choke starten. De stationair schroef toen afgesteld, maar 4000 toeren was wat veel.
Ook klopt de gashendel niet, ik had de kabels verkeerdom aangesloten. Hierdoor viel bij gas dicht het toerental te langzaam terug.
Normaal staan de pilot jets op een Transalp op 2,5 slag uit, maar ik heb een Remus uitlaat. Om de backfire te verhelpen heb ik het mengsel iets rijker gezet door de pilot jets 3 slagen uit te draaien. Met de gaskabel goed om liep de motor ook fijner en kon ik de stationair schroef zo zetten dat het toerental stationair ongeveer op 1500 toeren zit.
Tussendoor af en toe even gebeld met mijn hulplijn uit Duiven en nu werkt het goed.
Vanmorgen vroeg maar even wat extra tijd genomen om te gaan tanken en toen naar mijn werk gereden.
Terug ging ook goed, alleen zat het stationair toerental rond de 2000 toeren, die dus bij thuiskomst iets lager gezet. Helemaal soepel klinkt het nog niet, synchroniseren kan nog helpen om dat te verhelpen.