Auteur Topic: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller  (gelezen 1650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan Eppe

Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Gepost op: 30 april 2017, 11:21 »
Hoi allen,

Afgelopen week ben ik naar tecklenburg gereden en terugreis dacht mijn snelheidsmeter ik stop ermee. Eerst steeds minder snelheid aangeven en op ten duur deed hij niks meer. Kan het zijn dat het tandwieltje bij het voorwiel afgesleten is?

Daarnaast danst mijn toerenteller. Dit kan volgens mij te maken hebben met slechte contactjes bij de bobine? Dacht het net ergens te lezen. Motortje loopt als een naaimachine dus daar ligt het niet aan.

Ben vanmiddag vrij dus kan er even mee bezig;)


Jasper

Offline PimW

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2017, 11:30 »
KM-teller: kabel stuk of het wieltje stuk. Controleer ook even of de kabel niet stomweg los is geraakt aan de dashboard, dat komt ook voor.
Zorg ervoor dat als het wieltje stuk is, je ook de kabel goed controleerd. Het (tijdelijk) vastlopen van de kabel kan het wieltje slopen.

Toerenteller word aangestuurd vanaf de CDI, dus ik denk niet dat het nalopen van de bobines je verder zal brengen. De stekkerverbinding aan de CDI kun je natuurlijk wel controleren(onder je zadel).
Ik zou daarna even de stekker verbindingen achter op het tellerhuis controleren en dan de combi stekker die de dashboard met de kabelboom verbind (die zit onder je tank).

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2017, 12:14 »
Dag Jan,

Enkele maanden geleden heb ik net hetzelfde gehad bij mijn 650.

Test even de kabel aan de kant van het wiel door een schroefmachine op de kabel te zetten. Als je meter het nog doet en stabiel blijft bij dezelfde snelheid van je schroefmachine dan kan het zijn dat je wieltje versleten is.

Als ik aan mijn wiel draaide dan zag ik het wieltje wel bewegen maar het was zo versleten dat het weggezakt was waardoor de kabel niet meer pakte op het wieltje.

Ik heb het wieltje en alles errond uiteindelijk laten vervangen, kostte me rond de 120euro aan onderdelen denk ik.






Offline Jan Eppe

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2017, 13:00 »
Bedankt voor jullie tips.

Inmiddels ben ik er achter waardoor het komt. Het wieltje is versleten. De kabel is nog goed.

Iemand enig idee waar ik zo specifiek iets kan kopen?


Met vriendelijke groet,


Jasper

 

Offline wtrzwrs

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2017, 13:07 »
Ik had m op cmsnl gehaald, voor mij was het deze:

https://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1994-germany_model6578/gear-speedometer_44806kf0000/#.WQXFTvnyipp

Overigens let op dat je de behuizing waarin dat wieltje zit volledig vrij maakt van vuil, stof, restjes van het oude wieltje etc.. en t juiste vet gebruikt.. Ik heb het vorig jaar blijkbaar niet helemaal goed gedaan want vorige week opnieuw begeven :(
« Laatst bewerkt op: 30 april 2017, 13:09 door wtrzwrs »

Offline Jan Eppe

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2017, 13:14 »
Past ook op mijne.

Lekker 35 euro voor plastic rommel :P

Iemand die hem ergens nog heeft liggen?


Jasper

Offline Hans Schaap

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2017, 14:53 »
Jasper je hebt PB
« Laatst bewerkt op: 30 april 2017, 14:56 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Trailrider

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2017, 19:06 »
Kijk uit voor die plastic schraapsel van dat wieltje  dat onderin dat huis ligt .
En verwijder dat !
Anders kan je overmorgen weer aan een nieuw woeltje beginnen ..  ;)

Offline Trailrider

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2017, 19:11 »
Meestal zijn ook de uitstaanders aan de andere kant dan het wieltje versleten .....dat komt dat weer amdat die meeneem lipjes (metalen ring ) aan de wiel zijde niet goed naar buiten staat en dus te veel ruimte krijgt .

Offline Jan Eppe

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2017, 21:26 »
Kijk uit voor die plastic schraapsel van dat wieltje  dat onderin dat huis ligt .
En verwijder dat !
Anders kan je overmorgen weer aan een nieuw woeltje beginnen ..  ;)

Daar ben ik inderdaad ook beetje bang voor. Heb alles schoongespoten met compressor.. En het tandwieldraad zag er verder nog netjes uit.. Dus ben benieuwd. Heb gisteren een nieuw plastic wieltje besteld voor 35 euro :o

Offline Jan Eppe

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2017, 21:27 »
Meestal zijn ook de uitstaanders aan de andere kant dan het wieltje versleten .....dat komt dat weer amdat die meeneem lipjes (metalen ring ) aan de wiel zijde niet goed naar buiten staat en dus te veel ruimte krijgt .

Dat is volgens mij niet zo want dat ziet er allemaal nog goed uit. We gaan het proberen en kijken of het allemaal lukt;)

Offline Brombeer

Re: Snelheidsmeter weg en dansende toerenteller
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2017, 09:07 »

Nee die opnemers gaan een leven lang mee.

Goed schoonmaken, anders kun je volgende week weer een nieuw wieltje bestellen  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin