Auteur Topic: Dynamo en spanningsregelaar kapot?  (gelezen 1516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Gepost op: 10 mei 2018, 10:17 »
jeetje, dat moet ik weer hebben. Net klaar om een heerlijk weekendje in de eifel te rijden, start de Alp (1987) gister niet meer :(. Nouja geen ramp, gister aan de acculader en starte vanochtend zoals het hoort.

Voor de zekerheid even de waardes van het laadsysteem doorgemeten en dat zag er niet best uit  :'(

Laadstroom op de accu bij 5000 toeren: 12.8V

Bij de 6P connector:
beide Rood/witte draden met massa: 12.5V
Zwarte draad met massa: 12.5V

Bij de 3P connector (3 gele draden):
A-B, A-C, B-C: 1.5 Ohm

Weerstanden in de spanningsregelaar: Geen enkele meeting kwam met resultaat, deze is dan denk ik doorgebrand.

Daarna alles weer aangesloten en de wisselspanning op de 3 gele draden en massa gemeten en hier kwam maar 6 volt uit  :o

Wie o wie kan mij helpen? Wat is allemaal kapot? En kan ik nog lekker naar de eiffel gaan met bumpstarten of niet?  :-\

Gr Jeroen
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Petrus64

  • Gast
Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2018, 10:52 »
Ik zou het eerst allemaal oplossen voor je weg gaat. Straks sta je in de Eifel met een motor die niks meer doet. ???

Ik laat het even aan de profs hier over hoe en wat. Elektriciteit is niet mijn ding :o

Offline Oldtimer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 10:55 »
Alleen je SR is defect.
Kwestie van vervangen. Is gemakkelijk zelf te doen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Petrus64

  • Gast
Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2018, 11:00 »
Alleen je SR is defect.
Kwestie van vervangen. Is gemakkelijk zelf te doen.

 ;D soms is het zo makkelijk hahaha, kun je relaxed ri de Eifel.

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2018, 11:06 »
Zo dacht ik er ook over Petrus. Niet echt een lekker gevoel ;)

Hoe kom je tot die conclusie Marien? Aangezien ik maar 5 volt meet ipv de 70?
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline Oldtimer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2018, 11:12 »
Hoe heb je gemeten ????
Er komt een wisselspanning af. Vandaar de vraag.

Weet niet hoe technisch je bent ??
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2018, 11:24 »
Ik heb de multimeter op wisselspanning gezet. Daarna de plus aan ingang van de 3 gele draden in het 3p connector en de min aan een bout op het frame. Hier kwam bij alle 3 de gele draden een voltage van 5 Volt uit met lopen motor. 
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline Oldtimer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2018, 11:25 »
Meet eens tussen de gele draden.
Een dynamo gaat nagenoeg nooit stuk.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2018, 11:55 »

De weerstand die je opgeeft voor de statorspoelen (dynamo) is te hoog. Mag tussen 0,1 en 1,0 Ohm zijn (de mijne bijv., 0,4 Ohm).

De laadspanning die je opgeeft is te laag. Dat kan als gevolg van de dynamowaarden. Maar kan ook nog de SR zijn of de accu zelf.


Begin met de dynamo weer binnen de waarden te krijgen (vervangen, ben ik bang). Want daarvan heb je al vastgesteld dat het afwijkt.

Meet dan opnieuw de laadspanning en ga zonodig vandaar verder.

Doe steeds één ding tegelijk en bekijk resultaat. Dat leidt je met de minste omwegen of onnodige kosten naar de kern van je probleem.


Succes, Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2018, 12:13 »
@Marien tussen de gele draden bedoel je de weerstand of het voltage? In het geval van het voltage hoe moet ik dat doen dan?

@Brom de accu is 1 ding waarvan ik zeker weet dat hij goed is, anders had ik al veel vaker stil gestaan  ;) de waarde van de stator is idd te hoog maar zou dit de lage laadspanning kunnen verklaren?
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline Oldtimer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2018, 12:30 »
Tussen de gele draden meten in de weerstand mode.
Maar eerst de beide probes tegen elkaar zodat je zeker weet dat de overgangsweerstand van de meter ook werkelijk nul is.
Meestal is die rond de 0,5 ohm. Tel daarbij de werkelijke weerstand waarde van de spoelen dan zit je ook boven de 1,0
Verder ga ik met Brom mee.

Mocht je een stator nodig hebben ligt er hier wel 1

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2018, 12:48 »

(..) de waarde van de stator is idd te hoog maar zou dit de lage laadspanning kunnen verklaren?

Nou ja, je ondervind problemen en stelt vast dat de laadspanning achterblijft. Na meten van de dynamospoelen stel je ook vast dat die buiten de ideale waarden vallen.

De volgorde van opbouw der componenten is: dynamo - SR - accu

Dynamo lijkt mij dan een prima uitgangspunt. Hij valt uit de toon en staat aan het begin van die lijn. Je zult iets moeten gaan proberen.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2018, 14:23 »
Goede tip van Marien omtrent de weerstand van de multimeter zelf. De millimeter die ik gebruik heeft zelf een weerstand van 0.8 om waardoor mijn stator spoelen dus een weerstand hebben van 0.6  :D

Ik heb daarna ook de voltages op de goede manier over de 3 gele draden gemeten en kom bij ze allemaal tussen de 50 en 60 Volt uit  :D

Volgende stap dus die verdomde spanningsregelaar  ::)

Tot nu toe heel erg bedankt heren, de tip van Marien was goud waard. Met een beetje geluk ga ik vanavond toch nog naar de eifel  ;)
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline Brombeer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2018, 14:27 »

Klinkt al een stuk beter!

Ik reageerde sec op wat jij postte.


Dan is de SR de logische volgende stap..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Vetjan

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2018, 21:38 »
hier ligt event. een spanningsregelaar voor je Alp te leen. Kun je t,och nog lekker naar de Eifel !

                                                                                                                                             Vetjan.

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2018, 23:26 »
Sorry voor de late reactie, ik heb ben namelijk toch maar naar de eiffel gegaan waar ik overigens heeerlijk gereden heb  8) In de zon heb ik het licht uitgelaten om de accu te sparen. Gelukkig geen enkel probleem gehad met rijden of starten maar dan nu tijd voor een reparatie  ;)

Maakt niet uit Brom. Op de waarde die ik eerst gaf zou ik precies hetzelfde hebben gereageerd ;)

Geld je aanbod nog steeds om jou spanningswisselaar even te gebruiken om te kijken of het daar aan ligt Vetjan?
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline Vetjan

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2018, 13:49 »
Ja hoor Jeroen, en meetaparatuur is hier ook.

Offline dropken

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2018, 14:05 »
Kijk dan ook je accu na of die niet teveel heeft geleden anders is het beter spanningsregelaar en accu gelijktijdig te vervangen.

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2018, 15:31 »
Top thanks Vetjan, ik neem deze week even contact met je op.

Ik zal de accu zo doormeten Dropken, ben helaas toch weer aan het sleutelen :(

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat 1 van de bougies niet vonkt.
-Bougie getest in andere bobine: Werkt
-Bobine aangesloten met bedrading van andere bobine: Werkt
-Bedrading doorgemeten vanaf CDI: Zelfde weerstand als de rest dus ik zou zeggen geen kabelbreuk.
-CDI's ook omgewisseld: Geen verschilt
-Kabel gemeten op kortsluiting: Niets gemeten

Hoe kan het dan dat 1 bougie niet vonkt  ???
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline PimW

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2018, 15:43 »
Heb je ook de massa van de bobine gecontroleerd? Vanaf de CDI loopt er inderdaad één kabeltje naar elke bobine maar vanaf elke bobine ook een kabeltje naar het frame.

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2018, 15:52 »
De bobine is aangesloten aan de massa. Als ik namelijk de aansluiting van de 2de bobine aan deze koppel werkt wel alles.

Als ik de groene draad aan de massa meet is deze ook verbonden
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2018, 16:13 »
Update: vanuit de (slechte) bekabeling wordt een lagere spanning gestuurd dan door de (goede) bekabeling.

Kan dit door de afstelling van de timing komen? Of moet ik elders zoeken
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline PimW

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2018, 16:39 »
Je kunt de ontsteking niet afstellen. Er zitten twee pick-up spoelen aan de krukas die de CDIs voorzien van een puls als de krukas op een bepaalde positie staat.

Die kun je doormeten aan de stekker, wellicht is er eentje stuk (komt niet veel voor).

Echter weet ik niet of dat ertoe kan leiden dat de CDI een lagere spanning geeft richting de bobine. Zou wel kunnen verklaren waarom het probleem aan die ene stekkerverbinding lijkt te hangen en onafhankelijk van de CDI lijkt te zijn.

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2018, 16:55 »
De pickup-spoelen heb ik niet doorgemeten amar als 1 hiervan kapot zou zijn neem ik aan dat minstens 2 bougies niet zouden moeten vonken? Misschien het probleem nog eens samengevat:

4 werkende bougies
4 werkende bobines
3/4 kabels naar de bobines werken
2 werkende CDI's.

Toch vonkt er dus 1 bougie niet  ???
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991

Offline Brombeer

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2018, 19:42 »

(..) 3/4 kabels naar de bobines werken (..)

Dat zal hem zijn.

Je zoekmethode komt mij vrij logisch over. Zo doe je dat.

Je zegt dat min (-) doorgifte geeft dus meet met de doorgiftestand op de multimeter of de plus (+) daarvan toevallig de gesoldeerde kabel is? Anders die bobine-plus opzoeken in de cdi stekker. Kijken of er doorgifte is tussen de cdi-stekker en stekker op de bobine of dat kabelbreuk o.i.d. is?


Je gaat het wel vinden, goed bezig!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Dynamo en spanningsregelaar kapot?
« Reactie #25 Gepost op: 14 mei 2018, 09:57 »
Citaat
Kijk dan ook je accu na of die niet teveel heeft geleden anders is het beter spanningsregelaar en accu gelijktijdig te vervangen.
Accu doorgemeten en lijkt netjes vol te zijn, ik gebruik de alp wel nog steeds voor woonwerkverkeer dus het zou kunnen dat deze toch nog de geest gaat geven. Ik houd hem in ieder geval in de gaten ;)

Citaat
plus (+) daarvan toevallig de gesoldeerde kabel is
Welke gesoldeerde kabel :P

De weerstand tussen de plus kabel bij de bobine en de aansluiting ervan bij de CDI is bijna 0, er is dus contact (geen kabelbreuk) maar ik zit zelf nu te denken dat er misschien nog maar 1 draadje verbonden is ofzo (dus bijna kabelbeuk)?
Honda XLV600 1987
Honda XLV600 1991
Kawasaki KDX 250 1992
Honda CR 250 1991
Suzuki GSXR 750 1998
Honda VFR 750 1991