Auteur Topic: AT 98 vs 93  (gelezen 1754 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bzz

AT 98 vs 93
« Gepost op: 06 mei 2017, 17:57 »
Ola,

Toch gekozen voor een versere fiets, een 98'er met 50k ipv van mijn oude 93'er met 110. Na mijn zoektocht vorig jaar om de 93'er stabiel te krijgen, heb ik t opgegeven. Wat een wereld van verschil, stuurt scherp als een mes en heerlijk stemday demping. Toch overweeg ik progressieve voorveren over te zetten en de nieuwe monoshock ook.

Helaas is de 98'er een vieze fiets met slechte kappen. Zijn deze kappen en tank 1:1 over te zetten van 93 naar 98?

Advies is welkom.

gr,

Bzz
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2017, 18:47 door Bzz »

Offline PimW

Re: 98 vs 93
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2017, 18:26 »
Het gaat over een Africa Twin;D

Offline Oldtimer

Re: 98 vs 93
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2017, 18:28 »
solly, bril niet op gehad  8)

weg dus. ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bzz

Re: AT 98 vs 93
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2017, 18:47 »
mis ik dat net

Offline Oldtimer

Re: AT 98 vs 93
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2017, 19:54 »
Citaat
mis ik dat net

ja, jammer heh  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: AT 98 vs 93
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2017, 22:29 »
Kappen van een RD07 en een RD07A zijn gelijk.
Overigens je schrijft dat een RD07A beter stuurt dan een RD07. Daar kan ik het volgende over zeggen. Er zijn bijna geen twee AT ook van het zelfde bouwjaar die gelijk sturen. Veel heeft te maken met evt versleten verring, aangepast verring, staat en afstelling balhoofd lager, bandenspanning, soort band, rek op de spaken en zelfs een aangepast zadel kan je een andere rijbeleving geven hoe raar dat ook klinkt.
Een aangepaste RD04 uit de bouwjaren '91 en ' 92 en een RD07 ' 93 t/m ' 95 kunnen kan net zo goed rijden als een aangepaste RD07A. Kortom staat van onderhoud en aanpassingen zijn zeer bepalend.

Ik ben geruime tijd bezig geweest voordat ik mijn RD07A net zo fijn vond rijden als mijn RD04.

Offline Bzz

Re: AT 98 vs 93
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2017, 22:35 »
Ha thanks!

t was al jaren mijn fiets, maar ik kon er maar niet op aarden. balhoofd, voorvork, velgen, achterbrug, ketting, tandwielen, banden vervangen, maar bleef hobbelen en ging steeds onzekerder rijden. In potentie zat t er in, maar ik vond de modus niet. Deze verwaarloosde maar jongere fiets had t wel. Nu is t dubben of ik de voorvorkveren en nieuwe monoshock wel durf over te zetten voordat t gedonder weer begint.

Offline V-Twin

Re: AT 98 vs 93
« Reactie #7 Gepost op: 07 mei 2017, 15:17 »
Op afstand altijd lastig om in een dergelijk geval een advies te geven.
De vraag is voral wat jij verstaat onder hobbelen. Kan zijn dat je naaf niet meer precies in het hrat van de velg staat omdat er een of andere klungel aan de spaken heeft zitten draaien.
Van Hyperpro's aan de voorkant krijg je voor minder sac (negatieve veerweg) met olie dikte en hoogte van de luchtkamer kan je de hardheid beinvloeden. Maar het blijft altijd een niet instelbare standaard voorvork. Een aangepaste achterdemper kan ook een werlkd van verschil opleveren. Je zal denk ik voor je zelf eerst scherp moeten krijgen wat je nu eigenlijk wilt. Rij voor met name vrhaard dan kan je voor een straffere vering gaan omdat je motor daar strakker van gaat sturen. Wil je veel off-road met gaten en kuilen dan zal je ze vering wat soepeler willen hebben.
Succes met het uitvogelen, neem er de tijd voor en doe iedere keer een enkele stapje zodat je weet wat het gevolg van je handelen is en dus niet meerdere aanpassingen per keer doorvoeren.
Op het www is het nodige te vinden van Hyperpro en afstelling van de vering van je motor.


Offline Bzz

Re: AT 98 vs 93
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2017, 11:55 »
update en een paar dingetjes:

Hyperpro voor en Yss achtershock inmiddels overgezet op de 98'er en ik herken weer een fractie wat van t gehobbel terug. Denk dat t toch niet de gouden combi is. Met een gangetje van 60-80 rond de 4-5000 toeren lijkt er een trilling vanuit de voorvork naar de achterveer te worden overgegeven. Met een dot gas extra is dit weg, maar ben bang dat met zware bepakking dit sterk wordt. Ik ga de originele monoshock weer terugplaatsen en zo eens uitsluiten of de Yss wel de juiste veer is voor mijn gewicht.

De voltmeter heb ik inmiddels overgezet maar deze geeft een totaal ander laadbeeld dan de 93'er. Bij beide fietsen stond deze over de verlichting geschakeld met het verschil dat de 98'er dubbele lampen heeft. Met stadslicht aan lees ik tussen rond de 12.4-13.4 af . Met dimlicht aan kneep ik mn billen, want de meter kwam niet hoger dan 10.5-11.1 (rijdend). T vreemde is dat ik met dimlicht aan op de accu wel 12.4 meet bij stationair toerental.

Verbruik is overigens 1:20, daar stond ik wel versteld van. De straatlegale Pro-duro heb ik overgezet waarbij ik iets vermogen mis onderin. Met 1200 toeren hoor ik nu om de 4 seconden een tik en daarna een hik in t luchtfilter. Nog ff finetunen allemaal.

Tips altijd welkom