Auteur Topic: Istanbul  (gelezen 3868 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Radixr

Istanbul
« Gepost op: 10 mei 2017, 23:40 »
In juni wil ik graag naar Istanbul rijden.

Ik ben nog nooit in Turkije geweest, maar waar ik nu wat onzeker over ben is de houding van de bevolking ten opzichte van mij als specifiek Nederlander (aanloop Turks referendum, reactie Erdogan etc etc).

Hebben jullie hier een mening over /  kan iemand op basis van ervaring hier wat meer over zeggen?





Offline PimW

Re: Istanbul
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2017, 08:09 »
Ik denk dat het wel goed komt, zolang je je niet mengt in politieke discussies. Er is best een hoop goed sentiment voor Nederlanders, maar ik heb geen idee in welke mate de bevolking zo extreem reageerd als de media hier doet voorkomen. Ik zou denken dat de ''Jan'' en ''Tina'' van Turkije gewoon blij met toeristen zijn.

In Istanbul kan ik je wel een adres aanraden om op zijn minst even langs te rijden. Superklein ventje runt een motorclub/offroad tour gebeuren maar toen wij er 2 jaar terug waren was hij bezig een hostel/herberg/cafe op te knappen. Wij mochten de tent binnen wel opzetten.

Hij rijdt zelf  op een beest van een KTM, kan niet bij de grond maar als je hem vraagt knalt hij de hele regio met je door opzoek naar een camping. Zal het adres vanmiddag even opzoeken echt een feest die kerel.

https://www.facebook.com/Kuzgun-Motor-262661810412044/
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 21:20 door PimW »

Offline The Headless Horseman

Re: Istanbul
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2017, 15:55 »
Ik was 2 weken terug in Turkije. Niet met de motor helaas  :-\

Nou weet ik niet of een verblijf in een luxe resort aan de Turkse Rivièra representatief is voor de sentimenten in de rest van het land, maar ik heb werkelijk hélemaal niets gemerkt van enige negativiteit tov Nederlanders!
Ook buiten het resort heb ik niet anders dan vriendelijke mensen ontmoet, maar goed, kan me voorstellen dat men in die regio sterk afhankelijk is van toerisme.

Persoonlijk zou ik me denk ik geen zorgen maken en lekker op pad gaan  8)
Maar aan de andere kant, het kan geen kwaad om je vooraf goed te informeren, dus ga ook niet alleen op mijn oordeel/ervaring af  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline wtrzwrs

Re: Istanbul
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2017, 18:09 »
Maar net iets meer dan de helft van de Turken heeft Erdogan gesteund in het referendum. Ik denk dat dit percentage in Istanboel nog een stuk lager ligt, gezien er meer progressieve wijken zijn daar.

Dus ik verwacht dat de rhetoriek zoals Erdogan die hanteert ten aanzien van Nederland(ers) door een groot deel van de Istanboelers niet wordt gesteund.. en er dus geen problemen zijn. ik was er een paar jaar geleden en vond de turken zeer gastvrij. Wel belangrijk zoals al gezegd je niet in politieke discussies mengen, provoceren etc.

« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 18:12 door wtrzwrs »

Offline Matth

Re: Istanbul
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2017, 13:18 »
Ik ben in 2015 (twee weken)en in 2016 (week) in Istanbul geweest. Istanbul is erg groot en verschilt van stadsdeel tot stadsdeel. Ik zat zelf in Kadiköy; dat is aan de Aziatische kant maar desalniettemin één van de liberale stadsdelen. In 2015 was het ramadan en daar merkte ik niet zo heel veel van, terrasjes waren overdag allemaal gevuld. In sommige andere stadsdelen is men wat conservatiever maar mijn ervaring is dat het in Istanbul prima toeven is. Prachtige stad,lekker eten, fijn klimaat en betaalbaar.

Offline PimW

Re: Istanbul
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2017, 10:16 »
Ja maar wat heeft dat te maken met de politieke situatie op dit moment in dat land?

Ik heb een hooop goede en slechte ervaringen opgedaan op reis, hoort er een beetje bij nietwaar. Maakt het voor mij ook de moeite waard.

Offline pierre724

Re: Istanbul
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2017, 12:12 »
In juni wil ik graag naar Istanbul rijden.

Ik ben nog nooit in Turkije geweest, maar waar ik nu wat onzeker over ben is de houding van de bevolking ten opzichte van mij als specifiek Nederlander (aanloop Turks referendum, reactie Erdogan etc etc).

Hebben jullie hier een mening over /  kan iemand op basis van ervaring hier wat meer over zeggen?

ik was enkele weken geleden nog in Samsun en Amassya tussen en met wat Turken.
En google die plekken maar eens, dan zit je dus echt in het Turkse achterland waar zelfs engelstalige bordjes soms ontbreken (= traditioneel gebied).
Totaal geen problemen of gedoe gehad, eerder nieuwsgierigheid ''of het nou echt zo slecht ging in west-europa''.
Het schijnt via de media te worden verspreid dat west-europa in een politieke en existentiële crisis zit.

Verder gewoon niet in twijfel trekken dat een ja-stem een 'slimme' keuze kan zijn.
ik zou gewoon gaan!

Rémy

Offline Joxer

Re: Istanbul
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2017, 14:55 »
In juni wil ik graag naar Istanbul rijden.

Ik ben nog nooit in Turkije geweest, maar waar ik nu wat onzeker over ben is de houding van de bevolking ten opzichte van mij als specifiek Nederlander (aanloop Turks referendum, reactie Erdogan etc etc).

Hebben jullie hier een mening over /  kan iemand op basis van ervaring hier wat meer over zeggen?

Tot voor 2 jaren geleden zou ik je het absoluut hebben aangeraden, nu ben ik toch voorzichtiger geworden.
De onrust door de coup heeft voor een scherpere veiligheidssituatie gezorgd en daarmee voor een onrustige veiligheidsdienst.
De PKK helpt hierin ook niet mee.
En ja, bij de Erdogan-kliek is er absoluut sprake van negatieve sentimenten ten opzichte van Nederland.
En deze kliek bevindt zich bij uitstek in de grote steden...

Ken je er mensen en weet je in welke wijken je wel/niet moet komen, dan kan Istabul redelijk.
Ben je nieuw in het land en de stad, dan zou ik het niet aanraden.

Er zijn nog genoeg andere mooie plekken in Europa.
Istanbul in juni is sowieso niet aan te harden als het gaat om temperatuur en drukte.
April/mei of september/oktober is veel prettiger.

Succes met de beslissing!

Offline Radixr

Re: Istanbul
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2017, 17:14 »
Ben er hoor!! Bedankt voor al jullie input en reacties. Wat een fantastisch land is dit zeg.. Echt alleen maar ontzettend vriendelijke mensen hier tot nu toe, mooie natuur, lekker eten en het kost allemaal geen drol. Blij dat ik het gedaan heb! Nu nog een dagje bij Marmaris in de buurt om de spaken van m'n achterwiel wat laten bijstellen, en Dalyan te bezoeken, woensdag weer verder.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2017, 17:18 door Radixr »

Offline Oldtimer

Re: Istanbul
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2017, 17:15 »
Ik wil ook  8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Istanbul
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2017, 18:29 »
Leuk dat je gegaan bent Radixr  :). Een fijne en veilige reis verder gewenst  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Ceetje

Re: Istanbul
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2017, 20:04 »
Een hele fijne reis verder. Geniet ervan. Godspeed !!  ;)