De motor reed toen het gebeurde volgens Marc een knal en heeft nog heel even gelopen.
Als de startmotor vastloopt gebeurt er gewoon helemaal niks want tijdens het draaien van de motor staat de startmotor toch stil.
Een goed functionerende startmotor staat inderdaad stil zodra de motor is aangeslagen (de bendix valt terug)... maar dan ga je er wel zomaar vanuit dat de startmotor goed was. Ik vraag me af of je het meelopen hoort met draaiende motor en een helm op je kop.
Het onderdeeltje wat op de 1e foto staat heeft er bijna zeker mee te maken.
Vast en zeker, maar... oorzaak of gevolg?
Het torderen komt wss van het bevestigingspunt waar de startmotor tot op het laatst heeft vastgezeten.
Je kunt goed zien dat de boel naar buiten is geslagen. Zelfs de bus van de onderste cilinder heeft een knauw gekregen en er is een deel uitgebroken.
Zo'n startmotor weegt wel wat en zo'n bout duw je niet zomaar krom. Als die bendix nu niet terugvalt, loopt de rotor mee. Deze is gelagerd. Als zo'n lager kaduuk loopt en de rotor komt ineens stil te staan dan krijg je door de overbrenging tussen de bendix (het kleine tandwieltje, ook wel rondsel genoemd) en het vliegwiel een enorme (roterende) kracht op de startmotor.
Ik denk dat die as waar de rotor op zit sterker is dan de bevestigingsbouten van de startmotor en het geheel er gewoon "af tordeert". Het gat zou daar zelfs nog een gevolg van kunnen zijn, want zit daar niet één van de bevestingspunten van de startmotor?
Verder, als de startmotor wel aan het meedraaien was en wel blokkeerde, dan blokkeerde ook even het vliegwiel die weer aangesloten zit op de krukas. Het is dus niet ondenkbaar dat ook de cilinders hierdoor een enorme knauw hebben gekregen.
Nee, ik ga voor een andere oorzaak.
Dat kan, maar dan moet er iets zijn wat met een gigantisch enorme kracht van binnenuit eerst dwars door het deksel komt en vervolgens de startmotor van zijn plaats beukt. Dat moet dan een onderdeel zijn geweest met een zeer grote massa. Aangezien het vliegwiel er nog in zit zou ik niet weten wat dat geweest zou moeten zijn.
Mijn hobby theorie is maar een theorie, maar ik kan hem wel redelijk sluitend krijgen. Om te kijken of ik in de richting zit, zou je de lagers van de startmotor kunnen bekijken, of nog makkelijker, kunnen testen of dat geheel nog kan draaien?