Auteur Topic: Alpcrash investigations  (gelezen 10312 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #60 Gepost op: 12 juni 2017, 17:11 »
Herman is druk bezig geweest en heeft de krukas er uit gehaald.
Blijkt dat het lager gewoon intact is en niet is vastgelopen.
Het "vast "zat in de kromme drijfstang die tegen de wangen aan zat.
Ook de kant bij de zuiger is netjes schoon afgebroken en heeft dus geen sporen van vastlopen.
De piston ziet er uit als nieuw en dus ook niet vastgelopen.

Wordt nog spannend.






PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #61 Gepost op: 12 juni 2017, 17:18 »
Een warmloper kan ook zo weer loskomen, kun je soms nog mee rijden ook
Drijfstang is toch ergens geblokkeerd geweest anders breekt en buigt ie niet zo.

Offline Oldtimer

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #62 Gepost op: 12 juni 2017, 17:24 »
Denk meer aan metaalmoeheid of iets in die richting.
Los van de ravage die is aangericht hebben alle delen voldoende smering gehad en is de krukas toch gebroken.
Oorzaak of het gevolg.
Wie zal het zeggen.
Misschien komt de oorzaak in elk geval nog boven water.
Laatste kans is het gesplitste blok.

De eigenaar vertelde wel dat het bij koude motor is gebeurt op 100 meter van zijn huis.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ddw

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #63 Gepost op: 12 juni 2017, 17:54 »
Bij mijn ktm exc ook eens de krukas gebroken gehad (bij stationair, omdat ik even wilde luisteren waar dat rammeltje nou vandaan kwam) was ook zonder andere oorzaak. 35 draaiuren na complete revisie, dus alles was als nieuw.

Leverde ook heel veel schade op. Is dan wel een totaal ander blok, maar op een gegeven moment is de boel gewoon ''op'' natuurlijk.

Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline hermann

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #64 Gepost op: 13 juli 2017, 06:23 »
Goededag  Techneuten,

OnderBlok enkele weken op gegehaald bij Marien.
Direct gesplitst en bekeken.
Lager werk zit er nog prima uit nix verstopt of extreme ruites van drijfstang en zuiger die nog heel is.
Als ik alle foto,s bekijk en lees wat er gebeurt is denk ik dat er een stuk van achterste zuigers gebroken.
Of zelfs helemaal rondom doormidden afgebroken.

Op enkele foto,s van zuiger zie je aluminium breuk vlak wat al ouder is, teminste volgens mijn.
Die stukken zuiger zijn vermaalt door drijfstang en die braak dus met uit gevolg gaat in carter, bij startmotor.

Inlaatkleppen ook krom 1 daarvan ook stukje van geleider afgebroken en zat tussen klep en zitting.

Eigelijk gebeurt zelden dat er een zuiger breekt op zuigerpen. Maar ik kan er nix meer van maken.

Misschien zijn er nog met andere ideeen.
Marien zal geloof ik nog foto,s toevoegen.
Lukt mij nog niet.

Zie jullie reactie binnenkort.
Gr Herman
Bete Rev3 270 "08/ PD06 ' 97

Offline Denis

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #65 Gepost op: 13 juli 2017, 19:09 »
Heel interessante topic, al heel veel bijgeleerd

Denis

Offline Waffie

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #66 Gepost op: 14 juli 2017, 01:18 »
het blijft gissen..\
maar de breuk op de zuigerpen komt in de racerij wel vaker voor en is terug te leiden doordat de motor over zijn toeren is gegaan
het motor ontwerp is niet echt bedoeld voor hoge toeren tallen en zeker niet zoals dit een ontwerp is waarbij de zuiger groter in doorsnede is dat de slag van de zuiger(overvierkant)
hogere zuigersnelheden zijn dan moeilijk en komen er hoge krachten op de zuiger en drijfstang
tevens ie het mogelijk dat er een vertraging op treed in de kleppen (de veren kunnen de klep niet snel genoeg sluiten) en bestaat de kans dat de zuiger zich in de klep boort met als gevolg een kromme klep en kapotte klep geleider
de schade kan zich dus in een veel eerder stadium ontwikkeld hebben en heb je dus oorzaak en gevolg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Blommetje

Re: Alpcrash investigations
« Reactie #67 Gepost op: 15 juli 2017, 08:34 »
Naar aanleiding van de foto, Oldtimer, ik volg dit. ;)

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -