Auteur Topic: Alpcrash investigations  (gelezen 10298 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Alpcrash investigations
« Gepost op: 12 mei 2017, 09:21 »
Nieuw topic over de motor van Marcoef.

(edit mod: dat was dit topic >> http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14582.0  )

We gaan de oorzaak volgen van het fenomeen waarbij de startmotor is losgebroken tijdens het rijden
onderzoeken en de resultaten hier melden.

Alle foto's kun je hier vinden.

https://myalbum.com/album/aVERoY4GpVaZ



Het gevonden onderdeel wat buiten op het blok lag.



En de plek waar het thuishoort. (pijl ) waarschijnlijk van de achterste cilinder.


« Laatst bewerkt op: 14 mei 2017, 13:04 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2017, 14:21 »
Nieuwsgierig als ik ben toch even een kleine operatie alvast.
De beelden spreken voor zich.

De 1e aderlating. Olie eraf voordat er geopereerd kan worden.



De eerste metaal delen komen met de olie mee.
Beloofd dus niet veel goeds.


Als de deksel eraf is valt er eigenlijk niets bijzonders te zien.
Ik had hier een puinhoop verwacht bij de tandwieltjes.
Ook de vrijloop is prima in orde.



Ook de rest achter de tandwielen leveren geen inzicht op.
Duidelijk is hieraan de rechterkant te zien waar de startmotor eruit is geklapt.
Het onderdeeltje wat buiten op het blok lag ( zie foto 1 in de start van het topic ) is door dit gat naar buiten gekomen.
Kan alleen maar via de olie naar boven zijn geslingerd neem ik aan.



Dan dus wat dieper graven en hierbij moet het vliegwiel eraf.
De bout waarmee het vliegwiel vast zit gaat er RECHTSOM af bij een Transalp.
Daarna een bout in het gat draaien ( vrachtauto wielbout met een handigheidje ) en hij komt los.



Ook achter het vliegwiel  geen brokstukken  Ook de nokkenas kettingspanner  en ketting zitten op hun plek en vertonen geen rare dingen.



Vrijloop intact en geen beschadigingen, en ook de startkrans ziet er perfect uit




Het probleem lijkt dus veel dieper te zitten want gevonden onderdeel komt in elk geval niet direct uit deze omgeving maar dieper uit het blok.
Het blok zelf draait ook niet helemaal rond en de verwachting is dus schade aan zuigers of krukas.

Eerst maar eens verder demonteren.
Wordt vervolgd dus.



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2017, 14:41 »
Is de startmotor naar achter toe uit het carter gebroken, of is hij los geslagen door iets van binnen uit het blok?

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2017, 20:05 »
Citaat
Is de startmotor naar achter toe uit het carter gebroken, of is hij los geslagen door iets van binnen uit het blok

Dat is de volgende stap Pim. Eerst maar eens wat meer demonteren.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jeroen emke

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2017, 20:16 »
foto
still no angel found who flies at the same speed

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2017, 20:24 »
Het wordt steeds spannender.
Ik heb gezien dat het onmogelijk is dat dit onderdeel aan de linkerkant achter het deksel terecht kan zijn gekomen omdat het te groot is voor alle openingen die daar zitten.
De vraag is dus:
Hoe komt het buiten de motor terecht.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2017, 22:22 »
Wat zit er ONDER de start motor?

Offline alain

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2017, 06:30 »
Wat zit er ONDER de start motor?
Een groot gat tussen krukas en versnellingsbak geslagen? Draait, van links bekeken, de krukas tegenwijzerzin en de versnellingsbak wijzerzin, zodat een onderdeel dat daartussen raakt naar boven wordt gegrepen en geperst?
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2017, 09:09 »
Citaat
ONDER de start motor?

Gaan we straks bekijken.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline voorstad

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2017, 09:21 »
Jij kunt helemaal niet op vakantie Oldie, DIT is voor jou de ultieme ontspanning  ;D
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2017, 09:45 »
Klopt Eelco, ik verveel me kapot op dat strand onder die palmbomen.
Bier is daar ook al niet te drinken.
Puur uit verveling ga ik maar een beetje in de woestijn crossen.

 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Floris

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2017, 09:51 »
Mooie reportage!
Deze ga ik volgen, ik ben heel benieuwd.
Alle vakantieverloven zijn ingetrokken  :D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2017, 11:09 »
Citaat
Alle vakantieverloven zijn ingetrokken

Ech nie 8)

De eerste resultaten.

De enorme ravage van wat eens een starmotor was.



Duidelijk is aan het huis de flinke deuk te zien die er in is geslagen.


Maar dan.....
wat vind je vervolgens onder de startmotor.



Het moge duidelijk zijn dat dit blokje zeker geen verre reizen meer gaat maken.
De enige reis zal naar de schroothandelaar zijn hier 500 meter verder.
Ik had nog even gehoopt dat de cilinders in elk geval nog bruikbaar zouden zijn, maar ook die hebben een flinke klap gehad.
Maar goed.
De vraag is toch nog, wat heeft deze ravage veroorzaakt.
Er zat meer dan voldoende olie en koelvloeistof in het blok en het motortje liep prachtig zonder bijgeluiden.
Maar, de oorzaak gaan we vinden.
Suggesties mogen geplaatst worden maar het gaat nog even duren voor de antwoorden er zijn.









PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Kansloos

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2017, 11:12 »
Gekke opmerking misschien maar is de startmotor zelf niet vast gelopen?

Offline PimW

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2017, 11:16 »
Dacht ik eerder ook aan maar nu er een deuk aan de buitenzijde van de startmotor zit lijkt het me niet zo.

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2017, 11:17 »
En dan nog zou de beschadigingen ook zichtbaar moeten zijn aan de startkrans toch.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Kansloos

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2017, 11:27 »
Zou op zich niet hoeven.  Die is volgens mij van gehard staal.  Dat breekt alleen als dat het zwakste punt is.  Dat zou nu het blok zelf zijn.

Voor welke motor was dit blok?

Offline Kansloos

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2017, 11:29 »
Dacht ik eerder ook aan maar nu er een deuk aan de buitenzijde van de startmotor zit lijkt het me niet zo.

Kan zijn dat hij is vast gelopen doordat in de startmotor iets afbraak. Dat dit ook de deuk veroorzaakt heeft

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2017, 12:34 »
Citaat
Voor welke motor was dit blok?

Motor van Marcoef ( in ander topic.
Is PD06 van 1994
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marccoef

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2017, 12:38 »
Wat een ellende zeg, had ergens echt gehoopt dat hij op de weg zou blijven. Helaas.
Erg benieuwd wat je nog allemaal gaat vinden.

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2017, 12:51 »
Hij gaat weer terug op de weg.
Maar gaat wel nog even duren. Eerst wat materiaal verzamelen en dan zien we wel weer.
Zoals ik al zei is de oorzaak vinden even van belang.

Maar ik hou je op de hoogte.

Grt

Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2017, 16:46 »
Zo, ik kan overal langs het blok heen kijken dus de boel is helemaal los.



Stap 1, het blokje met de onderkant naar buiten kantelen en daaien


Zoals je kunt zien gebruik ik een takeltje en de strop zit tussen het frame door.



Omdat de strop niet helemaal goed zat kantelt het blok, maar kan er zo dus ook uitgelicht worden.
Wel wordt eerst de strop buiten het frame gezet.



Tja, en daar hang je dan tussen hemel en aarde. 8)



Maar voorlopig wordt het  ff stil hier.
Blokje gaat op de werkbank en dan zien we wel verder.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2017, 17:20 »
Ik denk ook dat het probleem in de startmotor zit, gezien de "getordeerde" bout op het buitenhuis van de startmotor. Daar heeft (veel) kracht opgestaan. Ik denk dat de geharde tandwielen in het blok gewonnen hebben ;)
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2017, 17:59 »
De motor reed toen het gebeurde  volgens Marc een knal en heeft nog heel even gelopen.
Als de startmotor vastloopt gebeurt er gewoon helemaal niks want tijdens het draaien van de motor staat de startmotor toch stil.
Het onderdeeltje wat op de 1e foto staat heeft er bijna zeker mee te maken.
Het torderen komt wss van het bevestigingspunt waar de startmotor tot op het laatst heeft vastgezeten.
Je kunt goed zien dat de boel naar buiten is geslagen. Zelfs de bus van de onderste cilinder heeft een knauw gekregen en er is een deel uitgebroken.

Nee, ik ga voor een andere oorzaak.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2017, 18:52 »
He verdorie oldie, ga je ons nou echt 2 weken op de ontknoping laten wachten? Je moet een tv show beginnen jij ;)... To be continued...
Transalp XL600V

Offline alain

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2017, 19:56 »
Een groot gat tussen krukas en versnellingsbak geslagen? Draait, van links bekeken, de krukas tegenwijzerzin en de versnellingsbak wijzerzin, zodat een onderdeel dat daartussen raakt naar boven wordt gegrepen en geperst?
Inderdaad een groot gat onder de startmotor.
Ik blijf bij mijn hypothese na de voorzet van Pakfiets.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #26 Gepost op: 13 mei 2017, 20:04 »
We kunnen natuurlijk ook een weddenschap opzetten

Eeuwige roem voor de winnaar en een plaats in de hall of Fame.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #27 Gepost op: 13 mei 2017, 21:32 »
Ik heb nog wel een onderblok voor weinig. Ik wil de cilinders, koppen en deksels zelf houden maar de rest mag weg. Er is ergens een lager die huilt. Er zit geen stator meer in het deksel en de cilinders moet ik nog lostrekken maar bij interesse kan dat vrij vlot natuurlijk.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2017, 09:13 »
Dank voor je aanbod Lennert, maar ook de cilinders hebben schade dus dat schiet niet op.
Heb intussen een optie op een ander blokje.
De inzet voor dit project is de oorzaak achterhalen  van deze schade.
Rest komt wel weer.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: "omzwervingen in een motorblok.
« Reactie #29 Gepost op: 14 mei 2017, 11:45 »
Ik doe ook mee,

Het probleem zit hem niet in de startmotor(ik denk gevolgschade) maar er is beslist iets fout gegaan bij de versnellings bak assen dus moet het blok gesplits worden voor verdere diagnose
 de tandwielen misschien losgekomen(as breuk)

mvg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl