Auteur Topic: AT start niet  (gelezen 7804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Re: AT start niet
« Reactie #30 Gepost op: 05 juni 2017, 15:07 »
Citaat
Verbindingen zien er normaal uit.


Ja en ???????
 Dat zegt helemaal niets over de regelaar zelf.
Ik kan de stand van de meter in DC niet erg goed zien Maar de stand is duidelijk te laag.
Een defecte SR kan of een veel te hoge of te lage spanning afgeven.
Volgens de meter doet hij dus helemaal niks en laad hij ook niet.

Meet op de polen van de stator ( dat zijn de 3 gele draden op die vierkante steker.
Zet de multimeter in de laagste OHM stand en meet tussen 2 gele draden om en om.
De weerstand moet tussen 0,6 en 0,8 ohm liggen.
Bij die waarde mag je er vanuit gaan dat je stator in orde is.

Weet niet of de SR van een alp hetzelfde is, anders mag je er een van mij proberen.



« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 15:15 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #31 Gepost op: 05 juni 2017, 15:10 »
Bij 4000 rpm meet ik 12.5 ongeveer
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #32 Gepost op: 05 juni 2017, 15:12 »
Nieuwe foto
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #33 Gepost op: 05 juni 2017, 15:13 »
Instellingen meter
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #34 Gepost op: 05 juni 2017, 15:22 »
Is de vorige foto beter te zien Oldtimer?
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #35 Gepost op: 05 juni 2017, 16:00 »
Sorry Oldtimer, maar dit is abacadabra voor mij? Wat is de laagste Ohm stand en hoe meet ik dan iets? Zoals ik al schreef, ik weet niks van elektro af. De meter zit vol met schakelaars en schaalverdelingen, snap er niks van. 3 fotos van de 3 verschillende stekkers de meter staat op stand dcv10
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 16:10 door ChrisvdSchoot »
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline alain

Re: AT start niet
« Reactie #36 Gepost op: 05 juni 2017, 16:40 »
ohm = hoefijzertje met twee voetjes

Kies x1  (wijzer staat dan tussen 11 en 12 uur)

meet 3 x : telkens tussen twee gele draden

je leest de waarde af net naast het hoefijzertje (ohm) op de tweede schaal van boven rechts te beginnen.

Gemeten waarden moeten tussen 0.6 en 0.8 liggen (volgens Oldie), en je drie metingen moeten ongeveer een gelijke waarde geven, anders is één van je statorwikkelingen verbrand of onderbroken.

Als de drie waarden goed zijn en alle drie gelijk, zal vermoedelijk toch de spanningsregelaar de boosdoener zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 16:57 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #37 Gepost op: 05 juni 2017, 18:06 »
Zoiets? Deze waarde geeft die bij alle 3 de gele draadjes aan, meet ik op de juiste wijze?
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline PimW

Re: AT start niet
« Reactie #38 Gepost op: 05 juni 2017, 18:12 »
Je meet verkeerd.

Neem de stekker los/uit elkaar en meet aan de stekker met kabels die naar het motorblok lopen tussen de draden. Dan meet je de weerstadn tussen de spoelen.
Dus je pakt de stekker en poert de proben van je multimeter in de gaatjes  :D Alle combinaties proberen.

Overigens ben ik misschien gek maar ik lees een laadspanning af van ongeveer 13-13,5V???
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 18:15 door PimW »

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #39 Gepost op: 05 juni 2017, 18:37 »
Eerst even eten, dan zal ik het weer eens proberen, wordt vervolgd.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #40 Gepost op: 05 juni 2017, 19:14 »
Moet ik het zo meten? De meter schiet dan naar links, dus dat kan niet goed zijn? Hoort de meter dan in deze stand te staan?
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 19:19 door ChrisvdSchoot »
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #41 Gepost op: 05 juni 2017, 19:24 »
De gele stekker, dit meet ik bij alle drie (zie foto). Als ik het goed begrijp is de stator dan in orde? Dus toch de SR?
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline alain

Re: AT start niet
« Reactie #42 Gepost op: 05 juni 2017, 19:50 »
De stekker waarvan je de gele draden meet is deze die van het blok komt.
Deze stekker moet je losmaken van de contrastekker van de spanningsregelaar.

De draaiknop van je meter moet op 1x staan, niet op k-ohm.(ohm=hoefijzertje)

Nu kun je beginnen meten.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 19:53 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #43 Gepost op: 05 juni 2017, 19:56 »
Ok volgende meting, zie fotos. Ik zie overal ongeveer dezelfde waarde, maar het zegt me niks
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline PimW

Re: AT start niet
« Reactie #44 Gepost op: 05 juni 2017, 19:57 »
Je verwacht een waarde van 0.1-1.0 Ohm tussen de gele draden. Dan moet je de multimeter dus even in de x1 stand zetten.
Het lijkt erop dat je een te hoge weerstand meet tussen de spoelen. Kun je nog controleren of de stekker goed is of je misschien een knik in je kabels hebt. De weerstand die je meet is namelijk incl. de bekabeling.

Vervolgens meet je de weerstand tussen de spoelen individueel en massa: ene probe op de stekker, andere op het frame van de motor. Je moet nu een oneindig hoge weerstand meten.

Behalve de laadspanning kun je ook de onderlinge draden meten aan de spanningsregelaar. Onderstaande diagrammetjes geven aan wat je zou moeten vinden.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 20:02 door PimW »

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #45 Gepost op: 05 juni 2017, 20:01 »
Ik ben inmiddels de draad kwijt, weet namelijk niet zo goed welke waardes ik moet aflezen en welke conclusies ik moet trekken uit mijn metingen. Ik heb nog steeds geen idee of het nou de dynamo is of de SR??
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline PimW

Re: AT start niet
« Reactie #46 Gepost op: 05 juni 2017, 20:50 »
Even terug naar het begin :)

De motor start niet meer wat lijkt op een lekstroom of slecht/niet bijladen. Je hebt de accu zelf al uitgesloten dus moet het ergens anders zitten.

Wat ik zie van je metingen:
Laadspanning ongeveer 13,5 V. Voor een XRV zegt Haynes dat dat tussen de 14-15V moet liggen, dus aan de lage kant.

Dat kan dan komen door een slechte spanningsregelaar: Controleer in eerste instantie de conditie van de stekkers (die is goed) en meet dan tussen de draden onderling volgens het diagram dat hierboven staat. Je controleerd daarmee de inwendige electronica op sluiting etc.

Als dit allemaal goed is mag je ervanuit gaan dat de SR goed is. Volgende stap is dan de alternator en om precies te zijn de drie spoelen die op de stator zitten.
Tussen de gele draden onderling gaan we de weerstand meten om te controleren dat ze intact zijn (we willen 0.1-1Ohm weerstand zien) en tussen elke gele draad individueel en het frame (willen we oneindig weerstand zien).

Nu heb jij tussen de gele draden gemeten en kom je op 3-4Ohm, dat is eigenlijk te hoog en zou duiden op een slechte stator.
Maar, je meet aan de stekker, dus het kan ook zijn dat je een slecht contact maakt tussen de probe-stekker of de kabel ergens in de knik heeft gezeten. Ik zou overigens ook overwegen een digitale meter te gebruiken om zeker te zijn van je metingen (ik weet niet of je de historie van deze meter kent?).

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #47 Gepost op: 05 juni 2017, 20:57 »
Pfff ik word er een beetje moedeloos van, denk dat ik maar gewoon de spanningsregelaar en dynamo ga vervangen en vervolgens gaat de AT heel snel op Marktplaats, ben het nu al helemaal zat  >:D
Het hele elektro gebeuren gaat boven mijn pet.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 20:59 door ChrisvdSchoot »
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline xrvtuur

Re: AT start niet
« Reactie #48 Gepost op: 05 juni 2017, 21:39 »
als je de dynamo en de spanningsregelaar vervangt is hij weer goed en dan wil je hem weg doen.... ::) veel simpeler als een alp of at gaat het niet worden hoor, gewoon even door sleutelen en dan weer lekker rijden.Als je Pim zijn handleiding even door loopt komt het goed.
Varadero SD02  2004

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #49 Gepost op: 05 juni 2017, 22:04 »
Wel de spanningsregelaar zal nog wel lukken, 2 boutjes en wat stekkers, maar de dynamo??
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Brombeer

Re: AT start niet
« Reactie #50 Gepost op: 07 juni 2017, 22:03 »

Loop anders even langs de winkel en koop een digitale multimeter. Die heb ja al vanaf 20 euro.

Simpeler in gebruik en goedkoper dan zonder reden een onderdeel op goed geluk vervangen.


Dan wordt alles ineens een stuk duidelijker voor je (en makkelijker voor ons).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jeroen

Re: AT start niet
« Reactie #51 Gepost op: 08 juni 2017, 07:30 »
Als je bij een aldi in de buurt snuffelt kan je wellicht nog de digitale meter van 10 euro vinden in de restantenbak, werkt prima voor mij!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT stator gemeten
« Reactie #52 Gepost op: 08 juni 2017, 20:45 »
De meter geeft 0.5 of 0.6 aan voor alle gele draden, ik heb alle combinaties gehad.

« Laatst bewerkt op: 08 juni 2017, 20:48 door ChrisvdSchoot »
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Brombeer

Re: AT start niet
« Reactie #53 Gepost op: 08 juni 2017, 21:01 »

Als je de drie draden bijvoorbeeld a-b-c noemt, combo a-b, a-c en b-c uitvoeren.

Als je meter in de Ohm stand staat (op hoefijzertje, op je pic niet te zien) dan is je dynamo goed.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #54 Gepost op: 08 juni 2017, 21:09 »
Hey Brom, ik had de meter op de Ohm stand staan, de meting was in alle drie de gevallen 0.6 (de 0.5 op de foto verscheen doordat ik 1 van pennetjes iets bewoog) ik probeerde te meten en een foto tegelijk te maken en dat is lastig. Ik heb inmiddels een SR besteld, dus even afwachten en kijken of het probleem dan is opgelost.

Vraag: is het veel werk om de dynamo te vervangen?
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline MartinW

Re: AT start niet
« Reactie #55 Gepost op: 08 juni 2017, 21:31 »
Hoop dat je AT weer snel als een zonnetje loopt en vooral start. Succes!  :)

Offline Brombeer

Re: AT start niet
« Reactie #56 Gepost op: 08 juni 2017, 21:41 »
Vraag: is het veel werk om de dynamo te vervangen?

Mja als je het al tien keer gedaan hebt, zeker niet  ;D


Maar nee, is simpel sleutelwerk. Er zijn 2 instinkers waarvoor je op moet letten:

- bij afnemen motordeksel kunnen de reductietandwielen van de startmotor er uit vallen.
- en je moet d.m.v. silicone o.i.d. zorgen dat je het kabeldoorvoer rubber oliedicht maakt, anders kan hij daar langs wat gaan
  zweten.

Bedenk dat het binneste van de motor bloot komt te liggen, dus omgeving daar eerst schoonmaken en superschoon werken.


Maar, je dynamo is goed. Durf dat aan te nemen van je multimeter  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #57 Gepost op: 08 juni 2017, 22:06 »
Okidoki, ik laat wel even weten wat de resultaten zijn met een nieuwe SR, ben zelf ook benieuwd. Bedankt voor de support allemaal.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Brombeer

Re: AT start niet
« Reactie #58 Gepost op: 08 juni 2017, 22:56 »

Feedback vinden we altijd leuk  :)


Succes!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ChrisvdSchoot

Re: AT start niet
« Reactie #59 Gepost op: 09 juni 2017, 19:39 »
Vanavond een nieuwe SR gemonteerd, het probleem lijkt opgelost te zijn. Foto 1 laadstroom, 2: oude SR, 3 de nieuwe op de motor.
On a bike no one ever asks "are we there yet"