Auteur Topic: Wat vinden wij van E10?  (gelezen 2417 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Wat vinden wij van E10?
« Gepost op: 17 mei 2017, 09:42 »
Het rukt op. Alcohol bij de benzine. Het is 10% goedkoper dan het aanbieden van gewone, "echte" benzine, dus krijgen wij daar 2% korting op ;D. Maar er word ook voor gewaarschuwd: De E10 benzine zou wel eens slopend kunnen zijn voor bepaalde voertuigen.

Hoe zit dat met onze clubmotoren? Ik zou me kunnen voorstellen dat een hagelnieuwe Twin hier niet om maalt, maar mijn oude dame heeft waarschijnlijk nog nooit alcohol op, en ik weet niet wat de effecten hiervan gaan zijn op haar leidingwerk of kloppend hart.

Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk (tenzij niet beschikbaar) ben overgestapt op 98 (ultimate of vpower) omdat ik daarmee het bokken op lagere toeren grotendeels kwijt ben, maar technisch gezien moeten we gewoon 95 kunnen rijden natuurlijk. Kan E10 kwaad?
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Wat vinden wij van E10?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2017, 10:02 »
De zoekfunctie hier geeft je al een hoop inzicht.

Maar: Honda heeft lijsten gepubliceerd met voertuigen die wel/niet E10 mogen tanken. De transalp staat volgens mij op de lijst dat het WEL mag.

Dat houd in dat de gebruikte rubbers in principe bestand zijn tegen de E10. Alcohol tast rubber namelijk aan.

Echter, er word niet bij vermeld of de mogelijk hogere verbrandings temperatuur, aantrekkingskracht van vocht etc bij dit besluit is betrokken, heb ik nergens kunnen vinden in ieder geval.

Ik heb er wel een tank of wat mee gereden, omdat je soms niet anders kunt. Heb weinig verschil gemerkt als ik eerlijk ben maar heb geen zin in een duurtest. :)

Offline alain

Re: Wat vinden wij van E10?
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2017, 10:51 »
Maar: Honda heeft lijsten gepubliceerd met voertuigen die wel/niet E10 mogen tanken. De transalp staat volgens mij op de lijst dat het WEL mag.


In de manual van mijn Transalp zegt de fabrikant zelf het volgende:

PD06(1994) - PD06(1993)


Offline Trigger

Re: Wat vinden wij van E10?
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2017, 11:29 »
Met andere woorden, beter niet doen in mijn antieke alpje.

Ik ben er (binnen redelijkheid, ze moet wel werken voor de kost) zuinig op haar, dus voor die paar centen verschil ga ik het (mogelijke)risico niet nemen.
Transalp XL600V

Offline V-Twin

Re: Wat vinden wij van E10?
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2017, 12:39 »
Wat in het schema van Pim staat heb ik aan den lijve ondervonden. In 20 jaar het gehele jaar AT rijden heb ik in NL nooit last gehad van carb icing, in het buitenland wel en ik wijt dat aan de mindere kwaliteit van de benzine, meer vocht in de tank in combinatie met vochtig weer en temperatuur rond het vriespunt (Transfagarasanpas 2012).
Op de A12 heb ik dit voorjaar met de RD07A last gehad van een fors stotterende motor wat carb-icing bleek te zijn. Ik dacht gewoon Euro95 getankt bij een kleine onbemande benzinepomp die achteraf abusievelijk gevuld was met E10 voordat het vulpistool was aangepast. M.a.w. in mijn AT XRV geen E10 meer. Heb na het tanken van echte Euro 95 (bevat overigens 5% alcohol) als sinds 3.000 km nergens last meer van.

Offline PimW

Re: Wat vinden wij van E10?
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2017, 15:27 »
Dus jij zegt feitelijk dat we voor het gemak allemaal een injectie kitje moeten monteren ;D

Offline V-Twin

Re: Wat vinden wij van E10?
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2017, 20:14 »
Inderdaad inclusief een booster plug  ;D