Auteur Topic: USB aansluiting  (gelezen 3337 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Renze

USB aansluiting
« Gepost op: 27 mei 2017, 23:56 »
Ha iedereen, ben ik weer.
Ik ben dus even wezen shoppen op aliexpress:
- telefoonhouder
- usb aansluiting
- alarmlichtschakelaar
- zogenaamde throttle assist (50cent maar!)

Nu zit op het forum te zoeken naar de juiste manier van aansluiten van de usb. Ik lees dingen over zekeringen, moet ik dat ook nog er tussen plakken, of zit ie er al in. Het gaat om dit product: https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?orderId=84108962425896&productId=32774520335

En dan direct op de accu aansluiten, mits ik elke week rij, is oke?

Groeten, Renze

Offline varaderohuibje

Re: USB aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2017, 09:05 »
Renze ..
je hebt een link geplakt van je order.. die dus verbonden is aan je klantnummer en alleen jij kan zien.


deze link werkt wel
https://nl.aliexpress.com/item/Waterproof-USB-Power-Supply-Port-Socket-Charger-For-Motorcycle-Smart-Phone-GPS-Digital-Accessories-5V-80V/32774520335.html

Offline Renze

Re: USB aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2017, 22:51 »
Bedankt, dat is hem inderdaad!

Offline Simonshavenaar

Re: USB aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2017, 22:52 »
Direct op je accu zou ik niet doen, die lader blijft volgens mij stroom vragen, geen idee hoeveel dagen/weken je accu dat vol kan houden, maar ik zou er gelijk een relais tussen zetten, dan weet je zeker dat je accu vol blijft.

https://nl.aliexpress.com/item/New-Fused-On-Off-Car-Motor-Automotive-Fused-Relay-DC-12V-30A-4-Pin-4P-SPST/32801215910.html?isOrigTitle=true
Deze is prima geschikt voor jouw toepassing, en heeft gelijk een zekering op de toevoer naar je oplader, dus ben je gelijk beveiligd.
Aansluiten stelt niet zoveel voor, alleen heb je een paar amp stekkertjes nodig



Offline Renze

Re: USB aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2017, 17:55 »
Bedankt voor het meedenken. Heb m gelijk besteld, heb alleen geen ideeee hoe en waar je dat relais aansluit. Gelijk aan de accu?

Offline PimW

Re: USB aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2017, 19:09 »
Maar dan wel even een andere zekering gebruiken dan de 30 A die op het plaatje staat.


Offline Simonshavenaar

Re: USB aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2017, 23:20 »
Maar dan wel even een andere zekering gebruiken dan de 30 A die op het plaatje staat.
Mee eens, 30A is veel voor een chinees relais.

Aansluitschema's staan ongeveer overal online, deze komt al aardig in de buurt.

In het kort:
30 op de + van de accu, (zekering zit bij jou op het relais, dus de getekende zekering vervalt)
87 is de + draad naar je USB oplader.

86 is de geschakelde + (Aansluiten op een draad die over je contact loopt, stadslicht, achterlicht, remlichtschakelaar, war het makkelijkst is hangt er vanaf waar je het relais gaat plaatsen)
85 is de - van het relais (makkelijkste plek om aan te sluiten is de - van je accu, maar een massapunt op het frame kan misschien ook, als je slim bent sluit je gelijk de - van je usb oplader op hetzelfde punt aan)

Offline len_tour

Re: USB aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2017, 23:42 »
Om te voorkomen dat je accu leeg raakt kun je ook kiezen voor een knopje. Afhankelijk van waarvoor je hem gebruikt kan het handig zijn dat je usb het ook doet wanneer de motor niet draait. Vooral wanneer je bedenkt dat Li(-ion en -ipo) maar een beperkt aantal laadcycly hebben. Met andere woorden je wilt eigenlijk niet dat het laden van je apparaat onderbroken wordt wanneer je ff je motor uitzet om een ander te kunnen horen ofzo.
Wanneer je dagelijks rijdt trekt zo'n ding je accu niet leeg dus op vakantie heb je een hoop plezier van stroom zonder een lopende motor. Ik laad 's avonds de gopro ed en 's ochtends gewoon starten  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Renze

Re: USB aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2017, 17:40 »
Volgens mij zit hier geen 30a maar 2a zekering op?

Offline DaanSch

Re: USB aansluiting
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2017, 21:23 »
Heb zelf een USB op de motor zitten (helaas doet die het niet meer, maar dat terzijde).
Was door de vorige eigenaar al gemonteerd en rechtstreeks, zonder zekering, op de accu. Met het idee er achter dat de usb sowieso geen stroom verbruikt zolang er geen apparaat op zit aangesloten. Maar mijn usb heeft dan ook niet zo'n dikke unit (transformer) er op zitten. Heb nog nooit met lege accu gestaan, dus lijkt te kloppen dat het niet nodig is.

Offline len_tour

Re: USB aansluiting
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2017, 22:52 »
Heb zelf een USB op de motor zitten (helaas doet die het niet meer, maar dat terzijde).
Was door de vorige eigenaar al gemonteerd en rechtstreeks, zonder zekering, op de accu. Met het idee er achter dat de usb sowieso geen stroom verbruikt zolang er geen apparaat op zit aangesloten. Maar mijn usb heeft dan ook niet zo'n dikke unit (transformer) er op zitten. Heb nog nooit met lege accu gestaan, dus lijkt te kloppen dat het niet nodig is.
Hij verbruikt wel stroom, ook als er niets aanhangt. 12v wordt continu omgezet naar 5v en dat kost energie.

Volgens mij zit hier geen 30a maar 2a zekering op?
Is het niet dat de USB 2 Ampere levert, dat kasje is niet de zekering maar de transformator.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline ChristianG

Re: USB aansluiting
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2017, 07:31 »
Heb zelf een USB op de motor zitten (helaas doet die het niet meer, maar dat terzijde).
Was door de vorige eigenaar al gemonteerd en rechtstreeks, zonder zekering, op de accu. Met het idee er achter dat de usb sowieso geen stroom verbruikt zolang er geen apparaat op zit aangesloten. Maar mijn usb heeft dan ook niet zo'n dikke unit (transformer) er op zitten. Heb nog nooit met lege accu gestaan, dus lijkt te kloppen dat het niet nodig is.

Een zekering moet er niet tussen omdat je usb stroom kan trekken :o

Een zekering is tegen kortsluiting en overbelasting, zodat je motor niet afbrand
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline dropken

Re: USB aansluiting
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2017, 20:42 »
Heb mijn usb direct op de accu aangesloten maar met een zekering ertussen en we aan uit schakelaar. Wel oppassen dat ik hem uitzet maar zit controle Lampje op de usb waar ik kan zien of hij uit is.

Offline Ertje

Re: USB aansluiting
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2017, 18:17 »
Ik heb mijn extra accessoires achter een sleutelschakelaar http://www.ebay.com/itm/2017-Universal-Off-Road-Motorcycle-4-wire-Ignition-Switch-Lock-with-key-hot-MT-/311889288020?hash=item489e0cdb54 (uiteraard achter een aparte zekering) zodat ik de motor uit kan zetten zonder dat meteen mijn navi uitvalt, of opnieuw opstart en een sleutel vergeet je minder snel dan een schakelaartje  ;) (kost wat, maar dan heb je ook wat  :P )
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2017, 18:28 door Ertje »