Zoals hierboven, de uitgaande as maakt een X aantal omwentelingen per minuut. Vervolgens word die overgebracht naar het achterwiel dmv twee tandwielen en een ketting.
Bij 15T/45T draait het achterwiel 3x langzamer dan de uitgaande as, dus bij een bepaalde motortoerental zal je een bepaakde snelheid rijden, afhankelijk van de diameter van je achterwiel.
Maar, de vermogenscurve van je motor blijft gelijk en dat is wat Waffie omschrijft wat ervoor kan zorgen dat je op bepaalde toerentallen net tussen de versnellingen wilt rijden. Het vermogen en koppel van de motor hebben een curve en die ligt vast op motortoerental.
Dus wat je kunt doen is je tandwielverhouding aanpassen, bijvoorbeeld op het toerental dat je op de snelweg vaak rijd. Je kunt dus uitrekenen dat een tandje extra aan de voorkant in verhouding staat tot 3 tandjes minder aan de achterkant.
Een lichtere verhouding (groter verschil voor/achter) werkt net als op de fiets: het kost minder kracht om in beweging te komen maar je moet sneller (bij een lagere snelheid) opschakelen.