Auteur Topic: stuur africa twin RD07A scheef :(  (gelezen 1399 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline woutermtb

stuur africa twin RD07A scheef :(
« Gepost op: 06 juni 2017, 10:48 »
Hallo,

Half ziek en met wat koorts had ik beter met mijn poten van de motor gebleven, maar bon, het is gebeurd... Toen ik de twin uit de garage duwde, waarschijnlijk verkeerd of helemaal niet de zijsteun uitgeklapt en toen ik wegwandelede: kaboem... Motor tegen de grond.
Ik heb kofferhouders en een valbeugel die de klap zouden opvangen, maar mijn stuur dat helemaal naar voor was weggedraaid ving toch duidelijk ook de klap op... Bon, snel opheffen, schade bekijken (krassen op valbaar, niets ergs) en toch maar gaan rijden en.... stuur serieus scheef. Niet alleen uit lijn , maar ook linker hoger dan rechter... Nagekeken en wat blijkt, stuur is niet krom, maar de rubbers wwar het stuur in de vork kroon zit, die zijn helemaal tegengesteld geplooid. De linker naar boven en beetje hoog, de rechter naar beneden en lager.

De vraag : Hoe krijg ik mijn stuur weer rechtgemonteerd, of eigenlijk, hoe krijg ik de stuurklemmen weer recht in de kroon??

Is de eerste smak van mijn liefste beestje, maar ik ga ervanuit dat er nog wel meer twins de grond zijn opgegaan? Iemand een idee?

Alvast weeral enorm bedankt en misschien tot binnenkort! Ik verhuis in de zomer weer naar belgie na 8j, dus hoop ik toch weer af en toe mee te tuffen! Nog vraagje, Ad Mies, doe je nog steeds de Africa twins? Adres winkel, contactgegevens??

Bedankt,
Wouter

Offline PimW

Re: stuur africa twin RD07A scheef :(
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2017, 12:10 »
Hoi Wouter. In principe moet het niet mogelijk zijn om de stuur stroppen omhoog uit de kroonplaat te trekken. Er zitten twee rubbergevoerde bussen in de kroonplaat, met in het midden een stuikrand.

De bout onderaan de stuurstrop loopt daar doorheen en het geheel zit dan opgesloten dmv een ring en moer.

Dus als eerste controleer of de moeren aan de onderzijde nog aanwezig zijn. Zo ja (lijkt me wel) denk ik dat de rubbers in slechte staat verkeren/stuk zijn. Dat is wel vrij vervelend aangezien je die niet los kunt vervangen.

Om de boel weer te richten zet je de moeren aan de onderzijde van de kroonplaat los en dan wrik je het stuur weer in de correcte positie. Als je de moeren dan weer vastgezet hebt kun je controleren of je stuur overmatig speling heeft op de kroonplaat: kun je de uiteinden heen en weer drukken?

Offline woutermtb

Re: stuur africa twin RD07A scheef :(
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2017, 16:55 »
Ok, ga ik proberen, merci!!

W

Offline woutermtb

Re: stuur africa twin RD07A scheef :(
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2017, 19:55 »
Mits wat spelen alles gelukt en weer wat bijgeleerd, bedankt!!

Wouter