Auteur Topic: Nieuw lid XLV600 1996  (gelezen 1088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jacob

Nieuw lid XLV600 1996
« Gepost op: 06 juni 2017, 13:01 »
Hoi,

Ik ben Jacob, 24 jaar en woon in Delft. Hier studeer ik scheepsbouwkunde en sleutel ik aan m'n nieuwe Transalp uit 1996:



Hij is van een forumlid geweest (Erwin van Ellen). Hij heeft hem aardig goed opgeknapt. Het project is hier te vinden en ben heel blij dat ik een motor kon overnemen die zoveel werk en aandacht heeft genoten:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13006.0

Ik sleutel nu iets van 10 jaar aan tweewielers. Begonnen met een oude tomos, inmiddels heb ik aan verschillende dingen gewerkt van 2 takt crossers tot viercilinder racers. Ik hou ook erg veel ervan dus ik werk aan die dingen zelfs als het niet echt noodzakelijk is.

Terug naar deze motor:

Onderweg naar huis na aankoop kwam ik helaas wel tot stilstand. De spanningsregelaar bleek kapot waardoor de accu niet meer laadde. Uiteindelijk wel rijdend thuis gekomen met behulp van startkabels. Twee dagen later met een nieuwe spanningsregelaar laadde de accu weer op en was dit opgelost.

Al tijdens de aankoop was het vermogen tot kwart gas behoorlijk matig en na wat extra gas geven kwam er opeens een wel aardig wat vermogen. Een stationairsproeier bleek verstopt te zitten. Na dit ontstopt te hebben reed de motor echt heerlijk! Alsof ik een extra cilinder had :P .

Met deze dingen achter de rug was het tijd voor andere klusjes.
De banden zijn vervangen voor Continental Conti Escapes. Deze rijden erg lekker over asfalt, slecht wegdek en lichte grind- en modderwegen. Tramrails en lijnen over de weg doen ze niks. Ze geven behoorlijk veel vertrouwen.
Er zat ook wat corrosie bij de ventielen en er zat wat speling op het achterwiel. Reden genoeg om de corrosie weg te werken, de velgen een spuitbeurt te geven en de wiellagers te vervangen:

Het monteren van de banden ging iets moeizamer waardoor er toch wat krasjes op de velgen zijn gekomen. Ik kan er wel mee leven.

Het volgende wat ik gedaan wil hebben zijn valbeugels, een onderplaat en iets vinden om het "duiken" van de voorvork te verminderen. Eventueel iets om ze te kunnen stellen. Ook zoek ik nog een andere windscherm want wat er nu op zit is vrij lawaaierig.


« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 14:02 door Jacob »

Offline Peter M

Re: Nieuw lid XLV600 1996
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2017, 14:46 »
Welkom! .....en veel rijplezier.



Offline GSXRed

Re: Nieuw lid XLV600 1996
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2017, 15:05 »
Welkom!  :)

Offline MartinW

Re: Nieuw lid XLV600 1996
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2017, 19:52 »
Welkom Jacob, je hebt een mooi Alp op de kop getikt. Voor de voorvork kun je overwegen om er progressieve veren in te zetten als dat nog niet is gedaan. Informeer eens bij onze clubsleutelaars Ad/Hans/Rob.

Offline Arno_

Re: Nieuw lid XLV600 1996
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2017, 20:34 »
Ha Buurman! Welkom  ;D

ik ben al een aantal keer langs je fiets gelopen. mooi ding!