Auteur Topic: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit  (gelezen 1506 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dawson82

Beste, ik ben nieuw lid dus ik zal mezelf effe voorstellen. Ik kom uit België en rij reeds een jaar of tien met de moto. Ik heb buiten een transalp ook nog een kawa zx7r maar ik neem vaker de Transalp voor wat te gaan uitwaaien en omdat de vrouw er lekkerder op zit.

Ik heb een leuke Transalp pd06 van 92. Een groene met goudkleurige velgjes. Ik ben er dol op maar ik heb sinds kort een probleem. Na langere ritten gaat hij op 1 cylinder draaien en verliest hij alle vermogen. Wanneer ik hem dan de volgende dag opnieuw start, lijkt alles opnieuw normaal. Op het moment dat hij het op 1 cylinder deed gisteren, nieuwe bougies gestoken en opnieuw gestart. Het probleem bleef. Vandaag weer alles normaal bij een korte rit.

Wat zou dit kunnen zijn?

Groetjes

Offline PimW

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2017, 18:03 »
Zie je de toerenteller ook uitvallen wanneer hij op één pit gaat lopen? Ik denk namelijk dat er een CDI stuk is, dat komt veel voor.

Wat je kunt doen is onder je zadel even de stekkers van je CDI units omdraaien (van de ene naar de andere unit). De toerenteller word van één van de twee afgepikt dus als een CDI stoort zie je dat terug in de toerenteller.
Staan je CDI's nog met de stekkers omhoog richting het zadel? In 1994 heeft honda alle wijsheid bij elkaar geschraapt en de CDI units een kwartslag gedraaid, door een nieuwe rubber te gebruiken. Het zadel kan namelijk gaan doorhangen en drukt de stekkers kapot (op de printplaat in de CDI).

Offline Dawson82

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2017, 18:36 »
Nee, de toerenteller blijft gewoon normaal functioneren. Hij verliest plots vermogen, klinkt plofferiger en valt stil wanneer ik hem niet op toeren houdt wanneer hij op 1 pit gaat. Qua snelheid nog max 85 in 5de krijg ik er dan nog uit.

Offline PimW

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2017, 18:55 »
Probeer die stekkers eens om te draaien en kijk wat er dan gebeurd.

Offline Dawson82

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2017, 18:59 »
Ok, zal ik doen. Ik hou je op de hoogte!

Offline Dawson82

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2017, 19:57 »
Probeer die stekkers eens om te draaien en kijk wat er dan gebeurd.

Ik heb gekeken. Ze allebei omgedraaid aansluiten, lukt niet gezien de kabelboom hiervoor te kort was om de linker fiches aan te sluiten op de rechter cdi. Maar ik heb wel de rechterkant kunnen aansluiten op de linker kant. Daarbij de rechterkant onaangesloten gelaten. Het resultaat is effectief dat de toerenteller dan niet meer werkt en hij op 1 pit gaat. Maar kan ik nu concluderen dat het hieraan ligt zobder dat ik beide fiches omgekeerd tegelijk heb kunnen aansluiten?
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2017, 20:01 door Dawson82 »

Offline Dawson82

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2017, 20:04 »
Ter info, de cdi units zijn al liggend gemonteerd en niet rechtop zoals bij sommige oudere transalps

Offline The Headless Horseman

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2017, 20:12 »
Als je het kwa lengte van de kabels niet red om de stekkers te verwisselen kun je natuurlijk ook de CDI's omwisselen, zelfde resultaat  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Dawson82

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2017, 20:49 »
Maar jammer genoeg doet het probleem zich enkel voor na een langere rit. Dus wanneer alles normaal loopt, zal de cdi's omdraaien weinig vertellen waarschijnlijk?

Offline PimW

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2017, 21:44 »
Ja het idee is dat als de toerenteller het tot nu toe goed deed je bij de volgende rit kunt zien of je toerenteller, wanneer de motor weer gek doet, mee doet.
Zo ja dan is je CDI de bron van het probleem.

Het komt gewoon heel veel voor, maar het is niet altijd makkelijk een eenduidige diagnose te stellen.

Mijn suggestie is om eerst dit even te proberen voor je gaat graven.

Offline Dawson82

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2017, 21:51 »
Bedankt Pim, ik probeer het morgen uit!

Groetjes

Offline Dawson82

Re: 92'er Transalp gaat op 1 cylinder draaien na langere rit
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2017, 18:02 »
Ja het idee is dat als de toerenteller het tot nu toe goed deed je bij de volgende rit kunt zien of je toerenteller, wanneer de motor weer gek doet, mee doet.
Zo ja dan is je CDI de bron van het probleem.

Het komt gewoon heel veel voor, maar het is niet altijd makkelijk een eenduidige diagnose te stellen.

Mijn suggestie is om eerst dit even te proberen voor je gaat graven.

Vandaag de cdi's omgewisseld van plaats en nadien een toertje van een half uur gedaan. Vreemd genoeg liep hij als een zonnetje nu. Niks abnormaal gemerkt en de toerenteller bleef gewoon werken.