Auteur Topic: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?  (gelezen 5001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline christiaanvdd

Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Gepost op: 09 juni 2017, 15:17 »
Sinds woensdag ben ik trotse eigenaar van mijn eerste Transalp, een XL 600 V.



Ik heb een probleempje, namelijk ontiegelijk gebulder in m'n helm door de wind.
Verschillende oplossingen heb ik al gelezen, namelijk;
- De hoge ruit (zie foto) afzagen, maar dat vind ik zonde van het ruitje
- Laag ruitje erop zetten
- Knotslelijk MRA Vario Touring spoilertje erop maken.

Zelf had ik een ander idee; namelijk gaatjes onderin de ruit boren, zodat de lucht over de ruit heen minder gaat wervelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

En nog een vraag; Zit je met een laag kuipruitje nog redelijk goed uit de wind? (Ik ben 1,71m) Ik ga van de zomer 6000 km toeren, dus dat is wel belangrijk.



Offline PimW

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2017, 16:24 »
Het bulderen en wervelen kún je voorkomen door de wind een weg achter het ruitje langs te geven. Sommige motoren hebben standaard een sleuf of gewoon de ruit op afstand van de kuip.

Wat er precies nodig is voor een goed resultaat moet je gaan uitvinden, maar ik denk dat die gaten redelijk groot moeten zijn.

Met een lage ruit krijg je de wind op je borst maar ik vind het zelf goed vol te houden. Veel beter dan dat gebulderd rond je helm.
Het is misschien ook gewoon een kwestie van wennen en een beetje buikspieren kweken?
Zelf heel veel kms gemaakt zonder ruit en vind dat ook prima te doen.

Offline Kreidler

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2017, 17:31 »
Christiaan,

Hiermee ben ik ook een beetje aan het experimenteren gegaan. Ik heb een aantal gaten in mijn ruit gemaakt en moet zeggen dat het flink verschil maakt mbt het gebulder! Ik ga tzt nog op zoek maar een oud ruitje om hier een iets hoger opzet ruitje van te maken. Heb eerst een hogere ruit er op gehad maar dat was echt niet te doen. Dit ruitje met opzetstuk scheelde al wat. De gaten hierin gaven de grootste klap op de turbulentie!

Ik heb een gatenzaag gebruikt. Eerst de gaten voorgeboord met het centreer boortje, daarna voorzichtig met de gatenzaag. Ging prima, gewoon rustig blijven. Moet ze alleen nog even afwerken ;D

Succes!



Offline Oldtimer

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2017, 19:02 »
wel erg veel gaten.
Kon het niet met minder of heb je dat niet getest ???
Bij originele puig ruiten zit er 1 links en rechts maar wel peervormig
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Kreidler

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2017, 20:19 »
Heb eerst geprobeerd door het ruitje een paar mm naar voren te plaatsen om wind er onder door te krijgen. Dat had geen effect. Wou in één keer een slag maken. Volgende stap zou een origineel ruitje zijn.
Dit werkt wel. Ben er blij mee ;)

Offline Sandra

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2017, 23:28 »
Heb eerst geprobeerd door het ruitje een paar mm naar voren te plaatsen om wind er onder door te krijgen. Dat had geen effect. Wou in één keer een slag maken. Volgende stap zou een origineel ruitje zijn.
Dit werkt wel. Ben er blij mee ;)
Ik heb in de loop van de jaren van alles geprobeerd, flip up opzetruitje, zelf van een oude Honda ruit een opzetruit gemaakt soort MRA imitatie. (gaten van de flip up gebruikt om hem te monteren+ 2 extra gaten) Het werd wel beter met de grotere opzet ruit maar ideaal werd het niet. Het zit hem in eerste instatie niet alleen maar in die ruit. Het is het hele kuipwerk wat voor de tubulentie zorgt.
Omdat ik al een piepje in de oren heb heb en eens wat anders wilde proberen, heb ik proefgereden op een NC750X : ook last van turbulentie. De NC750S , de naked versie: geen last meer van gebulder om mijn hoofd, heerlijk! Heb een NC750S gekocht en de transalp verkocht aan een dame die er heel blij mee is. Manlief blijft de transalp wel trouw, een 700 Dus we hebben er nogwel 1 :D
ps. die grotere opzetruit heb ik nog liggen
[img]http://img684.imageshack.us

Offline PimW

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2017, 10:57 »
volgens mij is het probleem niet de wind maar de bureaus waar we de hele dag achter zitten ;D

Offline Sandra

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2017, 12:00 »
Gelukkig zit IK niet de hele dag achter een bureau. Moet er niet aan denken.....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Ceetje

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2017, 09:36 »
Motorrijden is per defenitie in de open lucht. Niets zo vervelend als turbulentie rond je helm. Maar dat ga je niet oplossen met een hogere ruit. Ga dan koekblik rijden ...  :P  Sandra, veel plezier met de NC750s.  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 09:43 door Ceetje »

Offline voorstad

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2017, 10:43 »
Met 1.94 'm.,  verhoogd zadel en standaard ruit nergens last van (PD10). De bulder zit t.h.v. mijn schouders, dus onder de oren. Ga maar eens op je stepjes staan.

Oftewel, zorg dat de bulder boven Of onder je helm komt, en je hebt nergens last van.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Floris

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2017, 11:04 »
Je kunt lucht niet wegtoveren. Als je met een hoge ruit gaat rijden dan zal de lucht eromheen krullen en dat veroorzaakt gebulder. Je zult veel moeten experimenteren om het weg te krijgen. Mijn ervaring is dat een lage ruit bijna nooit turbulentie veroorzaakt.

Rij altijd met gehoorbescherming, ook de korte afstanden. Je kunt je oren maar één keer verknoeien en een gehoorbeschadiging is niet te repareren.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline PimW

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2017, 11:20 »
Als je daar wat mee wilt experimenteren: pak naaigaren of ander dun draad en knip stukjes af. Die plak je dan aan één kant vast aan je ruit en als je dan gaat rijden kun je met die draadjes de luchtstroom en wervelingen (tot op zekere hoogte) zichtbaar maken.

Low budget windtunnel test zegmaar ;D

Zoals je op de plaatjes van Floris kunt zien helpt het wel de luchtstroom ook onder de ruit langs te laten lopen. Je vult dan het gat dat anders achter het scherm gecreeerd word en daardoor zal de stroom minder wervelen rond je koppie.

Offline Sandra

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2017, 17:17 »
Motorrijden is per defenitie in de open lucht. Niets zo vervelend als turbulentie rond je helm. Maar dat ga je niet oplossen met een hogere ruit. Ga dan koekblik rijden ...  :P  Sandra, veel plezier met de NC750s.  ;)
Bedankt! Niets dan lof over de transalp hoor want ik heb er bijna 29.000 km met plezier mee gereden. Maar de NC is ook heel fijn met op papier 'maar' 4 pk meer maar het voelt in de praktijk als 20 pk meer meer, zoveel sneller gaat dat met zo' modern blokje.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2017, 18:50 »
 ;D die verdiend een lintje
Varadero SD02  2004

Offline Floris

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2017, 19:23 »
En zo dan?   :o Heb je dan wind mee of tegen?

https://www.youtube.com/watch?v=24oJFlGC6XM

En dat op de openbare weg.
Wat een totale idioot is dat  :(
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline christiaanvdd

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2017, 21:58 »
Bedankt voor alle reacties.

Ik krijg het idee dat gewoon een lage ruit aanschaffen de beste oplossing is, dus ga ik dat maar eens proberen.

Offline Sandra

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2017, 23:24 »
Bedankt voor alle reacties.

Ik krijg het idee dat gewoon een lage ruit aanschaffen de beste oplossing is, dus ga ik dat maar eens proberen.
Goed plan, hopelijk brengt het wat je ervan verwacht!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2017, 20:57 »
Ook het kuipwerk zoert voor tubulentie, het is niet enkel het scherm....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Cas

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2017, 21:21 »
Mijn bescheiden mening over turbulentie en windgeruis..............................KOOP EEN AUTO!!!!!!!!!
Als ik op de motor zit geniet ik van windgeruis en turbulentie want dat is een van de leuke dingen van motorrijden.
Er zijn ook automobilisten die graag windgeruis voelen maar geen motorrijbewijs hebben en die kopen een cabriolet.
En een oplossing om van windgeruis en turbulentie op de motor af te komen?????
Die bestaat niet!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Koeno

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2017, 10:21 »
@Cas, ik snap niet hoe je geniet van turbulentie...
zorgt ervoor dat je hoofd heen en weer geschud wordt door de wind,
dat je dus niet meer deftig voor je uit kan kijken en dat je nek overbelast word...

genieten van windgeruis kan ik begrijpen...

op mijn sevenfifty geniet ik van de wind in mijn gezicht,
maar daar is helemaal geen turbulentie bij.... omdat ik een constante stroom heb...
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2017, 10:25 door Koeno »

Offline Cas

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2017, 16:18 »
Ik heb nog een motor Koeno, een Honda Goldwing GL1800 en deze heeft een ruit met een oppervlakte van een vierkante meter.
Ik zit dus ook op het Goldwing forum en tot mijn grote verbazing is de discussie over windgeruis en turbulentie daar net zo groot als hier. :)
Ook daar kopen ze andere ruiten en hangen ze after market zijpanelen aan de motor om maar echt helemaal geen wind te voelen.
En dan klaagt het vrouwtje die achterop zit......."O schat, ik voelde een zuchtje wind rond mijn helmpje, daar had ik heel veel last van hoor, je moet dat eerst oplossen anders ga ik niet meer achterop".  ;D ;D ;D
Ik voel helemaal geen wind op de Goldwing maar dat haalt toch wel een stukje van het motorgevoel weg, het is alsof je in een cabriolet zit.
Ik heb met de Varadero ook geëxperimenteerd met andere ruiten en weet ik wat allemaal, zinloos, ik rijd nu gewoon met een MRA scherm zonder spoiler en dat bevalt me het best. Ik heb me erbij neergelegd en het hoort bij het motorrijden.
En als je achter een ruit met een oppervlakte van een vierkante meter nog last hebt van windgeruis en turbulentie dan kun je het met de postzegeltjes van de Varadero, Alp en AT helemaal wel vergeten.
Dus mijn ervaring met al dat geëxperimenteer met ruitjes...............weggegooid geld, zonde van je tijd en zinloos.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Koeno

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2017, 17:05 »
Ok, maar "erbij neergelegd" is toch iets anders als "genieten"?
dat bedoel ik net ;-)

Op een naked bike zit je volop in de wind, maar daardoor heb je dus "geen turbulentie" (tenzij je in de buurt van vrachtwagen ofzo rijd, waardoor je verstoorde windstormen krijgt. )

soms kan een klein ruitje beter werken als een giga ruit, dat is zeker zo. (mijn vfr was voor mij qua turbulentie-vrij-zijn ongeveer de beste motor die ik gehad heb)
+ alles hangt af van je eigen lichaamsbouw + zithouding.
Wat voor de ene de beste oplossing was, is voor de andere een ramp.

Offline Oldtimer

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2017, 17:14 »
Gewoon even duidelijk.
Als je een verhoogde ruit plaatst om daarmee UIT DE WIND te zitten heb je het gewoon mis.
Een hogere ruit als de standaard veroorzaakt gewoon turbulentie. Je kunt proberen via een opzetruitje, gaten maken of verstellen van de hoek van de ruit de wervelingen achter de ruit wat minder te maken maar de turbulentie blijft.
Als je geluk hebt en de juiste instelling/hoek of opzet weet te vinden dat je hoofd niet heen en weer wordt gestuiterd heb je al veel gewonnen.
Helemaal vrij van werveling wordt het nooit.

De beste manier om verlost te zijn :
Koop een BMW met een elektrisch verstelbaar scherm of neem een origineel Honda scherm.

 8) 8)

Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2017, 21:19 »
Mijn bescheiden mening over turbulentie en windgeruis..............................KOOP EEN AUTO!!!!!!!!!
Als ik op de motor zit geniet ik van windgeruis en turbulentie want dat is een van de leuke dingen van motorrijden.
Er zijn ook automobilisten die graag windgeruis voelen maar geen motorrijbewijs hebben en die kopen een cabriolet.
En een oplossing om van windgeruis en turbulentie op de motor af te komen?????
Die bestaat niet!
Een oordeel is makkelijk geveld. Dit vrouwtje dat zelf achter het stuur zit heeft al behoorlijk last van haar oren (constant piepje dat erger wordt door lawaai) Het resultaat van 35 jaar 'genieten' van windgeruis, turbulentie en illegale knalpijpen (dat laatste is uiteraard een eigen achteraf domme keus geweest) Maar wat wisten we vroeger van gehoorbescherming?
Voor mij is het inmiddels  belangrijk geworden om zo aangenaam mogelijk motor te rijden. Ik rijd nu op een 'naked' motorfiets met een stille Shubert helm. En dat gaat verassend goed! By the way: ik ben ook in het bezit van 1 automobiel ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Cas

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2017, 23:17 »
Ik heb ook een piep in mijn oren Sandra, irritant en het gaat niet meer weg.

Ik draag overigens altijd oordoppen behalve als ik ze vergeet in te doen. (Ben de laatste tijd wel erg vergeetachtig valt mij op.)
Ik draag ook een Shubert helm, altijd met het vizier open en een flinke zonnebril op tegen de bugs waarvan ik er altijd 2 tussen mijn tanden heb zitten. Maar als ik dan thuis zie dat er nog 1000 bugs op de voorzijde van de motor vastgeplakt zitten denk ik: "shit, ik heb vandaag weer een goede dag gehad want die had ik ook allemaal in mijn bek kunnen hebben.

Als je met de auto 130 km/u op de snelweg rijdt en je draait je raampjes open en je doet ook nog je zonnedakje open dan weet je niet wat een kabaal je hoort. Dat heb je dus op de motor ook en hoe harder je gaat rijden hoe meer kabaal.
Echter, in de auto kun je de raampjes en het zonnedak dichtdoen en op de motor kan dat dus niet, er is wind, er is altijd wind geweest en er zal altijd wind blijven.

De voorzijde van de motorfiets alsmede de handkappen en spiegels veroorzaken luchtwervelingen die de motorrijder als zeer vervelend ervaart en uiteraard probeert hij dat te verminderen. De wind en het kabaal zal echter altijd blijven want je hebt nu eenmaal geen raampjes om dicht te doen want anders had je de auto meegenomen. Dat heb je niet gedaan want je wilt lekker een stukje gaan motorrijden, leve de vrijheid, een zijn met de elementen en de wind vol in je snufferd, zo hoort dat als je gaat motorrijden en dat maakt het motorrijden ook zo leuk.

Dus lekker genieten op de motor, het leven is mooi, geniet van het leven, het duurt maar even.
Maar wel met oordoppen in.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Sandra

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2017, 13:06 »
De laatste 10 jaar idd ook oordoppen, altijd!  ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline voorstad

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #26 Gepost op: 21 juni 2017, 09:13 »
Zit dan je helm wel goed of te ruim? Mijn wind scherm (helm) gaat automatisch dicht bij een bepaalde snelheid/wind.

Ik heb ook wel eens gedacht dat een helm ook dat meer of minder doet.

Nee, ik had dit in het begin van mijn Transalp carriere ook (zonder Hyperpro en verhoogd zadel) wanneer er iemand achterop zat. De positie van je helm ten opzichte van het ruitje veranderde dan zo dat ik continu het gevoel had dat er iemand aan mijn helm zat te trekken en duwen.

Zolang je er maar voor zorgt dat de werveling ONDER je helm zit, is er niks aan de hand.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline christiaanvdd

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2017, 14:39 »
Oplossing deels gevonden :) Een maat van mij heeft ook een TransAlp. Ik heb even zijn standaard ruitje op die van mij gezet en tadaaa... Bijna geen turbulentie meer, alleen windgeruis. Nu zoek ik alleen nog zo'n standaard ruitje (liefst tweedehands) want hij wilde z'n ruitje graag terug. Iemand een idee waar ik er een kan kopen?

Offline Bill

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2017, 16:48 »
Oplossing deels gevonden :) Een maat van mij heeft ook een TransAlp. Ik heb even zijn standaard ruitje op die van mij gezet en tadaaa... Bijna geen turbulentie meer, alleen windgeruis. Nu zoek ik alleen nog zo'n standaard ruitje (liefst tweedehands) want hij wilde z'n ruitje graag terug. Iemand een idee waar ik er een kan kopen?
Heb ik liggen.

Offline paso

Re: Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
« Reactie #29 Gepost op: 30 juli 2017, 13:05 »
Hoe ziet die standaard ruit eruit?
Moet ook nog eens een andere ruit hebben, kan ik zo'n standaard zoeken.

Wat ik wel weet is dat een goede helm ook wonderen doet, ik ga niet over één nacht ijs bij het kopen van een helm maar mijn huidige Nolan is op dat punt toch een ondoordachte aankoop.
XL 600V 03/87