Auteur Topic: Even voorstellen (Africa Twin 1997)  (gelezen 2060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mama Africa

Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Gepost op: 17 juni 2017, 16:36 »
Beste Leden,

Mijn naam is Sebastiaan, 25 jaar, uit Amsterdam. Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste motor, de Honda XRV750 Africa Twin uit 1997. Ik heb deze mooie motor kunnen kopen met slechts 27dkm op de teller en hij loopt fantastisch. De weken voorafgaand aan mijn aankoop was ik al veel op dit forum om allerlei enorm handige informatie op te doen, hiervoor veel dank!! Een community als deze is geweldig en daarom heb ik mij nu aangemeld.

Aangezien dit mijn eerste motor is heb ik nog veel te leren. Niet alleen over de AT specifiek maar ook over motors in het algemeen. Het vergt toch meer aandacht en onderhoud dan een vierwielerer uiteraard. Op dit gebied ben ik zeer geïnteresseerd in alle tips voor een beginnend motorrijder.

Algemeen:
Ik ben me ervan bewust dat zaken als banden, olie, lichten, en ketting regelmatig moeten worden gecheckt en indien nodig behandeld. Vandaag heb ik voor het eerst de ketting gesprayed en mijn oliepeil is na zo'n 1000km ogenschijnlijk onveranderd. (goed teken lijkt me :)

Zijn er nog andere zaken die regelmatig aandacht behoeven?

Africa Twin specifiek:
Ik ben op de hoogte van bepaalde zwaktepunten van de AT: de brandstofpomp en de spanningsregelaar. Wat ik hierover weet tot nu toe is dit: (correct me if I'm wrong)
- De brandstofpomp is gemakkelijk te repareren door het vervangen van de contactpuntjes.
- Spanningsregelaar kan doorbranden, dit kan worden voorkomen door iets te solderen. (Kan een monteur dit doen?)

Tevens is mij verteld, en ik heb het in de praktijk ook ervaren, dat de motor erg warm wordt bij stilstaand en langzaamrijdend verkeer. Aangezien ik in Amsterdam woon heb ik hier vaak mee te maken. Kan ik iets ondernemen hierop beter voorbereid te zijn?

Elke tip op het gebied van de Africa Twin of motors algemeen is van harte welkom en ik zal je zeer dankbaar zijn! Mocht er iemand in de buurt van Amsterdam graag een keer een ritje maken en/of wat babbelen over de AT zou ik dat ook heel leuk vinden, koffie op mijn kosten!

Bedankt voor het lezen en graag tot snel,

Sebastiaan
I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline luwe

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2017, 17:17 »
welkom van uit Twente niet in de buurt voor een kop koffie
maar je weet maar nooit    ;)

Offline Floris

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2017, 17:32 »
Gefeliciteerd met je motor.

Heb je de uitgaande as van de versnellingsbak (waar het kleine kettingtandwiel op zit) al gecontroleerd? De spiebanen kunnen versneld slijten ofwel inslaan bij hogere km standen. Het is een typisch aandachtspunt voor de Africa Twin. Jouw motor heeft weinig gelopen, maar toch goed om het in de gaten te houden.

groet, Floris (ook Amsterdam)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline LJ

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2017, 20:48 »
Mooi kleurenschema! Ik heb een 96-er. Wat een lage km stand trouwens voor een 97-er, ik ben jaloers  ;D. Verder zijn motoren juist makkelijker te onderhouden dan auto's, het is alleen niet minder belangrijk om het goed te doen. Koppie er bij houden dus.

Wat betreft die aandachtspunten, je moet zorgen dat je de boordspanning in de gaten houd. Het probleem zit 'm vaak in de stekker op je startrelais en de stekker tussen spanningsregelaar en dynamo, deze kunnen corroderen waardoor ze heet worden, doorbranden en dan gaat je spanningsregelaar en eventueel ook nog je accu en accessoires stuk. Dus, die stekkers regelmatig checken (solderen kan, maar als je ze eens per jaar een keer loshaalt en controleert hoeft dat niet) en een voltmeter inbouwen (ik heb zon voltmeter met USB van eBay). Zo zagen ze er bij mij uit:






Wat Floris zegt over de uitgaande as, zorg dat de ketting niet te strak staat. Als deze te strak staat kan door de langere veerweeg van de AT de spiebanen van de as op z'n donder krijgen waardoor deze slijt. Is deze versleten dan moet jeje blok splitsen voor de reparatie = duur en een hoop gedonder. En zorg dat je een OEM voortandwiel gebruikt en er een keer een nieuw borgplaatje op zet.

Zo zag de uitgaande as er bij mij uit, kon nog wel even mee, maar ik heb 'm toch vervangen:




Contactpuntjes kun je inderdaad makkelijk vervangen, stelt niet veel voor. Sommigen  zetten er ook nog een diode (of was het een condensator?) overheen om inbranden van de puntjes te voorkomen.

Ik moet zeggen dat ik dat van dat warmlopen niet zo heb ervaren, het duurt erg kang voor ie warm wordt. De meter blijft bij normaal gebruik een beetje onderin hangen.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2017, 21:16 door LJ »
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Roberto

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2017, 02:31 »
hele mooie fiets ;D Veel plezier ermee.

Offline ChrisvdSchoot

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2017, 19:35 »
Welkom, ik heb ook een AT, volgens mij zijn alle aandachtspunten wel benoemd. Het probleem met de spanningsregelaar had ik ook, ik heb gewoon een nieuwe gemonteerd. De rest van het onderhoud is niet zo spannend, bougies vv is even lastig. Veel rijplezier ermee.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Steffie

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2017, 21:38 »
Welkom en zeker een mooie fiets.
Ook uit Amsterdam en altijd klaar voor een ritje.
Groet Steffie.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Mama Africa

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2017, 13:47 »
Dank voor alle lovende berichten over de motor en de tips!!

@LJ De voltmeter ga ik zsm bestellen en ik ga morgen meteen even de stekkers controleren!


En zorg dat je een OEM voortandwiel gebruikt en er een keer een nieuw borgplaatje op zet.

Ik neem aan dat er nu een origineel voortandwiel op zit en zal dit en de borgplaat ook even inspecteren. De uitgaande as heb ik bij de aankoop geinspecteerd en die zag er nog goed uit. Ik denk dat de motor door de vorige eigenaar met veel respect is behandeld :)

In ieder geval veel dank aan iedereen voor de reacties!!

Groetjes,

Sebastiaan





I don't want a pickle, I just want ride on my motorcikle. I don't want to die, I just want a ride on my motorcy.........cle

Offline Trigger

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2017, 14:18 »
Zwak punt van de AT: Het zijn geweldige motoren, dus iedereen is jaloers op je 8).
Transalp XL600V

Offline Sopa

Re: Even voorstellen (Africa Twin 1997)
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2017, 21:49 »
Welkom. Tot in de straten van amsterdam!

----------------------------------------------------------------
Bericht van mod:
TS heeft nieuw topic geopend en verhaal gaat hier verder

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=16654.0

dus deze gaat op slot
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 18:13 door varaderohuibje »