Nou, ik heb het opgelost, en ook de vreemde meetwaarden verklaard.
Oorzaak: De plus-en-min draden van de 12v socket zaten verkeerd om aangesloten op de accukabel. Ik heb me (stom) laten leiden door de kleuren van de socket: normaliter is een gekleurde draad plus en een zwarte draad massa (maar dat heb ik dit geval gewoon aangenomen en niet gecontroleerd - daar ging het al mis
).
Dat verklaart waarom mijn usb-stekkers werden opgeblazen, maar níet waarom de bandenpomp het gewoon deed (en nog steeds doet) - maar misschien kan die gewoon in 'andersom' modus draaien....
Gaandeweg mijn pogingen (ik heb in totaal 3 usb-stekkers gesloopt) bleef er dus ook gewoon stroom uit de socket komen, maar toen ik eenmaal de tegenwoordigheid van geest had om een multimeter te pakken, meette ik steeds 0,00... en dat bleek dus te zijn gekomen door een geknapte zekering. Normaliter hoort die bij de eerste kortsluiting stuk te gaan, maar er zat een vrij zware zekering in vanwege de stroombehoefte van de bandenpomp, en om die door te smelten waren er dus 3 pogingen nodig :+.
Vervangende zekering erin gestoken en ik meet nu netjes 12 volt op de juiste pool van de socket, ook tegen massa elders op de motor.
De enige maar is: ik heb nu geen 12 volt apparaatjes meer om te testen, want ze zijn allemaal stuk :+.
Morgen dus maar even een nieuwe 12v usb stekker kopen
.
En al doende is Trigger weer een stukje wijzer geworden...