Auteur Topic: Honda NX250 Tracker  (gelezen 9534 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Danny E 3.0

  • 🤷‍♀️⚠️👣👀🤝🤷‍♀️
  • Actieve Forumgast
  • **
  • Berichten: 53
  • Barking 🐕🐕🐕 don't bite
    • BikeSwap.org - loan a motorcycle borrow a motorcycle

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #60 Gepost op: 27 januari 2019, 11:46 »
Is jouw startmotor ook slecht??
Ik heb hier 2 NXjes staan die alleen nog starten als ik er een klap met een (houten) hamer op geef.

Heb jij ervaring of het alleen dit vervangen is?

https://www.wemoto.com/bikes/honda/nx_250_2l_2p_md25/90-93/picture/starter_motor_carbon_brush_and_holder


Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org: 🏍️ Honda PC 800 'Ruby' - Colorado, USA 🏍️ Honda Deauville 'Dusty' - Australia 🚤 ONJ Spurt 25 sloep 'Kees' - Kagerplassen
📽️ Beste 'Allrood' video (tot nu toe) - Ollroot 2013 - Beste TCN video : NZH Rit 2011 - Eenmalige Ode Aan De Varadero

Offline Brombeer

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #61 Gepost op: 27 januari 2019, 11:51 »

Dag Timy,


Even een broodje aap de wereld uit helpen.

In wat wij doen met lak, bestaat er 1-component lak (VHT, Motip enz.) en 2-component. Bij deze laatste moeten de componenten worden gemengd.

1-component hardt uit als gevolg van verdamping van een vluchtige stof. Zolang de vluchtige stof niet weg kan (in de spuitbuis), zal er geen verdamping plaats vinden en blijft de lak bruikbaar.

2-component hardt uit als gevolg van een chemische reactie tussen de componenten. Daar is geen enkele voorwaarde aan verbonden. Zodra de componenten gemengd zijn, word de reactie op gang gebracht en zal de lak uitharden.

Het na-verwarmen van een lak, 1- dan wel 2-component, versneld enkel de uitharding. Andersom, niet verwarmen beinvloed het resultaat niet, het duurt alleen langer.


Dus Timy, lakken maar!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #62 Gepost op: 27 januari 2019, 12:01 »
@Brom&Oldtimer: bedankt voor de reacties! Even lak scoren en dan mag ik eraan geloven! Doel: volgende week blok strak..

@Danny: ik heb het wel gehad destijds maar toen een tweedehands startmotor gescoord. Ik ben niet bekend met dat euvel.
Misschien kan je het op het MF vragen?
Zie https://www.motor-forum.nl/threads/het-grote-honda-nx250-topic-deel-3.426313/page-12
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2019, 14:09 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #63 Gepost op: 27 januari 2019, 12:14 »

Je kunt eens met je lokale autospuiter gaan praten, voor wat jij met verschillende dingen wilt.
 

De 1-component lak in off-the-shelf spuitbusjes is van zeer matige kwaliteit. De laklaag is dun en bros, beschadigd snel.

De spuiter gebruikt 2-component als het moet, maar daarnaast ook 1-component. En dat is kwaliteit van een héél andere orde. Daarnaast kan een spuiter een toevoeging doen, waarbij je de hele range van hoogglans tot mat traploos kan beinvloeden in de kleur die je op het oog hebt. En, hij kan het in een handig spuitbusje voor je doen.

Ik heb 1-comp zwart van de autospuiter op mijn valbeugels. 65% mat. Zei die wel bij, duurt 3-5 weken tot het volledig doorgehard is. Ben ik later mee omgevallen op een gravelpad ergens. Geen krasje.


Verfspecialisten  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline honda2x

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #64 Gepost op: 27 januari 2019, 12:29 »
Er zijn ook 2 componenten spuiten bussen dan zit de verharder aan de onderkant van de spuit bus in een aparte ruimte  dat trek je een kogel weg dan schudden en ze vermengen samen .

Gebruikt voor me voor vork poten maar wel in 1 keer opmaken de kun je dan niets meer gebruiken  :)

Offline Trigger

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #65 Gepost op: 27 januari 2019, 18:12 »
Ik heb de hele motor (alle kappen en de tank) gespoten met op maat gemengde 2K lak met verharder. Ik moest onderin een pin indrukken en dan mengen/schudden inderdaad. Mits goed voorbehandeld en goed geprimed wil dat echt wel :) ik heb de panelen drupvrij en hartstikke strak gekregen, maar wel wat dingen gespot die ik voortaan anders zou doen (al zou ik het zeker weer met verf van deze leverancier aandurven, topspul, maar wel 22 euro per busje :).
Transalp XL600V

Offline Timy

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #66 Gepost op: 27 januari 2019, 18:33 »
 Valt mij niet eens echt tegen, 22euro per busje voor 2K.
Voor het frame en de tank misschien wel de moeite waard!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #67 Gepost op: 27 januari 2019, 18:57 »

Ik meen dat die doordrukkertjes kleintjes zijn, 22 euro. Maar, ze geven je de kans te spuiten wanneer het uitkomt. En, zoals 2x ook al zei, heb je daarna een dag of 3 om hem te gebruiken.

Ik betaal 22 voor een normale maat, 2K. Die moet je wel binnen 72 uur gebruiken. Ik ga het halen als ik er klaar voor ben.


Let wel op als je met dit professionele spul gaat werken, dat je goed uitvraagt naar bijvoorbeeld opeenvolgende behandelingen (primer/filler/lak/stickers/blanke lak) en je de te nemen voorbereidende stappen geheel doorloopt en helemaal afmaakt. Ook de temperatuursomstandigheden en uithardtijden respecteren.

Het is vrij tijdrovend en pietje precies, maar anders is het de meerprijs t.o.v. Motips niet echt waard.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline honda2x

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #68 Gepost op: 27 januari 2019, 19:21 »
hoooi zo een klein busje ga je niet redden  meer dan genoeg voor de vork poten en even wat meer .

maare een frame en tank ?  als ik heel voorzichtig iets mag voor stellen denk 1 misschien 2 voor 1 frame  je spuit er meer naast dan erop  >:D  maar denk ook aan de rest  zoals achter brug en meer

en 1 of 2 voor de tank   dat is ook voor mij een reden geweest om een compressor  en Lidl spuit aan te schaffen  ;D

Offline Brombeer

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #69 Gepost op: 27 januari 2019, 20:25 »

Niet mee eens. Tenzij je dagelijks dingen spuit.

Met een compressor spuiten heb je echt wel betere spullen nodig dan Lidl. Nadeel van een spuitbus is dat de nozzle en de druk fixed zijn. Via een compressor kun je de luchtdruk regelen, alsmede van nozzle wisselen, dat wel.

Maar, al het spoelwerk van je spuitgereedschap met thinner na elke spuitbeurt? Die thinner moet aangeschaft worden EN afgevoerd. Daarnaast verslijt je dozen vol handschoentjes en zul je een koolstof gezichtsmasker moeten aanschaffen. Die koolstoffilters wisselen is ook bepaald niet gratis.

En ook al geeft je al dat geld uit, 1- of 2K lak, een kleur moet gemengd worden naar recept. Dat gaat per gram, of deel daarvan, naar gelang de gewenste hoeveelheid lak. Daar bovenop moet bij 2K de verharder worden toegevoegd. Ook dit gaat per gram of deel daarvan. Je kunt er geen grammetje naast zitten.

Gewoon een spuitbus. Dan neem je er maar ééntje extra. Had Timy een andere hobby moeten zoeken  :)
 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #70 Gepost op: 27 januari 2019, 22:16 »
Nou ja, dat allemaal dus. De investeringen om op luchtdruk te kunnen spuiten zijn behoorlijk, en dan moet je er ook nog de plek voor hebben/maken. Die spuitbussen waren niet goedkoop maar wel goed. Ik heb wel een improvo spuitcabine gemaakt in de brandgang achter mijn tuin door balken op te hangen met zeil eraan waardoor er minder wind langs kon blazen en er dus vrijwel geen beestjes e.d. in mijn lak vlogen.



De oppervlaktes goed geschuurd, daarna nog eens fijn geschuurd, daarna kunststof primer over de kappen en gewone primer over beide (kappen en de tank). Tussen de lagen door nog eens lichtjes met superfijn papier geschuurd en met aceton afgenomen om stofvrij te maken. De uiteindelijke laatste laag heb ik niet meer gebuffed ofzo, heb het zo gelaten. Tank is uiteindelijk niet verkleurd ten opzichte van het plastic, maar je ziet wel degelijk verschil in het materiaal en je ziet de structuur van de primerlaag er nog een beetje in terug, dat doe ik de volgende keer dus grondiger.

Maar hey, het was een spuitjob in een brandgang met bouwmarktzeil en spuitbussen. Beter kon het niet worden denk ik :).
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #71 Gepost op: 27 januari 2019, 23:19 »

(..) Maar hey, het was een spuitjob in een brandgang met bouwmarktzeil en spuitbussen. Beter kon het niet worden denk ik :).

Mooi man!  :D  Als het werkt, is het goed genoeg.


Ik loop vaak ook dingen te verkondigen alsof ik de wijsheid in pacht heb, maar regelmatig papegaai ik simpelweg een echte specialist. Maar, ook al ben je geen expert, je kunt wel met expert-informatie een benaderingspoging wagen. Goed brain-picken vantevoren.

2K is chemicalien- en, niet onbelangrijk, UV-bestendig. Dat zou i.i.g. je laatste laag moeten zijn. Als je met meerdere tinten op hetzelfde object werkt, kun je al je laklagen opbouwen met professionele 1K lak. Als je nog stickers wilt plakken, kunnen die daar overheen. Afsluitend dan in de 2K transparante lak.

Je zult altijd tussen lagen moeten schuren en dan raak je ook weer laagdikte kwijt. Om geen kale plekken te schuren, moet je enerzijds voor voldoende laagdikte zorgen en anderzijds een gepaste fijne korrel nat.

Zo ga ik het i.i.g. opbouwen (ik heb dat Boano-project momenteel). Verschillende tinten op hetzelfde object in 1K. Daarna stickers. Afsluitend 2K transparant. Ter bescherming, maar ook als slijtlaag: oppervlakte beschadigingen zullen na verloop van tijd veelal in de transparante laag zitten. Je kunt dan die laag transparant uitschuren en opnieuw spuiten zonder de colorscheme aan te tasten. Dan is het weer als nieuw.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline honda2x

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #72 Gepost op: 28 januari 2019, 00:02 »
brombeer  ;D

ja je hebt een punt daar had ik even niet aan gedacht het  komt er wel bij maar ook met spuit bus is het verstandig met maskertje  de profie die jij wilt benaderen natuurlijk uitsteken noemen en dat verg dan wel erg veel  ;).

maar denk met ietsjes  minder kan ook zoals mijn spuit en compressor in de tuin met hvlp verfspuit van de lidl heb ik toch aardige resultaten behaald hangend in de tuin te vergelijken met een spuitbus ? maar dan toch wel beter !

de verharder daar zijn  Altans dat gebruik ik een meetstokje die van de verf specialist toen had gekregen daar staat de verf verdeling op en de verdunning en de verharder verdeling op  en een grammetje meer of minder ach okee een knies oor  daar op let .

maar kan niet ontkennen treven naar iets beters ja  kan ik me ook in vinden  ;D

Offline Timy

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #73 Gepost op: 13 februari 2019, 22:15 »
Stukje bij beetje gaat het vooruit..

Weer een stapje  verder  ;D Is nog niet af, veel boutjes worden nog gewisseld en kapjes om de kleppen te stellen ook.
Na het blok, verder met het frame en de achterbrug. Zal de komende 3-4 weken gebeuren..
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline arne

Re: Honda NX250 Tracker
« Reactie #74 Gepost op: 14 februari 2019, 17:55 »
Leuk vliegwiel heb je er onder liggen. ;)