Auteur Topic: Einde van een legende....(cilinder problemen)  (gelezen 2310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kevinvw

Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Gepost op: 25 juni 2017, 05:20 »
Dag allemaal,
Na bijna vier jaar en 110.000 km op onze wereldreis is onze TA op zijn einde aan het lopen. Vandaag zijn we net in Ecuador aangekomen, het plan was om verder naar Canada te rijden maar helaas....
De voorste cylinder is volgens de mechanieker op zijn einde, waardoor de bougies constant vervangen moeten worden. De laatstetwee keren na nog geen 1000 km. Nu zou ik graag nog Colombia doen dus graag tips wat ik kan doen om het leven van onze geliefde TA een beetje te rekken. Herstellen is hier zowieso geen optie, geen stukken en de TA is het echt niet meer waard.
Onze ''Mickey'' heeft meer dan 150.000 km op de klok, waarvan 110.000 overgeladen, met originele vering, zonder enige problemen voor de rest.
Er zitten nu kleinere sproeiers in,  voor het rijden op hoogte. Ik veronderstel dat ik beter de originele sproeiers terug in steek wanneer ik niet meer op hoogte ben?
Alvast bedankt
www.wijzijnweg.org
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 09:04 door varaderohuibje »

Offline alain

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 06:16 »
Kevin,

je hebt kleinere sproeiers gestoken. Dit betekent dat je op een arm mengsel rijdt.

Op lagere hoogte raakt je motor hierdoor overhit.

Vanaf Ecuador ga je vermoedelijk niet meer boven de 3000m dus terug naar de kleinere sproeiers.

Moet je telkens BEIDE voorste bougies vervangen? Hoe zien ze er uit?

Let ook op dat je je ketting niet te hard spant, want jullie rijden overladen, en dat geeft nog meer spanning op de ketting.
Zet de zijpikkel op, laat iemand helemaal achteraan zitten op de duozit en controleer de kettingspanning: je moet 5cm speling hebben, want je gaat nog veel dieper als je in een put rijdt.


« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 09:04 door varaderohuibje »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline V-Twin

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2017, 09:30 »
Let ook op dat je je ketting niet te hard spant, want jullie rijden overladen, en dat geeft nog meer spanning op de ketting.
Zet de zijpikkel op, laat iemand helemaal achteraan zitten op de duozit en controleer de kettingspanning: je moet 5cm speling hebben, want je gaat nog veel dieper als je in een put rijdt.

Als je de ketting met de juiste speling spant maakt het vervolgens voor de kettingspanning niet uit hoeveel lading je op de motor plaatst.
De voorgeschreven kettingspanning is namelijk gebaseerd op de maximale lengte afstand die tussen de hoofdas bij het voortandwiel en de achteras kan worden. Ja het klopt dat hoe meer een motor in veert hoe langer die afstand wordt maar daar heb je dus geen last van bij een juiste kettingspanning.

@Kevin
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er volgens die mechanieker niet goed zo zijn aan je voorste cilinder waardoor de bougies er na 1000 km er mee ophouden?
Zijn ze wit of helemaal verkoold van de vele olie die verbrand wordt? Je stelt een vraag maar de info is vrij beperkt die je aanlevert.
Als de bougies er erg bleek uitzien dan zo wie zo direct terug naar de originele sproeiers. Heb je ook een olieverbruik probleem?
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 09:35 door V-Twin »

Offline kevinvw

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2017, 11:50 »
Bedankt allemaal voor de reacties
De ketting span ik altijd met de juiste speling zoals het boekje het voorschrijft. Inderdaad zonder iemand erop, ik hoor dat veel maar zoals V-twin zegt, is dat echt niet nodig.
De bougies zien er verkoold uit - olieverbruik is niet slechter geworden.

Offline PimW

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2017, 12:03 »
Maar wat is het verbruik in liter per km?


Offline Waffie

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2017, 12:17 »
moed houden,
 
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de bougies niet het gevolg van een probleem zijn en zeker niet dat er direct iets mis zou zijn met de voorste cylinder.

te veel kool zou kunnen betekenen dat de bougies zijn juiste werk temp van zelf reiniging niet haalt of dat het mengsel toch te rijk is.

standaard zitten er DPR 8 EA 9

heb het eerder gezien,  10 bougies nodig  in de woestijn van marokko en terug in Nederland was het probleem weer weg.

probeer eens andere warmte graad

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline kevinvw

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2017, 01:31 »
Olieverbruik is ok. Maar hangt af van de situatie. Bij heel slechte wegen bijvoorbeeld, trage snelheld dus, en een hele warme motor verliest hij wel eens wat olie. Maar zeker niet problematisch en niet erger dan vb 50000km geleden.
Welke bougies zou ik dan moeten kopen? En moet ik die dan ook in de achterste cylinder plaatsen om allemaal dezelfde bougies te hebben?
@Waffie , ik heb hier al veel goede commentaren gezien van jou dus ik heb - een beetje - goede hoop al om toch Canada te bereiken 8) ;D

Offline Floris

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2017, 20:44 »
Als het blok weinig olie verbruikt en de compressie is OK dan zou ik me weinig zorgen maken.

Als je bougies snel zwart worden dan zijn er - denk ik - 3 mogelijkheden.

1. Te rijk mengsel. Is je luchtfilter wel schoon? Blijft de choke niet hangen? Weet je zeker dat je de juiste sproeiers erin hebt zitten? Wist je dat de achterste carburateur een grotere hoofdsproeier heeft dan de voorste carburateur (en niet andersom!).

2. Te lage compressie. Heb je de compressie al gemeten? Klepspeling is OK?

3. Als je heel zeker weet dat 1 en 2 in orde zijn, dan kan het zijn dat de bougie een te koude warmtegraad heeft, waardoor hij zich niet kan schoonbranden. De standaard bougie voor de Transalp is de NGK type DPR8EA-9, waarbij 8=warmtegraad. Een iets warmere bougie is de NGK DPR7EA-9. Eerlijk gezegd zou het me verbazen als dit de oorzaak zou zijn. Honda adviseert een warmere bougie alleen bij extreem koude omstandigheden en dat is geloof ik bij jou niet het geval.


Veel succes!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline kevinvw

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2017, 00:11 »
@Floris
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hier kan ik zeker iets met doen. Wel een paar vraagjes over alle drie de stappen.
1. Ik rijd met een xl650v dus beide sproeiers zijn 132. Ik heb er nu kleinere inzitten om in de hoogte te rijden, alhoewel ik nu minder op hoogte rijd. De luchtfilter is net uitgekuist (K&N). De choke kabel zal ik eens proberen...

2. Compressie heb ik nog nooit bekeken. Ik zou niet weten hoe maar ik kan die piste zeker onderzoeken. Maar starten lukt altijd perfect, wijst dit niet op een goede compressie? Kleppen zijn niet lang geleden voor het eerst afgesteld.

3. Het zal nog even duren voor ik een degelijke mechanieker kan vinden, dus misschien probeer ik dit al eens.

Ik houd jullie op de hoogte

Offline alain

Re: Einde van een legende....(cilinder problemen)
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2018, 21:30 »
Hallo Kevin en Kitty,

Hoe is het jullie uiteindelijk vergaan? Jullie blog stopt aan de Darien Gap?

Heb ik jullie ergens gekruist in Midden-Amerika? Ik kwam eind september aan in Cartagena.

PD06(1994) - PD06(1993)