Hallo!
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een transalp uit 1997 met 57K op de teller. Het ding rijdt en start fantastisch, tot enkele dagen geleden...
Ik reed met een passagier op de snelweg toen ineens het vermogen wegzakte. Het leek op een lege tank, maar het probleem bleef zich voordoen na omschakelen op de reserve tank. Het voelt alsof 'ie op half vermogen rijdt, maar beide uitlaatbochten worden warm (de voorste iets minder dan de achterste). Onder gunstige omstandigheden haal ik in de 4e versnelling 120km/h. tot ca 3000 toeren lijkt de motor redelijk normaal te rijden, maar als ik echt flink gas wil geven gedraagt ie zich als een brommer.
Een aantal acties en waarnemingen op een rijtje:
- Alle vier de bougies vervangen: geen enkel verschil
- Luchtinlaat en luchtfilter gecontroleerd: nergens verstoppingen, losse klemringen oid, filter ziet er nieuw uit.
- Chokekabel zit vast door vuiligheid (zo heb ik de motor gekocht), maar met dit warme weer heb ik deze ook niet hoeven gebruiken op een enkele keer na door nabij de carb een rukje aan de kabel te geven.
- Benzinetoevoer vanuit de kraan gecontroleerd en tevens het vacuummechaniek gecheckt en gebypassed: geen enkel verschil en geen rariteiten; benzine stroomt wanneer dit moet.
- De motor maakte bij warm stationair draaien af en toe een plopje uit de uitlaat. Dit doet ie nu nog steeds, maar tijdens het rijden geeft ie nu ook scherpe harde knallen uit de uitlaat bij het loslaten van gas.
- Bij het lostrekken van bougiekappen van de achterste cilinder zakt de motor duidelijk weg in de vermogen. Bij de voorste cilinder maakt dit geen verschil: hij lijkt dus voornamelijk heel slecht/niet op de voorste cilinder te lopen (let wel: deze uitlaatbocht wordt desalniettemin te heet om vast te pakken).
- Ik heb de bobines omgewisseld en bovenstaand verschijnsel bleef gelden voor de voorste cilinder.
Ik vermoed dat het dus wel eens aan het ingangssignaal van de voorste bobine kan liggen (en dus misschien de CDI). Het gaat echter om een later type: een enkele unit die geen contact met het zadel maakt en waarbij de stekker er maar op één manier in past.
Verder misschien toch een vasthangende chokeklep? Het voelt toch voornamelijk als een ontstekingsprobleem.
Iemand verder ideeën over deze kwestie? Houd in gedachten dat de alp prima reed en het probleem zich van het een op het andere moment voordeed op een soepele weg met een snelheid van 120-130km/h.
Dennis