Auteur Topic: Geen volle vermogen CDI probleem  (gelezen 4154 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Denis

Geen volle vermogen CDI probleem
« Gepost op: 27 juni 2017, 16:23 »
Hallo Iedereen,

Ik zal beginnen met mij in het kort voor te stellen.Mijn naam is Denis ben 52 jaar jong en ben woonachtig in Ieper gelegen in West-Vlaanderen Belgie.
Door allerlei redenen heb ik mijn trouwe transalp 10 jaar op stal moeten zetten en is daardoor niet meer op zijn best (enkele jaren buiten gestaan onder een zeil  :(). Maar nu eindelijk terug op weg maar wel met een probleempje.
Bij het starten alles normaal maar na 10 à 15 sec. valt toerenteller uit en hoor je de motor ook was minderen. Tijdens het rijden heb ik geen volle vermogen is precies alsof ik met een begrenzer rij. Max snelheid die ik dan haal is 80 à 85km/h, na wat rond te neuzen op het net kwam vooral de CDI modules als mogelijke oorzaak of slechte contacten naar buiten.
Heb mij dan een volle dag bezig gehouden met alle elektrische fiches uit elkaar te halen en die te reinigen met contactcleaner. Ook alle contacten op de toerenteller en temp.meter want die werkt ook niet meer. Helaas probleem nog aanwezig, vandaag eens de 2 cdi modules verwisseld van plaats en ziedaar toerenteller werkt terug, om toeval uit te sluiten de modules nogmaals verwisseld en ja hoor probleem terug als voorheen. Dus maar eens testritje gedaan door de modules terug te verwisselen. Vermogen is iets beter haal nu wel +/-100km/h aan een toerental van +/-4500tr/min. maar je voel wel dat het vermogen nog niet voor 100% terug is.
Ik ben er dus bijna zeker van dat er één van de cdi modules stuk is maar welke, dat is nu mijn vraag??. Is er een mogelijkheid/manier om die modules uit te testen of uit te meten?? Heb op youtube enkele filmpjes gezien hoe ze die modules "herstellen" door ze open te snijden en de contacten op de printplaat opnieuw te solderen maar voordat ik me hieraan waag toch best eens weten welke van de 2 stuk is... ;)
Ziezo hopelijk kan er mij iemand helpen met goeie raad om dit probleem eventueel op te lossen en ik bedank alvast iedereen die de moeite neem om dit te lezen en mij misschien een oplossing kan aanbieden.

Groetjes

Denis



Offline Denis

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2017, 16:25 »
Sorry vergeten te vermelden dat mijn Transalp uit '93 is met een 41000km op te teller

Denis

Offline PimW

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2017, 16:55 »
Als jij één CDI loskoppeld en dan kijkt of de toerenteller werkt kun je uitvinden welke unit stuk is door de ene unit van stekkers te wisselen.

Combi werkende toerenteller en draaiende cilinder moet uitsluitsel geven. Je kunt het ook proberen op basis van de electrische schema's en kleurcodering van de snoertjes.

Ik heb zelf een enkele CDI van Ignitech om beide units te vervangen en ben daar uitermate tevreden over. Andere aftermarket units heb ik nog wel gelazer mee gehad. Ben je voor 160 euro klaar geloof ik en heb je beide nieuw.

Offline Denis

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2017, 17:49 »

Ik heb zelf een enkele CDI van Ignitech om beide units te vervangen en ben daar uitermate tevreden over. Andere aftermarket units heb ik nog wel gelazer mee gehad. Ben je voor 160 euro klaar geloof ik en heb je beide nieuw.

Bedankt voor de info Pim.
Als ik het goed begrepen heb worden de 2 units vervangen door 1 van Ignitech?
Waar kan dit besteld worden want op hun site is er precies geen link of winkelwagen?

Denis


« Laatst bewerkt op: 27 juni 2017, 17:59 door Denis »

Offline PimW

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2017, 18:04 »
Even een mailtje sturen ?

Offline Denis

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2017, 18:14 »
ja natuurlijk nu pas gezien sorry zal volgende keer iets beter mijn best doen :)

Offline Denis

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2017, 09:26 »
Hallo,

Voor de personen die het misschien interesseert of gewoon ter info.

Ik heb intussen een bestelling gedaan bij Ignitech voor de igniton unit (153€)die de 2 cdi units vervangt en de connector adapter (8€) de verzending via dhl naar Belgie bedraagt 23€.
Benieuwd naar resultaat en kan daarna de stuk gegaan cdi eens "herstellen" als test

Denis

Offline Ceetje

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2017, 11:36 »
Ik ben heel benieuwd hoe de Ignitech cdi gaat bevallen. Houd ons hier op de hoogte. 153 euro voor een nieuwe digitale vervanger voor de oude cdi' s is niet teveel. Succes met de installatie.  8)

Offline PimW

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2017, 12:03 »
Mijn ervaring met de ignitech is al 90.000 km goed. Zit met dubbelzijdig tape aan de luchtfilterbox geplakt, halve wereld over geweest, top dingetje wat mij betreft.

Offline Oldtimer

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2017, 13:16 »
welk type cdi is dit.
Kan op de site niet de juiste vinden .
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Ceetje

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2017, 13:31 »
Dat is goed om te lezen, Pim. Ik wist niet dat dit bestond. Had ik dat geweten, had ik deze allang gemonteerd. Ik heb een jaartje geleden nieuwe cdi' s gekocht.

Offline PimW

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2017, 13:49 »
Als ik het op de website goed zie zou dat de DCCDIP2 moeten zijn.

Offline Denis

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2017, 18:43 »
Hallo,

Cdi unit van Ignitech is gemonteerd maar heb nog geen testrit kunnen maken want zit momenteel in de gips (werkongeval maar niet zo erg). Mijn eerste indruk is wel dat de motor beter draait, heb zelfs toerental moeten verminderen als die warm had (stationair nu +/-1100tr/min).

Je krijgt via email ook een link met programma en de nodige parameters om je unit indien nodig zelf te programmeren, eigenlijk niet nodig want unit is voorgeprogrammeerd voor mijn XL600V uit '93. Is misschien wel handig voor de deskundigen onder ons die weten hoe unit in te stellen.

Het enige minpunt is de communicatie met Ignitech. Nadat ik alles besteld had kreeg ik een link om de betaling uit te voeren. Die deed ik direct (op 29 juni) en kreeg een paar uren later een mail "Thank you. We got your money" en dat was het. In mijn mail had ik wel gevraagd wanneer ik mijn bestelling kon verwachten maar kreeg daar geen antwoord op. Een week later nog niks ontvangen of gehoord, in het kort nog 2 mails doorgestuurd om meer info te verkrijgen maar tevergeefs.....uiteindelijk een mail ontvangen op 10 juli om mij te laten weten dat ze het druk hadden en dat ze mijn bestelling zo vlug mogelijk gingen opsturen. Dan ging het wel vlug, kreeg via DHL bericht en binnen de 2 werkdagen heb ik dan mijn unit + aansluitingskabel ontvangen.

Unit is inderdaad de DCCDIP2 + connector adapter

Ter info: totale prijs was 184€ er kwam nog 21% VAT bij

Denis
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2017, 18:49 door Denis »

Offline Peter_Winsum

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2017, 22:39 »
Mooi om te horen dat er een goed alternatief voor die ellendige CDI-problemen is!
Volgens  mij heeft iedereen met de oudere Alp die ellendige dingen moeten vervangen en is met rubbers of tape in de weer geweest.


Off topic:
Beterschap Denis!
Mooie stad waar jij woont, heb er met Oldtimer en zijn broer in hotel Regina overnacht tijdens onze loopgraventocht rond de IJzer, uiteraard op de motor. De uitbater van Regina bleek ook een Transalp-liefhebber.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Denis

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2017, 11:25 »
Hallo Peter,

Intussen Regina hotel failliet gegaan... spijtig, maar regio nog steeds de moeite om te toeren alsook even over de grens naar frankrijk toe met al die heuvels.
Als ik het goed voorheb ben je van Groningen of die regio, ben van plan om daar in de streek eens met de moto te toeren want heb familie wonen in Sneek dus niet zo ver vandaan.

Groetjes

Offline Steur

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2017, 14:43 »
Hallo!

Ook ik zit met het CDI probleem. Twee dagen lange alle fora afgespeurd om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De ignitech CDI lijkt inderdaad de beste en ook nog (bijna) de goedkoopste oplossing te zijn. Wat ik mij afvraag, en daar weet jij waarschijnlijk wel het antwoord op Pim, is of je dan ook een ander rubber moet bestellen zodat de stekkers anders komen te liggen?

Groet, Rob

Offline PimW

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2017, 15:29 »
De CDI past niet in het rubber voor de dubbele CDI's zoals hierboven vermeld. De stekkers zitten met een verloopsnoer aan de CDI dus die liggen altijd mooi vrij.


Offline Steur

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2017, 17:16 »
Bedankt voor je reactie Pim. Zelf met dubbelzijdig tape de boel vastgezet die ik? Dank voor de upload!

Offline Jan F.

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2017, 18:13 »
Valt niet mee die miniatuur elektronica (smd componenten (Surface-mounted device)) te  hersencellen, en zit in een soort van hars gegoten. Maar zoek er nog 1 die stuk is, wil wel eens weten hoe of wat.  ::)
Heb een kapotte Ignitech hier liggen, kun je daar wat mee?

Groet, Jan

Offline xrvtuur

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2017, 18:50 »
John ik heb nog een kapotte rd04 cdi liggen, als je die nog aan de praat kan krijgen mag je een poging wagen.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2017, 08:52 »
Mail maar een adres stuur ik die cdi naar je toe.
Varadero SD02  2004

Offline guman007

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2017, 16:57 »
Hallo, ben weer terug. Transalp in oktober verkocht wegens afgescheurde achillespees en gips. Weer spijt gekregen en nu een 1990 TA gekocht. Het probleem: bij het vertrekken draait hij schijnbaar op 1 cilinder, na 5 á 10 minuten en bij meer gas geven gaat hij er als een speer vandoor, de eerste keer lag ik er bijna af! Na 2 of 3 "sprintjes" is het probleem voorbij en draait en acceleleert hij normaal. Is het een cdi of carburator probleem? Voor derest werkt alles, toerenteller enzo, naar behoren.
Iemand een idee?

Offline Oldtimer

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2017, 18:17 »
Beide is mogelijk, maar als eerste zou ik even de steker omwisselen van de cdi en kijken of je toerenteller dan werkt.
Ook kan een los contactje zoiets veroorzaken en minder waarschijnlijk de carburateur.
Weet niet waar je vandaan komt maar anders kijken we een keer samen.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline guman007

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2017, 07:33 »
Blijkbaar een slecht contactje in de kabel naar cdi. Straks nog eens een ritje maken.

Offline guman007

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #24 Gepost op: 01 augustus 2017, 16:33 »
Heen en weer.....als ik de kabel heen en weer beweeg draait hij wel op vol vermogen....als ik vertrek laat hij het afweten. Na ongeveer 10 á 15 minuten gaat hij er weer als een speer vandoor en blijft dan normaal draaien, gisteren zo' n 100 km met twee stops van 45 minuten. Blijkbaar moet hij wat opwarmen?

Offline PimW

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #25 Gepost op: 01 augustus 2017, 16:50 »
Als het bewegen van een kabel het lopen van de motor beinvloed heb je een kabelbreuk of breuk in de soldering aan de printplaat in de cdi.
Dat kan ook goed temperatuursgevoelig zijn.

Offline smaap

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #26 Gepost op: 01 augustus 2017, 18:42 »
Hallo,
Ik heb een zelfde probleem met m'n TA uit 1992.
Na ongeveer een uur rijden valt 1 cilinder uit. Toerenteller blijft het wel doen, ook na omwisselen van de CDI's.
Zou het nog aan de bougiekabels kunnen liggen? Zijn die eenvoudig uit de bobine's los te maken en te vervangen?

Offline guman007

Re: Geen volle vermogen CDI probleem
« Reactie #27 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:28 »
CDI vervangen. Probleem opgelost!