Auteur Topic: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000  (gelezen 6191 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Gepost op: 01 juli 2017, 23:31 »
EDIT:  Niet bedoelt om de CRF1000 de grond in te stampen, maar om wat voorkennis te krijgen m.b.t. onderhoud.

Ik kwam vandaag bij het oriënteren achter een minpuntje van de CRF1000: Hij heeft geen lampen. Ook de basisversie niet. Als je (LED) koplamp er mee nokt dan moet je naar de Honda dealer voor "service", en als het probleem daadwerkelijk in de lamp zit dan is er maar 1 oplossing: Geheel vervangen.

Heeft dat ding nog meer verassingen qua onderhoud?

- In de handleiding staat dat de voorremklauwen op 45 nm worden vastgezet, en dat je nieuwe bouten moet gebruiken.  Zijn de kosten niet, maar wel opvallend.
- De gaspositiesensor is niet los te bestellen. De gehele gasklepbehuizing zal moeten worden uitgewisseld.


Probleempjes/ kinderziektes:

De spaken van de 2016-2017 modellen zijn (waren) vatbaar voor roest. Vamaf 2018 worden RVS spaken toegepast.

de binnenkant van de voorvork lijkt zijn anodisatielaag wat snel te verliezen. Dit leid tot een plakkerige vork.
Bron
Honda houd garantie af.

De beugel die ideaal geplaatst is voor een GPS, lijkt snel te scheuren als deze daar voor wordt gebruikt.
Honda houdt garantie af, maar er zijn extra beugels in de handel verkrijgbaar die het geheel versterken.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2018, 12:42 door Hotel 317 »

Offline RENO

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli 2017, 08:54 »
zucht .... ::)
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 08:57 door RENO »

Offline The Headless Horseman

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2017, 09:30 »
Nadelen? Ehhhhm, ik probeer me wat te bedenken.... (heb zélf geen ervaring er mee)

Ik denk dat je bést wel wat last hebt van bewonderende blikken, íedereen wil natuurlijk weer effe een praatje met je maken  :-\ wie weet zelfs wel wat afgunst....
Oh ja, en dat 1e krasje doet weer pijn!

Allemaal zaken waar je met zo'n oud hok hélemaal geen last van hebt  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ChristianG

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2017, 09:57 »
Ervan uitgaand dat die LED koplamp überhaupt stuk gaat.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline PimW

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2017, 10:34 »
Bij deze is elke CRF eigenaar verplicht om het stukgaan van zijn/haar koplamp hier te melden.

Dan kunnen de arme stakkers zonder crf daar om lachen terwijl we een peertje wisselen met een volledige gereedschapskit en naar onze niet roestende spaken kijken.

En dan verzuchten we zoals vroeger worden ze niet meer gemaakt  8)

Offline ChristianG

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2017, 11:49 »
Er zijn al behoorlijk wat mensen met heel veel kilometers op de crf, en zover ik weet is dat lampje nog niet stuk gegaan.

Dus dat kan best nog wel even duren pim :p
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Ceetje

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2017, 12:15 »
Ik doe het onderhoud van mijn Transalp zelf, I know my way around ... Met al die nieuwe technologie aan boord van de nieuwe Africa Twin, ben ik niet zeker. Nieuwe machine, dus duur.  :-X Oja, mijn velgen en spaken zien er nog perfect uit.  :D
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 14:44 door Ceetje »

Offline Hotel 317

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2017, 12:27 »
Nu ik het teruglees staat het er misschien wat bot. Maar desalnettemin: wauw jongens, wauw, wat een domme reacties.

Het is helemaal geen afgunst, maar oriëntatie. Het komt gewoon voor dat fabrikanten hun spul niet goed uitdenken, en eigenaren daar de klos van worden.

BMW koppeling kaduuk?  halve fiets slopen.
VFR400 uitlaat stuk? blok uitbouwen.
VFR800 VTEC klepspeling controleren?  c.a. zes uur (!) werk. VTEC kleppen stellen? €36 per plaatje.
CRF1000 lamp stuk, 's nachts op een onverlichte snelweg? Motor afslepen en een nieuwe unit aftikken.
XRV750 probleem met je versnellingsbak?  alles uit elkaar.

Ik wil deze dingen graag weten voordat ik een fiets aftik. Dus als we klaar zijn met zoutig doen, nu even serieus reageren, dank.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 12:29 door Hotel 317 »

Offline PimW

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2017, 13:05 »
Best serieus eigenlijk, ding heeft wat kinderziektes (gehad? ???) maar de vraag is dus wat is de levensduur van die lamp.

Want er bestaat geen motor/auto waarbij alle techniek logisch in elkaar steekt.

Offline V-Twin

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2017, 13:17 »
Een H4 lampje op de Twin moet je ongeveer om de 15.000 km vervangen LED zou veel langer meegaan. Ik kan er op voorhand nog geen buikpijn van krijgen.
Overigens de NIET ABS versie heeft gewoon lampjes in de knipperlichten!  >:D

Dat je de bouten van de remklauwen moet vervangen, kijk ik niet van op, als je het werkplaatshandboek van een XRV goed leest moet je de wielmoer en de moeren van het kettingtandwiel ook vervangen na demontage. Wie doet dat? Nog zo één bij demontage van de remklauwen van een XRV moet je de glijpennen invetten met wel heel bijzonder vet.

Een wel serieus aandachtspunt is de uitlaatpakking aan de cilinder zijde. Als je valbeugels gaat monteren van bijv. H&B dan moet de uitlaat even los. Vervang dan direct de pakkingen. Inmiddels is de ervaring bij meerderen dat die na 1.000 km als nog gaat lekken als je  de bestaande pakkingring, ondanks dat die er nog goed uitziet, hergebruikt.

Ik kijk van dergelijke zaken niet op iedere motor heeft zo z'n dingetjes en bij een Honda valt het allemaal relatief nog mee als je dat vergelijkt met een Ducatie, KTM of BMW. 
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 13:21 door V-Twin »

Offline Canis

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2017, 13:40 »
Voor de zekerheid dan toch maar extra bijverlichting op plaatsen... ;)

Offline Brombeer

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2017, 14:41 »
Nu ik het teruglees staat..(..).. Maar desalnettemin: wauw jongens, wauw, wat een domme reacties.

Stel jezelf dan ook niet van die domme vragen  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ChristianG

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2017, 17:55 »
Ramklauwen zitten rekbouten in. Volgens mij moet je die vervangen bij de meeste motoren?
Echter voor een voorwiel demontage kan je de remklauwen gewoon laten zitten, want daar is over nagedacht.


Maar wat die LED lamp betreft, "stel je voor dat die snachts stuk gaat" Afgezien van de kans dat dat ding de leeftijd van de motor overleeft, hoe vaak rij je eigenlijk snachts? Bovendien heb je ook nog groot licht en branden de richtingaanwijzers continu.

Alles gaat over naar LED, dat hou je toch niet tegen.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline robgoesdakar

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2017, 18:05 »
Citaat
...
k wil deze dingen graag weten voordat ik een fiets aftik
..

Dat zul je nooit weten volgen mij. Want sommige dingen worden opgelost bij een nieuwe model waar andere problemen plotseling weer ontstaan.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline len_tour

Re: Nadelen van een CRF1000 tegenover de rest.
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2017, 19:30 »

XRV750 probleem met je versnellingsbak?  alles uit elkaar.


Dat geld voor bijna alle motorfietsen.

Ik denk dat de koplamp uit meerdere led's bestaat en dat je dus niet zomaar zonder licht komt te staan. Bovendien gaat een led niet zo snel stuk. Kijk je heel ver vooruit zal het wel een dingetje worden, huidige motoren zullen misschien voordat het oldtimers zijn al niet meer op te lappen zijn.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #15 Gepost op: 02 juli 2017, 20:11 »
Ramklauwen zitten rekbouten in

Alles gaat over naar LED, dat hou je toch niet tegen.

even reageren ;D

2 onwaarheden,

Als het rekbouten waren zou het werkplaats handboek moeten spreken over het eerste aan haal koppel(voorspanning) en vervolgens over een hoek verdraaiing en de opgegeven  vast zet waarde is daar veeeel te weinig voor  (je gaat de schroefdraad eruit trekken alvorens je maar enige rek in die bout hebt verkregen.
waarom nieuw.. simpel  zekerheid

Led verlichting is tevens een tussenstap net zoals we dat van Xenon ook hadden/hebben
de toekomst wordt laser gestuurde verlichting (op dit moment ook  al aanwezig in exclusieve  voertuigen
en dat geeft pas een bak licht (> 500 meter zicht voor je wielen)

Je zorgen makenover iets wat uitvalt gaat verdwijnen.
De techniek is inmiddels zo  ver dat we binnen afzienbare tijd preventief gewaarschuwd gaan worden wanneer er  iets dreigt uit te vallen en we dus preventief langs de garage kunnen gaan of dat we zelfs automatisch een afspraak  maken .
bedenk dat er een tijd aan gaat komen dat we mobiliteit kopen en geen voertuig meer .
Ons belangrijkste privé bezit  wordt de smart phone
we kunnen we al veel mee maar  dat wordt nog veeeeeeeelllll meer

Het is meer waarschijnlijk dat motorrijden (zelf besturen) snel verleden tijd gaat worden
we hebben nu al  de tijd om er aan te wennen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ceetje

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2017, 20:14 »
Brrr, wat een enge toekomst, Waffie.  :-[

Offline Brombeer

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #17 Gepost op: 02 juli 2017, 20:24 »

Ja Waffie. Zwartkijker!  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #18 Gepost op: 02 juli 2017, 21:50 »
Hij is terug!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Canis

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #19 Gepost op: 02 juli 2017, 22:47 »
hoe vaak rij je eigenlijk snachts?

Deze zie je regelmatig langskomen.
Heel vaak dus.
's morgens wanneer ik naar m'n werk rij en 's avonds wanneer ik van mijn werk kom en ook tussendoor in de winter.
En ook gewoon in mijn vrije tijd.
Het is niet omdat het donker is dat ik dan maar met de auto moet rijden i.p.v. met de motor.
Ik rij zoveel mogelijk met de motor i.p.v. met de auto, omdat ik het plezant vind, en omdat je vlotter door het verkeer komt, en dan kom je dikwijls in het donker te rijden.
En dan nog, het licht dient niet alleen om te zien maar ook om gezien te worden.

Offline Ceetje

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #20 Gepost op: 03 juli 2017, 00:55 »
Oh, dus daarom rijden de koekblikkers en de GS rijders, in België zo vaak met hun mistlichten aan, terwijl er helemaal geen mist is. Om gezien te worden ...  :o

Offline Digime

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #21 Gepost op: 03 juli 2017, 15:35 »
Staat inmiddels 21k op mijn Africa Twin en de lampen doen het nog prima  >:D
de remklauw bouten is puur uit voorzorg.

Offline Canis

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #22 Gepost op: 03 juli 2017, 15:59 »
Oh, dus daarom rijden de koekblikkers en de GS rijders, in België zo vaak met hun mistlichten aan, terwijl er helemaal geen mist is. Om gezien te worden ...  :o

Inderdaad, ik rij met mijn motorfiets met extra verlichting om ( hopelijk beter ) gezien te worden.
Mistlichten ( bij auto's vooraan ) is de grootste onzin. Dagrijverlichting is nog zoiets. De massa vind het leuk.
Vroeger was het: motorfietsen altijd met licht op, de rest overdag niet. Veiliger dus.
Als je een auto op klaarlichte dag niet ziet dan ben je niet bekwaam om je in het verkeer te begeven.
Maar zo gaan we afwijken van het onderwerp.
Maakt niet uit of in met een GS of een andere motorfiets rij. Met mijn Blade niet.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2017, 16:19 door Canis »

Offline Hotel 317

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2018, 12:46 »
Startpost is bijgewerkt.

Offline bassertoon

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2018, 14:11 »
Wat grappig dat je LED verlichting als een nadeel ziet van een motor, klinkt voor mij erg krom in elk geval. Veel mensen gaan juist op zoek naar LED vervangers voor hun H4 of H7 koplampen, dat had ik ook gedaan als ik mijn BMW had gehouden. Een bijkomend voordeel is dat ze veel minder vermogen verbruiken dan Halogeen voor hetzelfde of hoger lichtniveau waardoor je dynamo meer capaciteit overhoudt voor bijv. handvatverwarming. Het financiële nadeel zal misschien zitten in de constructie die motorfabrikanten toepassen waardoor je de hele koplampunit in een keer moet vervangen. Tegen die tijd zijn er vast weer handige bedrijfjes die alleen de lamp of driver voor je kunnen vervangen/leveren hopen we dan maar.

Verwachte levensduur van H7 LED vervangingslampen is 50.000 uur. Dus hoe harder je rijdt hoe meer km's je in die uren kan maken zeg je tegen oom agent C:-) Op mijn werk passen we LED lampen en drivers toe in bijvoorbeeld tunnels en die gaan volgens de fabrikant 80.000 uur mee, vreemd genoeg gaan de drivers die er voor zitten voor de aansturing korter mee.

Hopelijk is deze reactie serieus genoeg ;)
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2018, 14:26 door bassertoon »

Offline J-P

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #25 Gepost op: 05 januari 2018, 11:28 »
Ondertussen staat mijn CRF-DCT op 52000 kms die ik met heel veel plezier heb gereden. Deze motor is in zijn geheel de leukste motor die ik ooit gereden heb (en dat zijn er heel veel, de voordelen van voortgezette rijopleidingen geven) en ik ging hem nog meer waarderen op de allroadpistes in de Alpen, wat een dikke pret.

Punten die ik heb meegemaakt en de oplossing:
- spaken begonnen te corroderen -> onder garantie vervangen
- beetje gierend geluid in het blok -> onder garantie zijn zowel de waterpomp als de oliepomp vernieuwd, better safe than sorry zei Honda
- binnenpoten voorvork kregen een vreemde kleurverandering => onder garantie vervangen, mogelijk is dat het anodisatieprobleem in het starttopic.
- kopframe gescheurd tijdens de Dirty Roads toer in de Alpen -> geen garantie, zelf een nieuw frame gemonteerd voor 149 euro en nu een beugel gekocht in Roemenie die de boel verstevigt.

Verder is het een geen-gezeik-wat ben ik een fijne motor-fiets motor gebleken die wat mij betreft richting de 2 ton gaat.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2018, 12:17 door J-P »
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline James Bond

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #26 Gepost op: 05 januari 2018, 12:06 »
Prima topic en leuke reacties. Hoe is de levensduur van led lampen (tienduizenden uren....)  eigenlijk vastgesteld ?. In mijn werk bestaan er eisen dat wij rioolbuizen moeten aanbrengen met een levensduur van 100jaar. Dan willen wij pvc toepassen alhoewel die er pas 70jaar liggen. En wij moeten 100jaar aantonen.....
Bij de xrv zie je ook vreemde oplossingen in het (hulp) framewerk waarbij modder en zout prima blijft liggen, net als vroeguh bij de Renault 4..
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #27 Gepost op: 05 januari 2018, 12:17 »
@J-P: fraaie foto. Welke pas ?.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline J-P

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #28 Gepost op: 05 januari 2018, 12:18 »
Goede vraag, ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat ik bij mijn 1200GSA elke 4 maanden een nieuwe koplamp moest steken... (bij de VFR1200X die ik hiervoor had in 3 jaar niet 1 x wat gehad en nu met de CRF helemaal het licht ;-)

Colle delle fenestre richting de Assietta kammstrasse, James!
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline PimW

Re: Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
« Reactie #29 Gepost op: 05 januari 2018, 14:04 »
Levensduur berekening is niet meer een apparaat proberen tot het stuk gaat maar kan benaderd worden dmv gerichte tests en daar een model overheen leggen. Je vind specifieke datapunten en extrapoleert die.

Dat kunnen jullie ook doen met de rioolbuizen zonder nog 30jaar te wachten :) (ik ben in te huren om dat te berekenen, vaste prijs: 1 crf1000? )  8)

Voor LEDs specifiek: http://www.climateactionprogramme.org/images/uploads/documents/Philips_Understanding-Power-LED-Lifetime-Analysis.pdf
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2018, 14:09 door PimW »