Auteur Topic: knarsend geluid, ketting lijkt goed.  (gelezen 9938 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gijs

knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Gepost op: 15 juni 2009, 21:20 »
Hallo,

Ik heb op mijn rd07 uit 1993 een voortandwiel laten monteren met 1 tand minder dan origineel, daarbij ook gelijk een andere ketting en achter tandwiel. Dit was op 6-8-2008. Met die set heb ik nu ongeveer 12000 km gereden. Ik meld dit omdat ik het idee heb dat mijn probleem hiermee verband houdt. Op het moment dat ik accelereer in de eerste, tweede of derde versnelling hoor ik een soort knars, alsof telkens 1 schakel van de ketting vast zit. Ik heb het idee dat dit erger wordt. Overigens zal het ook wel gebeuren in andere versnellingen en hoger in de toeren, maar dan hoor ik het niet meer. De ketting is niet versleten (kan niet tussen de tanden van het achtertandwiel door kijken als ik de ketting naar achter trek).
Bij Ad het voortandwiel wel even eraf gehad, toen dus ook de kans gehad deze te bekijken, tanden zijn niet meer heel mooi, beginnen een beetje hakerig te worden. Ook zat er aardig wat roest op het tandwiel, op de borst, maar dat kan vast geen kwaad.
Moet ik nu denken aan het tandwiel of aan de ketting? En 12000 km, das toch niet zo veel?? Ik smeer altijd eerder overvloedig dan te weinig. Alvast bedankt!

Groetjes, Gijs.

Offline robgoesdakar

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2009, 21:34 »
Wat is je huidige tandwiel verhouding ?
En hoe ziet je tandwiel geleider op je brug uit ?

voortandwiel vervangen is ook gewoon een optie, maar ik kan zo niet beoordelen hoe slecht hij eraan toe is.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Gijs

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2009, 09:02 »
Verhouding was tot afgelopen weekend 3.00, voor 15, achter 45. Omdat ik weer terug wilde naar originele verhoudingen maar de ketting was ingekort heb ik nu een 41 achter met het zelfde tandwiel voor, een verhouding van 2.73 dus. Ik zal een tandwiel bestellen (waar kan ik dat het beste doen?). Ook ga ik even bekijken in hoeverre de ketting over de brug loopt (dan zou ik het toch niet alleen moeten horen bij 1 schakel).

Offline *thomas*

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2009, 15:35 »
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken of je de ketting ook hebt vervangen...

Als je op gebruikte tandwielen een nieuwe ketting legt (of omgekeerd), krijg je inderdaad een naar, knarsend geluid.

Offline Gijs

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2009, 15:44 »
"Ik heb op mijn rd07 uit 1993 een voortandwiel laten monteren met 1 tand minder dan origineel, daarbij ook gelijk een andere ketting en achter tandwiel."

Destijds is het hele set dus in een keer vervangen, dat is dus niet de oorzaak. Het euvel deed zich al voor lang voordat ik twee weken geleden een ander achter tandwiel erop heb gekregen.

Offline *thomas*

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2009, 15:56 »
"Ik heb op mijn rd07 uit 1993 een voortandwiel laten monteren met 1 tand minder dan origineel, daarbij ook gelijk een andere ketting en achter tandwiel."

Destijds is het hele set dus in een keer vervangen, dat is dus niet de oorzaak. Het euvel deed zich al voor lang voordat ik twee weken geleden een ander achter tandwiel erop heb gekregen.

Ow, oké

Ik dacht dat je het pas had vanaf dat nieuwe A-tandwiel, excuses

Offline Hotel 317

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2009, 09:44 »
Laat ASAP je wiellagers controleren!

Ik had hetzelfde probleem (Derbi GPR) en heb er dagen mee rondgereden. Toen ik er achter kwam wat het was ben ik stapvoets naar een dealer gereden maar het mocht niet baten:  op de dijk vastgelopen en zilveren kogeltjes overal!

Terwijl ik daar langs de dijk in de weer was met de bacho's van een ander heb ik de knoop doorgehakt om maar een echte motor te nemen die wat minder onderhoud nodig heeft...   alleen met de XLV750R had ik nog verder gegaan  ;D.

dream

  • Gast
Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2009, 11:02 »
hoi,

Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat het van de tandwielen en ketting komt ?
Je kunt je AT op de middenbok zetten (indien aanwezig), anders opbokken, en rustig met de hand het wiel ronddraaien om zo proberen het geluid te localiseren. Denk hierbij inderdaad ook aan de kettinggeleider, individuele schakels etc. Als je het geluid hoort tijdens het ronddraaien met de hand kun je je ketting  merken met een stickertje of zoiets om erachter te komen of het geluid inderdaad steeds op hetzelfde punt hoorbaar is. Is dit niet het geval dan moet je ook denken aan achterwiellager(s) of het lager van de uitgaande as.

succes,

Jensen

Offline Gijs

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2009, 11:28 »
Bedankt voor de reactie, ik heb de ketting inderdaad op die manier nagekeken, alle schakels lijken soepel te lopen. Ik hoor het alleen bij belasting, en heb het idee dat het ergens bij het voor tandwiel weg komt. Ik hoor het beter op het moment dat mijn vriendin achterop zit en een hoop bagage.
Stel het ligt aan de uitgaande as, wat kan daarvan dan de oorzaak zijn? Of is dat gewoon slijtage? En is er een manier om te checken of dat het inderdaad is? En idem voor de achterwiellagers? Alvast bedankt!

arne kuijer

  • Gast
Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2009, 17:31 »
Hallo
kettingspanning goed????
bij inveren komt hij flink onderspanning te staan, dan gaat zelfs de nieuwste en beste ketting nog kraken!!!
als mijn XRV(650) op de bok staat , staat de ketting flink slap.
maar als ik hem helemaal inveer dan wordt het al akelig strak en gaat dan idd kraken.
ik zou het maar daarin zoeken.
een te strakke ketting kost je of je ketting of het lager van de uitgaande as.
succes

Offline jar

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2009, 10:48 »
De achterwiellagers kun je checken door het achterwiel heen en weer te wrikken. Als je speling voelt dan is het niet goed, het wiel mag in geen enkele richting speling geven.
Vorig jaar heb ik zoiets meegemaakt met een triumph tiger, toen dachten we eerst dat het de versnellingsbak was...

Offline Gijs

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2009, 11:03 »
Ah, zoiets dacht ik al ja, op die manier heb ik het al grondig na gekeken, volgens mij zijn de achterwiellagers goed, ik denk echt dat het de ketting is. Deze staat trouwens niet te strak, bij het opzetten is daar een schakel tussen weg gehaald, kan best zijn dat dat nu een zwakke plek is, ik hoor namelijk telkens 1 schakel volgens mij. Ik kan er niets aan zien, heb al gekeken hoe hij om het voorste tandwiel draait, geen stijve stukken op de ketting te zien. Ik hou hem goed in de gaten.

Offline Huib

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2009, 15:56 »
Hoi,

Ik heb denk ik exact hetzelfde, bij optrekken in welke versnelling dan ook komt er een krakend geluid bij het voortandwiel vandaan. Wordt erger als ik mijn vriendin achterop heb of een steile helling oprij. Ik ben van mening dat het alleen aan de ketting en tandwielen ligt ookal zijn ze (optisch) nog niet helemaal op. Ook heb ik iets speling in de uitgaande as en het tandwiel. Maar wordt dus wel tijd voor een nieuwe set. Heeft iemand nog een leuk adresje voor DID of iets dergelijks?? :)
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Gijs

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2009, 16:44 »
Ja, juist, klein beetje speling in de uitgaande as heb ik ook wel, maar dat is nog nieteens een milimeter, en naar alle kanten exact het zelfde. Ik begreep dat dit wel normaal is. Ik denk ook dat ik aan een nieuwe set zit, en heb de zelfde vraag idd. Zou kunnen dat ik Ad een keer bel, meteen een excuus om op de koffie te gaan.

Offline Huib

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2009, 22:48 »
Ik doelde op de speling tussen het tandwiel en de uitgaande as. De as is harder dan het tandwiel dus daar slijt het ook. Euh... ik ben nog maar kort lid van dit forum....hoe kom in contact met Ad Mies?

Groet Huib.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Waffie

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2009, 23:27 »
Ik doelde op de speling tussen het tandwiel en de uitgaande as. De as is harder dan het tandwiel dus daar slijt het ook. Euh... ik ben nog maar kort lid van dit forum....hoe kom in contact met Ad Mies?

Groet Huib.

door me te mail te sturen zie hier onder
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Huib

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2009, 20:46 »
Helemaal duidelijk! :) Bedankt.

Groet Huib.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

ht

  • Gast
Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2009, 16:45 »
Hallo,

Kan iemand mij zeggen waar de uitgaande as zit

gr jos

Offline Nikotech

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2009, 17:45 »
Hallo,

Kan iemand mij zeggen waar de uitgaande as zit

gr jos

Met "de uitgaande as" wordt de as bedoeldt die de aandrijving verzorgt en dan ook uit het blok steekt :).
Dus die as waar je voortandwiel op vast zit.
Dit is een as met een  "splaine" (zeg maar meerdere spiebanen)
Juist hierop kan door bv foutieve montage of kettingspanning ( te hoog) ruimte op komen. Met allerlei nare gevolgen van dien. :(

Succes !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

moen

  • Gast
Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2009, 19:55 »
zit het voortandwiel niet verkeerd om ??  mijn dealer had hem ook verkeerd om gemonteerd.... denk dat dat het is, had ook een vervelende tik knarsent geluid erin.
 
gr ton

Offline Africaanse Twins

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2009, 20:33 »
"Klinkt" als ketting te strak, dan gaat ie knarsen. Onder belading, vriendin achterop/ volle koffers, staat de ketting onder "normale" rij omstandigheden veel strakker dan als je er alleen opzit en dan gaat ie knarsen'
Voel je kettingspanning maar eens als je op je zij standaard of op je midden bok staat  en voel hem nog eens als je er gewoon op zit (van midden bok of zij standaard af natuurlijk).
:) gaat vanzelf over omdat je ketting tijdens gebruik langzaam uitrekt...

Cq bij het in veren gaat de ketting strakker staan omdat je achterbrug achter je uitgaande as zit gemonteerd, de afstand tussen uitgaande as en je achteras wordt dus groter bij het in veren.

Je kan hem dus beter wat losser zetten.

Offline hcm

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2009, 09:56 »
Zelf zat ik ook in die richting te denken dat het voorste tandwiel verkeerd om gemonteerd is. Weet je zeker dat deze goed is.

suc 66666
Harry
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Offline Gijs

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2009, 14:17 »
Hallo allen,
bedankt voor de reacties!

Inmiddels ben ik bij Ad Mies geweest, er zit een nieuwe ketting en een nieuw voortandwiel op. Knarsen is daarmee verholpen, er zaten twee harde stukken in de ketting.
Meerdere factoren hebben hier natuurlijk aan bij gedragen:
- kleiner voortandwiel (verhouding is inmiddels weer als origineel)
- winter doorrijden
- geen hele goede kwaliteit ketting
Dit zijn natuurlijk zaken waarvan vooraf duidelijk is dat ze een negatieve invloed hebben op de levensduur van de ketting.
Daarnaast is er iets anders dat mee telt, misschien wel voor het grootste deel. Dat is de uitgaande as. Er zit veel teveel speling op het voortandwiel, Ad heeft hem na gekeken, ook met andere, nieuwe tandwielen, zelfde verhaal. Ten opzichte van de as kan het wiel behoorlijk worden gedraaid en bewogen, veel meer dan de normale speling. In de lengterichting van de ketting valt de speling erg mee, hoe dat kan weet ik niet. Dat was dus een slecht nieuws bericht! Flink balen! Wat ik er mee doe weet ik nog niet. Ad had het over eventueel vast lassen van het tandwiel, daar deze nog genoeg tanden heeft om het wiel niet meteen te vernielen. Dit kan dan herhaaldelijk worden gedaan, dus ook weer bij een nieuw tandwiel, zodat ik er toch nog een theoretische 40.000 mee vooruit moet kunnen. Of ik dat doe weet ik nog niet. Ik ben student dus de budget-oplossing zal idd de meest aantrekkelijke zijn.

Zijn er trouwens mensen hier die daar ervaring mee hebben?

Hij rijdt als een tierelier, ik merk tijdens rijden nu ook niets van die speling, maar dit zal z'n effect zeker hebben op ketting/tandwiel. Ik vind het gewoon een geweldige motor, niks teveel niks te weinig, op den duur wil ik hem wel repareren, dus maar wat extra uurtjes werken als dat lukt!

Groeten,
Gijs Klein Haarhuis.


Erik

  • Gast
Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2009, 16:23 »
Ik ga over een poosje toevallig een as van een AT vervangen. Onderdelen liggen al een tijd op de plank maar juist die tijd ontbreekt een beetje + dat er nog een zooi andere "projecten" voorrang hebben.

Als je de as en het tandwiel goed schoonmaakt en in het vet zet kan je er nog best wel een tijdje mee vooruit.
materiaalkosten voor het vervangen zullen zo rond de 250,- liggen. Een as is 130,- , de rest reken ik voor pakkingen, keerringen enz.
Dus dan ga ik er wel vanuit dat je niets anders tegenkomt tijdens de demontage van je blok..

Maar als je blok toch uit elkaar ligt...  ;)

Ik heb het misschien gemist maar van welk jaar is jouw AT? Toevallig '94?
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2009, 02:45 door Erik »

Offline Gijs

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2009, 10:15 »
Ah, kijk, ik heb er een uit 93, zwart grijs wit. Wel handig dat jij daar mee bezig gaat, heb je nog ff een pb gestuurd.

Groeten!

Offline Africaanse Twins

Re: knarsend geluid, ketting lijkt goed.
« Reactie #25 Gepost op: 08 augustus 2009, 22:48 »
Citaat
Zijn er trouwens mensen hier die daar ervaring mee hebben?
:-[ eeh, ja.
Dacht dat het geratel tussen mijn benen als ik afremde op de motor betekende dat mijn versnellings bak aan gort was.
Was dus het voorste tandwiel dat er afliep en mijn uitgaande as kaal vroot.
Heb er een ander blok ingezet van een sloop AT die me 500 koste. (Had geen plek om mijn blok uit elkaar te sleutelen) Na verkoop van oude blok, velgen, voorvork, cdi enz vrijwel quit gespeeld.
Bekent euvel overigens.