Auteur Topic: Transalp 1987 linksysteem lagers  (gelezen 3100 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LJ

Transalp 1987 linksysteem lagers
« Gepost op: 02 juli 2017, 11:50 »
Ik ben het linksysteem van een Transalp van 1987 aan het opknappen, hier zitten nog glijbussen in met vetnippels. Aangezien dit spul aan vervanging toe is en niet meer te krijgen is, is het mogelijk om er normale naaldlagers in te zetten? Past dat met de originele bouten en bussen?

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Floris

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli 2017, 12:25 »
Ik heb precies dezelfde uitdaging. Mag ik meeliften met dit draadje? Mijn vraag is: kan ik het complete linksysteem van een TA 1987 vervangen door het linksysteem van een later model TA?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline LJ

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2017, 12:33 »
Dat is inderdaad ook nog een optie.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2017, 12:51 »
Als jullie even opmeten wat de primaire afmetingen zijn dan pak ik die van een 94 Alp er even bij.

De naaldlagers zijn in ieder geval 17,5x24,5x22 mm.

Steek van de gaten van de triangel: 84,82 en 50mm (resp. swingarm-schokbreker, swingarm-U-link en U-link-schokbreker)
Lengte geslepen bussen: 58mm tussen de achtervrok, 30mm tussen de schokbreker, 60mm tussen de U-link.

steek U-link 100mm (frame-triangel).
Lengte bus U-link in het frame 96mm.

Als ik het goed gemeten heb, weetik-hoeveel jaar geleden  :)
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 13:19 door PimW »

Offline honda2x

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2017, 13:50 »
Dan nog zal beide gesmeerd moeten worden toch  ;)  de naald lager van mijn kawa zaten ook volledig dicht en vast
lijkt een smeernippel nog zo gek niet .

En niet helemaal goed gelezen  nu wel  ;D
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 13:58 door honda2x »

Offline Brombeer

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2017, 14:45 »

De enige naaldlagers die een beetje betaalbaar waren hebben een kunststof kooitje.

Die heb ik er maar in gezet. Geen idee of de keuze kunststof nadelig kan zijn in die sitiuatie  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2017, 15:00 »
De originele lagers hebben geen kooitje dus passen er meer in het lagertje en is de kracht per naald lager (minder hoog ;D ).

De lagers staan maar een paar graden te schommelen dus smering is verre van ideaal en ze slijten heel lokaal in op de schaal.
Op zich is daar weinig aan te doen, behalve goed smeren.

Wat ik wel erg jammer vind is dat er van die kut lagers in zitten die je alleen bij Honda en dat ene boertje in het VK kunt krijgen.

Offline Ceetje

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2017, 15:11 »
De gedachte van Honda om de glijlagers te vervangen door naaldlagers ontgaat mij een beetje. Het is wat Pim zegt, de naaldagers "schommelen" maar een beetje en slijten dus inderdaad lokaal in. Een bronzen glijlager met smeernippel is eigenlijk makkelijker en goedkoper te onderhouden.

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2017, 15:51 »
Glijlagers hebben meer last van stick-slip en dat gaat ten koste van de werking van je vering. Naaldlagertjes hebben dat veel minder.
Glijlagers slijten ook lokaal in hoor, de beweging is immers gelijk en de glijsnelheid van een glijlager is ook niet hoog genoeg om een volledige smeerfilm op te bouwen.

Ik denk dat naaldagers inmiddels goedkoper zijn dan de bronzen bussen die er vroeger in kwamen. Naaldlagers lopen ook niet zo snel vast.


Offline Oldtimer

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2017, 15:55 »
Citaat
TA 1987 vervangen door het linksysteem van een later model TA?

Nee, gaat niet passen



Voor diegene die hem het hardst nodig heeft.
Ik heb een compleet setje liggen inclusief de smeernippels

Deze hebben standaard echter geen lagers maar bussen, die uiteraard gesmeerd dienen te worden.
Complete set 50 €



« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 16:34 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2017, 20:35 »
echt techneuten voer 8)

zoals ik graag ben...  kort door de bocht,
een link van een ander model jaar gaat niet passen.

de perfecte (betaalbare )oplossing,
het nog aanwezig lager materiaal eruit halen en vervangen door een polymeer bus  die past op de opnieuw rond geslepen stalen bussen
(bussen zijn gehard dus enkel rond te slijpen)

veel spul is gewoon niet meer leverbaar en je zult dus creatief moeten zijn.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline LJ

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #11 Gepost op: 03 juli 2017, 13:24 »
De huidige bussen zijn nog wel te redden, ik zal eens langs de lokale lager boer rijden om te kijken of ik lagers kan krijgen die en in het linksysteem passen, en de juiste binnen diameter hebben waar de bussen in passen. Overigens heb ik meer motoren met naaldlagers in het linksysteem (met en zonder kooi) en die haal ik 1 x per jaar los om schoon te maken en te smeren.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Floris

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2017, 17:50 »
het nog aanwezig lager materiaal eruit halen en vervangen door een polymeer bus.

Ik heb een motormaatje die docent metaalbewerking is.
Die ga ik maar ´ns om hulp vragen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2017, 10:56 »
POM/DELRIN zou wel kunnen werken als je voor een polymeer gaat. Is ook makkelijk te bewerken als je een draaibank hebt. Maar voor het mooi zou je even de maximaal toelaatbare oppervlakte druk moeten vergelijken met de belasting, anders kun je over een jaar weer aan de slag.

Offline Floris

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2017, 23:15 »
Dank voor je bericht, Pim. Mijn motormaatje mailde vanavond min of meer hetzelfde. Hij schreef dat nylon of delrin zeer geschikt is als lager materiaal, en ook prima te draaien. Hij gaat ´t voor me maken, dus we hebben weer een leuk projectje voor de boeg  :)
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2017, 23:56 door Floris »
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #15 Gepost op: 09 juli 2017, 12:54 »
Met de originele bussen of krijg je die ook nieuw?

Ik heb wel eens gedacht aan het vergroten van de boring in de pro-link en dan gewoon lagers met normale afmetingen te monteren. Maar dan moet ik weer eens in de buurt van een draai- en freesbank gelaten worden.

Heb ook wel wat interessants gevonden op basis van eccentrische glijlagers. Schijnt ook goed te werken en zou ik eigenlijk wel eens willen testen ;D

Offline The Headless Horseman

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #16 Gepost op: 09 juli 2017, 13:58 »
Wat zou het voordeel van het excentrische zijn dan Pim? Op het relatief kleine aantal graden wat déze draaien  bedoel ik  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #17 Gepost op: 09 juli 2017, 14:21 »
Juist die kleine rotatie is het probleem. Een glijlager moet snelheid maken om een filmlaag op te bouwen en door de oscillaties blijft de snelheid laag en staat het lager vaak stil.
De kracht werkt ook nog maar één kant op dus word de bus altijd naar één kant gedrukt waardoor de filmlaag nog kleiner word.

Naallagers hebben daar ook last van maar dan gaat het voornamelijk om de draaisnelheid en druk op individuele naaldjes. Als je een naaldlager (uit de pro-link) uit elkaar haalt kun je zien dat de slijtage heel lokaal is (strepen) en aan de ene kant van het lager meer dan aan het andere. Resultaat is matige smering en hogere wrijving.

Een eccentrisch glijlager heeft bussen die uit lijn staan waardoor er tijdens een rotatie een soortvan geforceerde oscillatie in het glijlager ontstaat en de filmlaag zich kan opvullen. de kracht word dan als het ware overgedragen van de bus met de dunste filmlaag naar de bus met dikkere filmlaag. Zijn ook toegepast bij tweetakt motoren in de krukas, die hebben een heel vergelijkbare belasting.

Uiteindelijk doen de naaldlagers het lang genoeg en de kracht is niet echt hoog, maar ik zou het wel willen testen ;D

Offline The Headless Horseman

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #18 Gepost op: 09 juli 2017, 15:50 »
Dank voor de toelichting! Niet dat ik 't snap ofzo  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline alain

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #19 Gepost op: 09 juli 2017, 16:10 »
Dus in plaats van 1 langere bus verschillende kortere naast elkaar?
Maar die hebben dan toch een iets kleinere diameter dan de originele?
Tenminste aan 1 zijde een iets kleinere straal?
Je moet ze dan toch ook altijd in perfecte positie tov elkaar houden?
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2017, 16:12 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #20 Gepost op: 09 juli 2017, 16:14 »
Plaatje bij dat start-stop verhaal:


En een offset segment lager:


Dit werkt dus ook alleen bij een oscillerende beweging, anders loopt het lager vast. Als het lager een vrije ruimte heeft van (radiaal) 30micrometer dan heb je het over een offset tussen segmenten van bijvoorbeeld 35micrometer. Niet veel maar kan genoeg zijn voor een 10 keer dikkere filmlaag olie.
Dat is het verschil tussen grens smering en volle film smering.

« Laatst bewerkt op: 09 juli 2017, 16:22 door PimW »

Offline The Headless Horseman

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #21 Gepost op: 09 juli 2017, 17:30 »
Ah, een ploatjie maakt al veel meer duidelijk  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Jan F.

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #22 Gepost op: 09 juli 2017, 17:51 »
Hoe krijg je die pen er in gedrukt met die offset?

Groet, Jan

Offline PimW

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #23 Gepost op: 09 juli 2017, 18:22 »
Bovenstaand plaatje werkt alleen met gedeelde lagerschalen, maar het principe werkt ook met een dooorlopende boring met alleen offset bussen.

Offline LJ

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2017, 07:57 »
Dank voor je bericht, Pim. Mijn motormaatje mailde vanavond min of meer hetzelfde. Hij schreef dat nylon of delrin zeer geschikt is als lager materiaal, en ook prima te draaien. Hij gaat ´t voor me maken, dus we hebben weer een leuk projectje voor de boeg  :)

Kan ik misschien met je meeliften met dit idee? Uiteraard tegen betaling!
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Floris

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2017, 17:57 »
Kan ik misschien met je meeliften met dit idee? Uiteraard tegen betaling!

Hij gaat de klus doen in de werkplaats van de vakopleiding waar hij docent is. Ik weet niet in welke mate hij voor privé projecten gebruik kan/mag maken van apparatuur. Ik zal het vragen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline LJ

Re: Transalp 1987 linksysteem lagers
« Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2017, 08:44 »
Okido, als het kan zou het mooi zijn!  :D
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd