Auteur Topic: Voorstellen en direct wat vragen  (gelezen 1708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline martijnal

Voorstellen en direct wat vragen
« Gepost op: 02 juli 2017, 16:52 »
Hoi allemaal,

Vorige maand heb ik m'n rijbewijs gehaald en even daarvoor (met hemelvaart) al een Transalp via het forum gekocht. Hoog tijd om mijzelf even voor te stellen dus :P
Ik ben Martijn, woon in Hengelo en na wat overtuiging van wat vrienden toch maar besloten om dus te gaan motor rijden. Ik heb altijd gemountainbiket en ben actief bij scouting dus een motor voor avontuurlijk en onverhard gebruik was dus een voor de hand liggende keuze. Vandaar dat ik bij de Transalp ben uitgekomen  ;D
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan motorvoertuigen, maar ik niet bang voor vieze handen en om klussen zelf uit te voeren dus ik ga van mijn Alp de komende tijd een hoop leren naast het ervaring opdoen met rijden.


Mijn Alp 1988


De vorige eigenaar heeft hem 17 jaar in bezit gehad en heeft hem altijd binnen laten staan. In die 17 jaar is er 12000 km bij gereden wat het totaal nu op 48 000 brengt. Onderhoud werd gedaan door een vriend dus daar is niks van documentatie van. Zelf heb ik er nu zo'n 700 km opzitten dus de eerste ervaringen/mankementjes zijn binnen :P

Remmen
Gisteren heb ik samen met wat vrienden de rubberen remleiding vervangen voor een RVS variant. Nieuwe remolie erin en ontluchten ging prima voor een allereerste keer zo'n klusje.
Wat een van de jongens opmerkte is dat er redelijk veel scheurtjes in de remschijf te zien zijn (op foto klikken wordt die groter). Scheurtjes zijn ook aan de andere kant te zien dus zijn denk ik door en door? Lijkt mij niet helemaal gezond, maar graag zou ik wat tips krijgen hierover.
Zat zelf te denken om deze (klik) te bestellen om zo snel mogelijk te vervangen.  Iemand ervaring met dit merk of weet iemand een beter alternatief?
Remblokjes heb ik net even bekeken en die lijken nog zo goed als nieuw. Helemaal vlak en nog 5mm remvoering. Zonde om te vervangen lijkt mij of is dit onverstandige zuinigheid?


Dynamo
Ander punt wat ik nu al 2x heb ervaren is dat ik met een lege accu stond. 1e keer was dag na een rit van 3 uur en 2e keer na een paar uur na een rit van een half uurtje. Die 2e keer kon ik met moeite starten, motor sloeg aan, toerenteller deed niks, kon 50 meter rijden de parkeerplaats af en sloeg af op een kruispunt... Toen was de accu echt helemaal leeg en uiteindelijk kunnen starten doordat een maat van me de motor duwde. Daarna deed de toerentaller het ook weer prima. Ik weet wel dat ik de knop van de verlichting beide keren aan heb laten staan, maar met het contact uit zijn de lampen uit en ik heb gemeten dat ik 0 A lekstroom heb. Zou dus niet moeten uitmaken lijkt mij. Of denkt iemand van wel?

Thuis gemeten en de dynamo lijkt niet heel veel toe te voegen: idle geeft deze 12.3V en op 5000rpm slechts 13.5V. De weerstand tussen de 3 spoelen ook gemeten en die is voor alle drie 1 Ohm, net op het randje dus wat het Haynes manual als range aangeeft. Tussen de 3 spoelen en massa meet ik oneindige weerstand dus dat lijkt mij ook prima. Iemand een idee wat hier mis kan gaan?

Contactjes van de dynamo naar de spanningsregelaar beetje opgeschuurd, maar waren eigenlijk nog netjes schoon. De massa van de spanningsregelaar ook nog even goed geschuurd dus slecht contact problemen zijn het denk ik niet.

Olieverbruik
Verder is het olieverbruik om te huilen. De eerste keer olie vullen na de aankoop (misschien iets van 200km gereden) schrok ik dat ik 800ml moest bijvullen tot het maximum peil. Daarna beter in de gaten gehouden maar na nog een rit van 200km gedaan te hebben, was weer het oliepeil van maximum tot onder het minumum gedaald. M'n vrienden zeiden gisteren al dat er een blauwe rookwolk uitkwam bij flink gasgeven dus ik ga er vanuit de de zuigerveren toe zijn aan een vervanging. Mooi project voor komende winter dus. Ondertussen maar steeds goedkope olie bijvullen want het gaat toch in rook op :P

Gaiter
1 van de gaiters is op heel veel plekken gescheurd. Kan dit veel kwaad?


Veel vragen dus maar ik ben enthousiast :P

Ik had mij al als TCN lid aangemeld, maar moet alleen nog even een postzegel zoeken om de machtiging op te sturen :P


Offline Waffie

Re: Voorstellen en direct wat vragen
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli 2017, 20:22 »
beste,

Ten eerste van harte welkom,
Maar ook jammer dat je eerste ervaringen op jouw alp  vanuit technisch oogpunt wat tegenslag bied.

Je remschijf  heeft inderdaad scheuren en die komen er vaak alleen als deze erg dun lijkt te zijn.
Ook heb je schijnbaar een  laad stroom  probleem en doet je toeren teller  het niet meer, en dat belooft niet veel goeds
Als je dan ook nog spreekt over een astronomisch hoog  olie verbruik .

Je kunt alles herstellen maar tegen welke prijs
De werkelijke waarde zal niet meer  stijgen ongeacht wat je er nog in gaat stoppen
dus denk er goed over na voordat je met dit project wilt beginnen.

ik zou een ander motorblok overwegen ?
(een top eind revisie is al duurder)
 maar afhankelijk van wat de motorfiets gekost heeft is het misschien ook mogelijk om  een beter exemplaar gaan zoeken
We willen je graag mondeling en schriftelijk helpen maar aan een lijk in de kast heeft niemand wat

ps, als dat je tuin is denk ik ook dat je een tuinman goed kunt gebruiken... want het lijkt me zo dat jou groene vingers helemaal niet groen zijn. ;D


« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 20:27 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline voorstad

Re: Voorstellen en direct wat vragen
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2017, 08:35 »
He Waffie, ga je nu ook al tuinier advies geven?  :angel:

Maar welkom Martijn. Scouting en Alp, klinkt erg bekend voor me.  ;D

Zoals Waffie al aangeeft, eerst even een goed volledig beeld vormen, voordat je geld in verkeerde dingen gaat stoppen. In jouw buurt bevinden zich wel een paar mensen die een blik kunnen werpen denk ik, of anders een keer naar een inspectiedag van de club. Een alp betaalbaar rijden is prima mogelijk!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline martijnal

Re: Voorstellen en direct wat vragen
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2017, 19:18 »
Haha, ik krijg van iedereen reactie op m'n tuin. Maar ondertussen ben ik ook trotse bezitter van een grasmaaier dus die wildernis in eigen achtertuin is gefixt :P

Oei, ander blok erin klinkt direct serieus, maar dat is economisch verstandiger dan reviseren? Kan je om mij een idee te geven zeggen wat beide opties globaal zouden kosten?

Maar een grondige en deskundige inspectie leek mij sowieso al verstandig om te laten doen. Hans uit Elburg had ik dus al een mailtje gestuurd voor de mogelijkheden van een inspectiedag achtige check. Nu alleen even tijd vinden om langs te kunnen gaan. Is de dichtsbijzijnste clubgarage vanuit Hengelo zag ik. Of kent iemand een adresje in Twente waar dit ook kan?

De remschijf had ik dit weekend opgemeten en zat nog boven het minimum. Maar is die door de scheurtjes nog wel te vertrouwen? Dat ik niet bij een keer flink remmen een stuk er vanaf breek met een mogelijk blokkerend voorwiel als gevolg. Een essentieel deel voor je veiligheid als een rem is denk ik nooit een verkeerd onderdeel om geld in te stoppen lijkt mij.

Offline Oldtimer

Re: Voorstellen en direct wat vragen
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2017, 14:59 »
Citaat
Een essentieel deel voor je veiligheid als een rem is denk ik nooit een verkeerd onderdeel om geld in te stoppen lijkt mij.

En zo is het ook.
Een schijf die scheuren en barsten vertoont is onbetrouwbaar geworden.
Nu zal hij bij lichtjes/normaal remmen niet zo snel uit elkaar vliegen maar bij een noodstop .................
Een blokkerend voorwiel vind je echt niet fijn, neem dat maar van mij aan.
Ik vervang zoiets standaard wel, als is hij nog steeds aan de maat.

Tja, en olieverbruik...... Ik zou op zoek gaan naar een donorblokje.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline James Bond

Re: Voorstellen en direct wat vragen
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2017, 08:20 »
Hoi Martijn, volgens mij heb jij een zadel of givi topkoffer bij mij gekocht in Borne ?. Mooie kleuren jouw Alp. Voor een bloktransplantatie: pak een zilverkleurig blok, heb ik ook gedaan. Zie fotos in 'voostellen at en ta rijder'  in dit topic. In weekends kan jou motortreffpunkten in Gildehaus en Ochtrup aanraden. Mvg Steven.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline martijnal

Re: Voorstellen en direct wat vragen
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2017, 19:33 »
Steven, ja klopt, de topkoffer inderdaad die ik op m'n gewone fiets kwam ophalen :P

De schijf heb ik vervangen omdat dat gewoon een veiligheids issue was.

Ondertussen heb ik al wat meer op m'n motor gereden om deze meer te leren kennen. Ik rij niet heel veel: 's avonds een keer een rondje Twente.
Olieverbruik hield ik nauwlettend in de gaten tot ik opeens merkte dat die amper/niks meer verbruikt. De laatste 250 km heb ik elke ~50 km gepeild waarbij die telkens nog tot het bovenste streepje stond. Heel positief natuurlijk maar ik snap het niet :o Iemand een verklaring?

Offline dropken

Re: Voorstellen en direct wat vragen
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2017, 21:02 »
Als je rustig rijd op die oude oeralpen valt het olieverbruik vaak mee maar ga je de snelweg op en trek je hem stevig door Dan lusten ze wel wat meer. Is mijn ervaring met de oeralpen. Bel maar eens met oldtimer in duiven die kan je misschien ook wel wat helpen.