Techniek > Honda Varadero

Trilling motor

(1/1)

pelelaur:
Beste, Ik heb sinds een tweetal maanden een varadero van bouwjaar 2001. De motor heeft maar 20.000 km. Op zich heb ik er geen problemen mee maar ik merk een trilling in het motorblok vanaf het ogenblik dat ik de 3000 toeren overschrijdt. Deze trilling blijft aanhouden tot ik terug onder de 3000 toeren kom. De trilling komt niet van de aandrijflijn gezien ze weg gaat als ik de koppeling intrek. Ben er zeker van dat ze uit het motorblok komt. Heeft iemand enig idee wat dit zou veroorzaken? Alvast bedankt.
Peter

pelelaur:
Ik ga zelf al een eerste reactie geven. Misschien sla ik de bal mis maar ik ga het toch even vermelden.
Ik heb ongeveer een maand geleden valbeugels geplaatst op mijn dero. De originele bouten aan de zijkant moesten eruit zodat ik de beugels mee kon bevestigen. Er zaten bij de valbeugels (HEED valbeugels) twee langere bouten gezien de originele ongeveer 1 cm achteruit kwamen te zitten. Maar de vervangbouten waren veel te lang waardoor ik toch opnieuw de originele bouten heb gebruikt. Zou het nu kunnen dat die 1 cm dat ze minder ver zitten in het motorblok voor deze trillingen kan zorgen?
Iemand hiermee enige ervaring? Misschien waren de vervangbouten te lang omdat ik ze op maat moest zagen. Ik weet het niet.

robgoesdakar:
Als de trillingen zijn ontstaan nadat de valbeugel geplaatst is, dan ligt daar waarschijnlijk ook de oorzaak.

Komt vaker voor dat na het plaatsen van een valbeugel er trillingen ontstaan. Dit omdat men meestal iets te fanatiek direct alles vast zet. Valbeugels worden vaak onder spanning gemonteerd, zaak is om die spanning zoveel mogelijk te verdelen over de bevestigings punten.

Dus in dat geval eerst even alle bouten/schroeven een paar slagen los draaien, eens goed met de valbeugel (proberen te) rammelen en daarna rustig elke bout weer aandraaien.

pelelaur:
Inderdaad. Heb daarstraks alles eens losgevezen. Had de originele bouten terug gebruikt omdat ik dacht dat de andere te lang waren (had de lange geprobeerd op de plaats waar de korte moest komen en dacht bij mezelf die zijn te lang) Nadat alles met de correcte bouten was gemonteerd... WEG TRILLINGEN.
Dus met deze probleem opgelost.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View