Auteur Topic: schetsplaat vervangen - transalp 650  (gelezen 1485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DGrobecker

schetsplaat vervangen - transalp 650
« Gepost op: 05 juli 2017, 15:52 »
Hi,

na de 2e val in een jaar tijd (moet geen gewoonte worden), ben ik even wat reparaties aan t uitvoeren. mn valbeugels vervang ik (die zijn serieus verwrongen en gescheurd dus hop nieuwe erop).

Maar het 2e klusje wilde ik toch even vragen hoe het moet. Namelijk, de schetsplaat aan de rechter kant vervangen. (de bevestiging voor de step is verbogen en heb er 1 van de sloperij).

Hoe moet ik te werk gaan voor het loshalen? Met name, het rempedaal en die zwarte dop die erop zit? (durfde niet teveel geweld te gebruiken, ik ben nogal lomp en sloop snel wat).

alvast bedankt voor de hulp.

Ohja om de alp weer helemaal spiksplinter nieuw eruit te laten zien voor een klein budget denk ik erover om hem te wrappen, maar dat aan het eind van het seizoen.

gr. Daniël
'03 Honda Transalp XL650v

Offline Waffie

Re: schetsplaat vervangen - transalp 650
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2017, 17:10 »
om die schetsplaat los te krijgen  verwijder je de zwarte dop
dan kom je bij de as+ moer  die door het blok gaat
de moer moet eraf en je slaat de as wat terug

daarna kun je de plaat iets naar voren halen  als je dan kijkt op het rem pedaal as  zie je een klem zitten .
De bout in deze klem moet eruit waardoor je deze van elkaar kunt scheiden.
de as van het rem pedaal heeft een merk teken als mede de klem zelf
deze horen tegen over elkaar te komen als je deze klem weer terug tikt op de as
 denk aan de veren (rem en remlicht schakelaar)

monteren in omgekeerde volg orde

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline wimj

Re: schetsplaat vervangen - transalp 650
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2017, 10:43 »
Ad heeft het onlangs bij mijn motor gedaan, een hele klus waarbij je voor het monteren een tweede persoon goed kunt gebruiken. Succes.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Ceetje

Re: schetsplaat vervangen - transalp 650
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2017, 12:06 »
Dit klusje is prima te doen. Enige "vervelende" bijkomstigheid is de achterrem. Die moet je demonteren. Zoals Waffie zegt, de bout losmaken uit de klem van de achterrem, twee veertjes losmaken en het rempedaal uit de schetsplaat trekken. Let op: er zitten twee vetkeerringen op. Fluitje van een cent, eigenlijk. Succes!!  ;)
Edit: Ik zie nu pas dat het om een 650 gaat. Waarschijnlijk niet zo heel veel verschil met een 600.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2017, 13:21 door Ceetje »

Offline DGrobecker

Re: schetsplaat vervangen - transalp 650
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli 2017, 08:34 »
Dank jullie wel. Ik ga het zometeen proberen!
'03 Honda Transalp XL650v

Offline DGrobecker

Re: schetsplaat vervangen - transalp 650
« Reactie #5 Gepost op: 07 juli 2017, 12:31 »
De schetsplaat vervangen is gelukt. Het moeilijke vond ik niet die 2 veertjes maar de klem van het pedaaltje zelf.

Als tip voor de veertjes heb ik: zet de schroef van de veer al terug op de schetsplaat en zet het pedaal in de goeie positie en maak die vast met  de bout 12. Vervolgens maak je een lusje van een tiewrappie en met de tiewrap trek je dan zo het veertje over de schroef (ook voor t achterste veertje werkt dit prima)

Nu alleen nog de valbeugels... Klein probleempje: dolgedraaide inbusbout die ik er niet uit krijg...
'03 Honda Transalp XL650v

Offline Waffie

Re: schetsplaat vervangen - transalp 650
« Reactie #6 Gepost op: 07 juli 2017, 14:12 »
wat is er dolgedraaid.. de schroefdraad of de binnen zeskant

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline DGrobecker

Re: schetsplaat vervangen - transalp 650
« Reactie #7 Gepost op: 08 juli 2017, 17:30 »
Was de zeskant Ad, maar heb de kop eraf gezaagd kon toen de oude valbeugels Dr af krijgen en met een griptang de schroefdraad verwijderd.
'03 Honda Transalp XL650v