Auteur Topic: Voltmeter van Alibaba  (gelezen 4237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Voltmeter van Alibaba
« Gepost op: 06 juli 2017, 16:21 »
Vandaag binnen gekregen een leuk voltmetertje.
Waren de eerdere types wat slecht afleesbaar, deze in blauw voldoet prima.
Heel simpel in te bouwen en waterdicht.
4,95 dollar en free shipping.




nee, dit is niet mijn accuspanning  >:D

https://www.aliexpress.com/item/XCSOURCE-Universal-Digital-Display-Voltmeter-Waterproof-Voltage-Meter-Blue-LED-for-DC-12V-24V-Car-Motorcycle/32701749457.html?spm=2114.13010608.0.0.foUyWc
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 16:06 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2017, 16:25 »
Een juweeltje Marien.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline jan1966

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2017, 16:44 »
Leuk ding.

Ik zag laatst dat Varadero Huib een soortgelijk metertje had met USB aansluiting. Handig voor een navigatiesysteem etc.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline varaderohuibje

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2017, 17:11 »
Op tijd geplaatst.... zag op de terugreis van ITT dat mijn accu niet bijgeladen werd.


Offline Cas

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2017, 17:12 »
Ik heb dezelfde Huib, prima spul, de USB gebruik ik voor mijn Gopro. Ik heb er wel een aan/uit schakelaar tussen zitten want het ding trekt aardig wat stroom.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #5 Gepost op: 08 juli 2017, 18:31 »
Vandaag even gemonteerd.
Ziet er prima uit toch.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #6 Gepost op: 08 juli 2017, 21:11 »
Het is amper te zien dat'ie er boven op ligt. Mooi, heb de zelfde in de voorraad nog te monteren spullen voor de CRF liggen.

Offline Peter_Winsum

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #7 Gepost op: 08 juli 2017, 22:28 »
Is toch wel een aanrader hoor, voltmeter ...

Vanmiddag net de Dero weer opgehaald en zo'n 300 euro mogen aftikken omdat de spanningsregelaar stuk was. Kon naast een spiegel (dat had er dan weer niets mee te maken  ;D ) afrekenen voor spanningsregelaar, startrelais, accu en de ziekenhuisopname zelf.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Blommetje

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2017, 14:40 »
Misschien suf, maar wat meet je? De spanning uit 't blok? Of over je accu?
Ik heb t niet maar moet nog een kabeltje aanleggen voor de navi. Dus kan geen kwaad dit meteen mee te nemen. Maar normaal is t? 14 v? En als het dan afwijkt, dan is je...accu stuk?

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #9 Gepost op: 09 juli 2017, 17:10 »
Niet suf, vragen is leren........

De spanning die uit het blok komt is wisselspanning en daar kan de rest van de alp niet zoveel mee.
Die is zelfs zo'n 60 a 70 volt.
Wat je meet is de spanning op de accu die varieert wanneer de motor loopt of stilstaat.
In rust, dus met motor stil heeft een accu onbelast een spanning van 13,5 volt ongeveer. Dit kan iets afwijken.
Wanneer de motor loopt kan die spanning oplopen tot 14 a 15 volt.
Nils mis mee dan.
Pas als deze spanning hoger wordt is het zaak om de boel na te kijken.

Als voorbeeld deze 2 foto's, waarvan 1 de accu in rust en foto 2 de spanning met draaiende motor en bij 1300 rpm .
Wanneer je dit opvoert topt 5000 rpm mag dit iets meer zijn, maar geen 17 volt oid.


kappiisch ????





PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline hannes

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2017, 10:39 »
Heel mooi, bedankt voor de link.
Ga er ook eentje bestellen, vroeg me af of die met usb aansluiting ook enigzins water bestendig zijn ?https://www.aliexpress.com/item/12V-DC-Motorcycle-Car-3-1A-Dual-USB-LED-Charger-Socket-Voltage-Voltmeter-Panel/32769933103.html?spm=2114.search0104.3.308.kPgrwk&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10065_10151_10068_10084_10083_10080_10304_10082_10081_10177_10110_10137_10111_10302_10060_10112_10113_10155_10114_10154_438_10056_10055_10054_10182_10059_100031_10099_10078_10079_10103_10073_10102_5360020_10189_10052_10053_10142_10107_10050_10051-10102,searchweb201603_5,ppcSwitch_5&btsid=5b9f21d8-2b5d-483a-a982-f708909e6dcb&algo_expid=fb293fab-f449-47b9-a4bb-62027354df88-39&algo_pvid=fb293fab-f449-47b9-a4bb-62027354df88

wat ik me ook afvroeg, is of het al dan niet een goed idee is om deze aan te sluiten op de stroom achter het contactslot of mss zelf met de verlichting.

zo hoef ik geen extra kabels naar de batterij te sleuren, en moet er ook geen schakelaar met relais tussen om stroomverliezen bij stilstand te voorkomen

zou deze dan doorverbinden met een extra zekering in het kastje op het stuur,
weet alleen niet of de kabelboom deze extra belasting aankan, mede omdat ik op ditzelfde aansluitpunt mijn gps erbij wil hangen.

alvast bedankt voor jullie reacties
 

Offline Sandor

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2017, 13:44 »
Mijn voltmeter zit achter het contact. Bij het omdraaien van de sleutel geeft hij 0,2 volt spanninsverlies. Met de verlichting aan iets meer. Weet wat het spanning verschil is, en je krijgt een goede indicatie van wat de spanningsregelaar uitspookt.
Daar gaat het uiteindelijk om!

Ps eerst gekeken wat de accu aan geeft op de voltmeter en gecontroleerd met een multimeter.
Xl600 PD10 '98

Offline Blommetje

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2017, 20:58 »
Dank voor de uitleg!

Ga er eentje bestellen. Motor is niet hier, maar die komt met een week of wat weer retour. Dan netjes erin bouwen, met de steps van Pim. En meer achterstallige dingetjes.

Thnx!!

Correctie; Enkel creditcard en die heb ik niet. Iemand die er 2 wil bestellen mij wil helpen?
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2017, 21:11 door Blommetje »
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2017, 09:00 »
Dit zakje hoort niet bij de voltmeter ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jan1966

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2017, 18:38 »
Ik heb een soortgelijke als Varadero Huib in China besteld. Was incl. verzendkosten iets van 8 euro.
Het verschil zit in het rubberen afdekkapje. Als de mijne dicht zit is het voltage niet zichtbaar.

Gisteren gemonteerd en het werkt perfect. De plus van het contactslot afgetakt en de min van het frame van de voorkuip.
Vandaag een toertochtje gemaakt en plotseling viel mij op dat het voltage verdwenen is.
Of de aansluitkabels op de meter zelf zijn losgekomen (lijkt mij stug, zit met kabelschoentjes), zekering in de bijgeleverde pluskabel is defect of de hele meter is defect.
Laat het jullie weten.

Mvg Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline jan1966

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2017, 18:29 »
Het was de glaszekering in de plus kabel die de geest had gegeven.

Ik ben geen elektricien, maar waarom brandt de standaard meegeleverde zekering al zo snel door. De stroom moet dan te hoog zijn geweest. Buiten de voltmeter zelf zaten er geen andere verbruikers op.

Gr.Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Sopa

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2017, 23:53 »
Ik heb ook een combi USB/voltmeter klaarliggen. Zekering zit al in de draad en aan/uitschakelaar zit er ook op. Al veel topics gelezen, maar het lijkt alsof iedereen ergens anders stroom aftapt. En dat het ook nogal eens fout gaat. Een handige how to voor electra leken als ik zou echt fijn zijn. Ik wil graag dat de stroom eraf gaat als t contact uitgaat. Anderen willen graag vanalles opladen als de motor uitstaat.

Slimme electra types, zeg ons aub hoe het moet  ;)

Offline Oldtimer

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2017, 09:40 »
Ben geen slim electra type, maar ik kan je wel op weg helpen.


Aan de rechterkant van de km teller zit bij een Transalp een rood stekkerblokje met 3 draden.
op een van de 2 rode staat permanent spanning.  ( de rode )
Op de andere staat alleen spanning als het contact aan staat. ( rood zwart )

Tap daar je gewenste draad voor de accessoires af.  Het hangt er uiteraard vanaf wat je er op aan wilt sluiten.
Een 12 volt aansluiting zou ik bijvoorbeeld permanent aansluiten, terwijl een voltmeter of navigatie prima achter het contactslot kan.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sopa

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2017, 22:42 »
Kijk, daar heb ik wat aan! Dankjewel.

Aftappen doen we door zo'n aftapstekkertje op de draad te steken en daar doen we de plus draad van de assesoire op. De mindraad sluiten we aan op een stukje frame/ gewei voor de massa. Klopt?

Dan gaat t lukken

Offline Oldtimer

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2017, 22:56 »
Massa bij gewei is wat minder.
Ik trek gewoon een (zwart ) draadje vanaf de accu.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sopa

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #20 Gepost op: 02 augustus 2017, 07:59 »
Akkoord

Offline robgoesdakar

Re: Voltmeter van Alibaba
« Reactie #21 Gepost op: 02 augustus 2017, 08:41 »
Ook ik schaar me niet echt onder de 'slimme electra types', maar heb wel een mening:

1) ik gebruik nooit meer van die aftapstekkers omdat het, indien je het een keer moet verwijderen je met zo'n blokje blijft zitten en/of een kabel moet repareren.
2) als ik rechtstreeks van de accu af wil hebben, dan komt ook rechtstreeks van de accu en trek dus een hele kabel, liefst met een fatsoenlijk stekker/ring aan de accu verbonden.
3) als ik geschakelde draad uit de cockpit wil hebben, dan gebruik ik het liefste de spanningsdraad van de claxon. Reden: mocht er onverhoopt onderweg iets mis gaan met dit spul, dan doet alleen mijn claxon het niet meer, en kan ik dat later wel op een rustig moment oplossen ipv een haperende motor of andere verstoringen vanwege een slecht contact/draad.
4) Als ik iets aan sluit op bestaande kabels/stekkers probeer ik, voor zover als dat mogelijk is, 2 draden aan een zelfde stekkertje te bevestigen. Als dat niet lukt prefereer ik aparte stekker waar ik dus alsnog 2 draden door verbind naar 1.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)