Auteur Topic: Max snelheid / max toeren  (gelezen 1537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ewout

Max snelheid / max toeren
« Gepost op: 17 juli 2017, 20:03 »
De laatste tijd rij ik geregeld een stukkie naar mijn werk en terug. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam met traject controle.
Heen dus keurig 100... maar terug is het maximum naar 130 (na 19;00).

Nou heb ik het er in de garage bij Waffie wel eens over gehad wat de maximale snelheid is die wijs en verstandig is om te rijden op de Transalp 600 (1997).
Ik meen te hebben begrepen dat op de snelweg 120 en meer rijden (6000 toeren en meer) toch niet zo best is, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Aldus mijn vraag:
Met betrekking tot slijtage, olieverlies en andere zaken, wat is een "gezonde" snelheid om maximaal te rijden op de snelweg?
Honda Transalp XL600V 1997

Offline PimW

Re: Max snelheid / max toeren
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2017, 20:22 »
Vanaf ~120km/h gaat voornamelijk het brandstof en olie verbruik omhoog.

Echter moet de motor het wel aan kunnen (en dat kunnen ze ook). Slijtage is pas op zoveel tienduizend km wat zinnigs over te zeggen en dan nog moeilijk te vergelijken.


Offline Trigger

Re: Max snelheid / max toeren
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2017, 22:16 »
Wat ik merk is dat mijn Alp het 'lekkerste' loopt bij ~100 tot ~110 op de teller, en met lekker bedoel ik alles samen: geluidsproductie, trillingen (dat ik pim's rubberloze stepjes gebruik geeft ook wat meer trillingen door natuurlijk), windruis langs de helm (over het scherm heen) enzovoort. En uiteraard is het benzineverbruik dan ook lekker laag, een hele rit op die manier doet zomaar 1 op 23 gemiddeld.

Dat gezegd hebbende zijn er wel eens situaties dat ik meer gas geef, zoals een snelle rit terug naar huis of inhaalacties op de snelweg. Ik heb de Alp op 155 op de teller gehad en uiteraard gaat dat gepaard met een hels kabaal + dito benzineverbruik. Olie zuipt de mijne sowieso behoorlijk, heb ik het idee, ik heb nog steeds geen goed beeld van hoeveel precies.

Volgens mij moeten ze technisch gezien (en in originele vertanding + goede staat van onderhoud) 170 kunnen halen (wind mee).
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Max snelheid / max toeren
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2017, 22:29 »
Ik heb met de ouwe AT dit weekend een heen en weertje zeeland -groningen gedaan, 865km en het valt me op dat de motor lekkerder draait bij 5800rpm dan bij 5200 rpm ofzo, 5800rpm is zo rond 124 echte kmpu, volgend mij is de vuist regel voor iedere motor max 75 % van het maximum toerental om langdurig aan te houden
Varadero SD02  2004

Offline M_Duiker

Re: Max snelheid / max toeren
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2017, 11:16 »
de 700 loopt het lekkerst op 155 maar dat begint een dure hobby te worden  :P :P
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Offline Waffie

Re: Max snelheid / max toeren
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2017, 13:10 »
de 700 loopt het lekkerst op 155 maar dat begint een dure hobby te worden  :P :P

hobby's mogen geld kosten
 8)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline zenfox

Re: Max snelheid / max toeren
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2017, 12:49 »
De laatste tijd rij ik geregeld een stukkie naar mijn werk en terug. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam met traject controle.
Heen dus keurig 100... maar terug is het maximum naar 130 (na 19;00).

Volgens mij werkt die traject controle daar niet helemaal. Iedereen rijdt daar altijd 130.
Ik dus ook, en buiten de tijden om. Nog altijd geen prent gehad.

130 is trouwens prima te doen hoor. Maar niet urenlang achterelkaar ;)
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline PimW

Re: Max snelheid / max toeren
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2017, 13:22 »
Dat deed ik ook op de ring west bij amsterdam.

Jaren stonden de cameras uit, was een duur lesje :)