Je kunt niet checken hoe de accu zich houd in de toekomst, enkel hoe hij nu is.
Volledig opladen en na een nacht rust meten, je kunt dan kijken hooe hij zich gedurende een paar middellange ritten houd maar dat is het dan wel. Het is geen slecht idee het hele laadcircuit door te meten, zodat je weet hoe de dynamo is, de regelaar zijn werk doet en wellicht of er lekstroom is.
Zo niet en de accu is niet stokoud dan zal het wel loslopen?
Ik heb voor de reis in 2015 gewoon heel veel gereden met mijn motor, doe zelf onderhoud dus ik weet hoe het meeste erbij staat.
Gemiddeld de afgelopen 5 jaar 18-20 duizend per jaar met die eerste drie jaar uitschieters daarboven.
Voor je weggaat moet je gewoon voor jezelf op een rijtje zetten hoe alles er nu bij staat en proberen na te gaan hoe oud het al is.
Dan tel je je beoogd aantal kms daar bij op en dan besluit je wat je doet.
Wat ik ook probeer te doen is vaststellen hoe groot de kans is dat iets stuk gaat, wat zijn vervolgens de consequenties: hoelang sta ik stil en dat hangt dan weer af van het benodigde gereedschap en of ik de onderdelen mee moet nemen of ze lokaal kan krijgen.
Lokaal onderdelen krijgen is vaak te doen maar kan veel extra tijd kosten maar ook duur zijn. Gereedschap kan je vaak lenen maar moet je eerst vinden.
Zijn onderdelen zwaar en groot dan neem ik ze liever ook niet mee.
En dan hoop je dat een beetje goed ingeschat te hebben en moet je verder een beetje mazzel hebben