Auteur Topic: spatbord haakt aan bouten valbaren  (gelezen 5732 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #30 Gepost op: 22 juli 2017, 12:42 »
Hallo, na nachtje laden zat er genoeg op om de lichten aan te doen gedurende 10sec, daarna dood...

Ik ben net om een nieuwe gefietst en ga die straks erin doen, dan alles nameten, batterij, dynamo,....
Moet nog oefenen en dit is de beste methode...

Maar nog een vraagje, jij hebt een prachtreis gemaakt, hoe check jij nu of de batterij niet gaat stuk gaan voor een avontuur?
Want ik had 6u nodig om uit de velden in hongarije te geraken, maar een echt avontuur met kapotte batterij zou nog veeeeeeeel erger zijn.. Hoe controleren jullie de toestand van jullie batterij voor een lange trip? Had ik dit kunnen zien aankomen?? (heb enkel voltmeter hier thuis, de lader heeft geen controle-analyse...)
Welke andere zaken controlreren jullie voor een lange trip???

Wel, het ziet ernaar uit dat ik een uitgebreide nieuwe hobby gevonden heb :) Rijden is maar een deeltje...


Nog maar eens een grote merci!!
W

Offline PimW

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #31 Gepost op: 22 juli 2017, 13:18 »
Je kunt niet checken hoe de accu zich houd in de toekomst, enkel hoe hij nu is.
Volledig opladen en na een nacht rust meten, je kunt dan kijken hooe hij zich gedurende een paar middellange ritten houd maar dat is het dan wel. Het is geen slecht idee het hele laadcircuit door te meten, zodat je weet hoe de dynamo is, de regelaar zijn werk doet en wellicht of er lekstroom is.
Zo niet en de accu is niet stokoud dan zal het wel loslopen?

Ik heb voor de reis in 2015 gewoon heel veel gereden met mijn motor, doe zelf onderhoud dus ik weet hoe het meeste erbij staat.
Gemiddeld de afgelopen 5 jaar 18-20 duizend per jaar met die eerste drie jaar uitschieters daarboven.

Voor je weggaat moet je gewoon voor jezelf op een rijtje zetten hoe alles er nu bij staat en proberen na te gaan hoe oud het al is.
Dan tel je je beoogd aantal kms daar bij op en dan besluit je wat je doet.

Wat ik ook probeer te doen is vaststellen hoe groot de kans is dat iets stuk gaat, wat zijn vervolgens de consequenties: hoelang sta ik stil en dat hangt dan weer af van het benodigde gereedschap en of ik de onderdelen mee moet nemen of ze lokaal kan krijgen.
Lokaal onderdelen krijgen is vaak te doen maar kan veel extra tijd kosten maar ook duur zijn. Gereedschap kan je vaak lenen maar moet je eerst vinden.
Zijn onderdelen zwaar en groot dan neem ik ze liever ook niet mee.

En dan hoop je dat een beetje goed ingeschat te hebben en moet je verder een beetje mazzel hebben :)

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #32 Gepost op: 22 juli 2017, 14:41 »
1. mazzel hebben (batt was 3j??)
2. leren beter sleutelen

Ok, tja, mijn doelen voor de volgende jaren :)

W

Offline PimW

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2017, 14:50 »
En meten is weten ;D

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2017, 15:49 »
Ja, ik ga nu gewapend met een computer met uitleg van de vorige keer (lang leve tcn forum), een koffie, een stoel, een voltmeter en een nieuwe batterij naar de garage, leuke zaterdag :)

Bedankt voor al je hulp!

Wouter

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2017, 17:29 »
Hallo,

Ik zweet ervan , is warm om te prutsen en te stressen :)
Nadat ik het zuur bij de batterij gegoten heb, brobbelend geluid, na 30min nog steeds lichtjes, is dit normaal??
Voor alle metingen baseerde ik me op de volgende mail en heb nieuwe waarden erbij gezet..


In principe moeten verbruikers geen noemenwaardige invloed hebben op het voldoende laden van de accu, mits de 3 componenten in het laadcircuit juist functioneren [dynamo - regelaar - accu]. Your values SUCK  :)

Slechte stekkerverbindingen kunnen door overgangsweerstand spanningsfluctuaties tot gevolg hebben - controleer ze. Zien er allemaal ok uit

- volgeladen, fitte accu: 12,6V (DC) in rust, of zelfs iets meer, gemeten direkt op de accupolen. Mijn nieuwe: 14.5V
- laadspanning lopende motor, met dimlichten aan, tussen 14 en 15V max, gemeten direkt op de accupolen. Mijn nieuwe: 15.6-15.7V

Verliesstroom in rust is normaal, echter mag maximaal 0,1 mA/h zijn. De tripmaster heeft een continue plus voor het geheugen. Meten: zet het contact uit. Maakt de min-kabel van de accu los. Zet de multimeter in Ah-stand. Zet de plus van de multimeter op de min-kabel, en de min van de multimeter op de minpool van de accu. Je moet nu de verliesstroom kunnen aflezen. Is het verlies meer dan 0,1 mA/h, koppel de spanningsregelaar af, en meet opnieuw (een defecte diode in de regelaar kan namelijk ook stroomverlies opleveren!)  Heb ik met aangekoppelde spanningsregelaar gedaan, maar in welke stand op meter moet dit? ik krijg 0...???

Dynamo:
Elke gele draad is afkomstig van een aparte spoel en is niet meer dan een rolletje geisoleerd draad. Op zo'n spoel mag de opgerolde draad zelf elkaar onderling nergens raken [als bijv. de isolatie ervan beschadigd is, dit zorgt voor een effectief kortere lengte van de draad]. Dit stel je vast door de weerstand van die spoel te meten [eigenlijk meet je de lengte van die draad op die spoel] (meting 1), maar de spoelen mogen de massa naar het frame ook niet raken! (meting 2).

Meting 1). De weerstand van de spoelen ligt tussen 0,1 en 1,0 Ohm. Testen: contact is uit. Haal de dynamostekker naar de regelaar los. Zet de multimeter op weerstand (Ohm). Begin met veel weerstand, zeg 2000 of zo. Ga dan steeds een stap terug tot je in de reikwijdte komt van wat hij meet. Je meet de gele draden onderling, m.a.w. de plus v/d multimeter aan de ene gele en de min v/d multimeter aan de andere gele. Und so weiter. Alle metingen moeten ongeveer gelijk zijn. Sterk afwijkende meting, spoel stuk >>dynamo stuk. Alle metingen 0.5 a 0.6, perfect

Meting 2). Zet het contact uit. Zet de multimeter in doorgifte-stand. Je kunt dit controleren door de plus en min v/d multimeter tegen elkaar te houden: de meter geeft een piepsignaal (er is doorgifte!). Je meet elke gele draad afzonderlijk, naar massa. Er mag geen doorgifte zijn, m.a.w. geen van de rolletjes draad in de dynamo, raakt massa in het blok. Wel doorgifte naar massa bij een gele draad >> dynamo stuk. Geen doorgifte, ok

Regelaar: regelt het afgegeven vermogen en spanning van de dynamo af, afhankelijk van de vraag (verbruik). Verder zorgen diodes in de regelaar voor a). gelijkrichten spanning (AC >> DC) en b). voorkomen verliesstroom via dynamo, in rust. Een diode is een dingetje dat o.a. zorgt dat spanning maar één kant op kan (van dynamo via regelaar naar accu en niet andersom).

Diodes meten: zet contact uit. Trek stekkers regelaar allebei los. Zet multimeter in doorgifte-stand (piepstand). Meet rood/wit naar massa. Mag geen doorgifte (sluiting) zijn. Meet ook rood/wit naar elke geel-in regelaar: zet plus multimeter op geel  / zet min multimeter op rood/wit >> er is doorgifte. Andersom >> mag geen doorgifte zijn! Indien wel doorgifte, diode stuk >> regelaar stuk.
Naar massa geen doorgifte, tussen de gele en roodwit onderling in 1 richting wel, andere niet, dus ok? Lijkt ok, bij doorgifte geen piep maar een getal, is ok?

Laadspanning meten: met een multimeter in DCV-stand direkt op de accupolen. Zorg voor een volledig opgeladen, fitte  accu! Zorg dat alle kabels en stekkers verbonden zijn. Start de motor, breng op bedrijfstemperatuur (accu heeft dan startverlies weer bijgeladen). Meet de DC spanning op de polen, met dimlichten aan. Deze moet dan tussen 14 en 15,5V DC max. zijn. In rust batterij tsn polen 14.5, draaiend met dimlichten 15.6-15.7??? Lijkt allemaal hoog, f=ga effe bij de buren een ander meter gaan halen :)




Ga nog eens de regelaar bekijken waar ik een getal zag verschijnen = doorgifte, maar getal komt en verdwijnt, was raar, welke stand meter hier??

Bon, terug naar de garage

W

Offline PimW

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #36 Gepost op: 22 juli 2017, 18:16 »
De lekstroom meet je met motor UIT. Multimeter in de ampere stand (DCA). Kijk even naar de aanduiding bij de probes zelf, soms moet je ze omzetten op de meter.

Jouw accu is nieuw en wrs helemaal volgeladen dus die 14 is prima, maar de laadspanning is een beetje hoog. Wat zegt je andere meter?

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2017, 19:46 »
Buurman niet thuis, maar nu , uurtje verder is de spanning 13.7 en met draaiende motor op 5000rpm 15.0

Ga morgen ochtend meten en luisteren naar het gebroebel...
Dan zal ik nog eens een poging doen om te meten naar de verliesstroom. DCA, motor uit, doe ik..

Heb nog eens de stroomverdeler opnieuw gemeten, in een richting dus geen doorgifte, in de andere meet ik 630 a  640 in alle combinaties.

En nu wil mijn andere buurman de motor overkopen aan 4000euro, hmm, pft.
Moeilijke keuzes... Oud is beter, maar nieuw zal wel comfortabeler en veiliger en krachtiger zijn, aaaahh...

W

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2017, 09:10 »
Goede morgen,

Batterij in rust nu 13.7, geen gebrobbel meer, nog niet getest met motor aan want wil de buurt niet wakker maken :)
De verliesstroom blijft een probleem, -pool op - pool, + op - kabel: 0, blijft 0 :( Ik neem aan dat 0 beter is dan 1, maar toch bizar, neen?

Mag ik rijden, of nog dingen testen?

Wouter

Offline PimW

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #39 Gepost op: 23 juli 2017, 10:40 »
Gewoon gaan rijden.

In welke stand van de meter meet je de lekstroom?

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #40 Gepost op: 23 juli 2017, 11:36 »
Ampere mA, gelijkstroom 2m...
 Ja, ik ga ritje maken en achteraf weer meten, dan denk ik dat ik alles bekeken heb en hij klaar moet zijn voor 5d alpen naar huis, is afrika niet, maar liever geen problemen onderweg...

Bedankt,
W

Offline LJ

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #41 Gepost op: 23 juli 2017, 16:36 »
Lekstroom moet je in serie meten. Dus de -kabel loshalen van de -pool op de accu, dan met de multimeter op de mA stand tussen die 2 meten.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline woutermtb

Re: spatbord haakt aan bouten valbaren
« Reactie #42 Gepost op: 24 juli 2017, 06:21 »
Ja, dat heb ik gedaan , maar na mijn test gisteren is er veel duidelijk geworden...
Eerst 200km alle bochten uit de streek gecombineerd (durf niet of road na vorig avontuur) en dan thuis de meter weer boven:
Batterij 14.7, draaiende motor 16.8
Ik werd zot...
Dan maar de buurman gebeld en zijn meter gaan halen: 12.7 en 15, dus nu mag ik opnieuw eraanbeginnen met zijn meter vandaag.
Mijn meter was nieuw uit verpakking, maar van aldi... Nochtans nog nooit slechte ervaring met aldi spullen gehad..

Wordt vervolgd :)

W