Algemeen > Algemene discussie

Tegensturen oftewel countersteering

(1/8) > >>

Derofun:
Ik vond hier op het forum niks over tegensturen oftewel countersteering. En omdat het zo belangrijk is voor je veiligheid, breng ik het onder de aandacht. Want we doen het allemaal. We gaan niet juist door de bocht omdat we ons gewicht verplaatsen of iets dergelijks, maar vooral omdat we sturen. En hoe tegenstrijdig misschien ook, omdat we tégensturen.
We doen het allemaal, maar wellicht niet bewust. En als je je er wél bewust van bent, stuur je beter. Ik rij ca 1.000km/week op mijn motoren. En dikwijls zie ik bij andere motorrijders in bv haarspeldbochten of elkaar opvolgende bochten/rotondes dat het maar net goed gaat. En vanmorgen in de stromende regen, zag ik een aantal met angst en beven zich door bochten worstelen. Omdat ze door de bocht willen sturen, terwijl ze juist moeten tégensturen.
Nogmaals, we doen het allemaal. Maar op m’n goedsturende BMW gaat bochtenrijden als vanzelf en ben ik er niet zo van bewust. Mijn Intruder heeft een bizar lange wielbasis en een drooggewicht van ca 350kg. Niet ideaal voor sportieve bochten zo lijkt het. Maar ik geef menige sportbike het nazien. Dat betekent hard duwen en trekken aan het stuur. En inderdaad, tegengesteld. Dus bocht naar links? Duwen tegen de linkerstuurhelft. En zo nodig trekken aan de rechterstuurhelft.
In bochten die je niet helemaal goed hebt ingeschat, is het van het allergrootste belang dat je je bewust bent van tegensturen. Want je redt de situatie, door nog harder de “verkeerde” kant op te sturen.
Op het www wemelt het van de verklaringen en filmpjes. Ik link er eentje, doe er je voordeel mee. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA

Trigger:
Mijn rij-instructeur besteedde hier geen aandacht aan (behalve bij de uitwijktest), maar vrij snel na het behalen van mijn RBW las ik hierover, en ik ben me er in gaan verdiepen. Zeker met zo'n grote zware motor heeft het voor mij erg veel zin, ik merk dat ik er ook veel soepeler mee kan uitwijken door bewust op dat stuur te drukken.

De "twist of the wrist" heeft ook een mooi stukje over langzaam de bocht in en langzaam het gas steeds verder opendraaien om je lijn en hellingshoek door de bocht stabiel te houden.

ChristianG:
Filmpje is van Keith Code, a twist of the wrist

http://www.youtube.com/watch?v=Ni2a2zUia_A

Waffie:
Beste

Het is natuurlijk goed dat iemand aandacht geeft aan betere rij technieken maar rijden in de regen roept toch iets meer op, dan enkel een rijtechniek beheersen

Het is in de regen vooral een kwestie van veel minder vertrouwen hebben in de grip van hun banden  omdat de weg simpel nat is,  en men een grootte angst heeft om te vallen en/of zich onderuit remmen en als je in die groep valt kun je erg verkrampt gaan rijden.

Je moet de bocht door maar je wilt ook zo loodrecht op het wegdek blijven staan(want dan heb je in gedachten de meeste kan om niet naar de grond te worden getrokken (vallen dus)

overigens  is het tegensturen iets wat natuurlijk ingegeven is en wordt pas moeilijker als we er over na gaan denken(zie inderdaad twist of the wrist II).
Maar de tips van " motortraining voor iedere dag" zijn ook zeer behulpzaam.
Maar vergeet ook  niet het traumatisch affect van eerder ooit gevallen te zijn.
Of  juist de rijstijl ziet van iemand die nog nooit gevallen is...

Ik wil zeggen dat het altijd toch iets ingewikkelder i zit dan waarop het lijkt

Kansloos:
waar het mee te vergelijken is, is een fietswiel aan een as vasthouden. Op het moment dat het wiel niet draaid en je duwt tegen de linkerzijde van de as aan dan draait de voorzijde van het wiel naar rechts (logisch). Als je dit zelfde doet als het wiel draait "valt" het wiel als het waren naar links

Probeer maar uit voor de gene die het niet snappen.

Ik gebruik het ook af en toe. Ik heb dit op diverse motoren gedaan. Je gebruikt het niet altijd maar in sommige gevallen kan het net je redding zijn.

verder eens met waffie.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View