Auteur Topic: Tegensturen oftewel countersteering  (gelezen 7436 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Derofun

Tegensturen oftewel countersteering
« Gepost op: 20 juli 2017, 08:56 »
Ik vond hier op het forum niks over tegensturen oftewel countersteering. En omdat het zo belangrijk is voor je veiligheid, breng ik het onder de aandacht. Want we doen het allemaal. We gaan niet juist door de bocht omdat we ons gewicht verplaatsen of iets dergelijks, maar vooral omdat we sturen. En hoe tegenstrijdig misschien ook, omdat we tégensturen.
We doen het allemaal, maar wellicht niet bewust. En als je je er wél bewust van bent, stuur je beter. Ik rij ca 1.000km/week op mijn motoren. En dikwijls zie ik bij andere motorrijders in bv haarspeldbochten of elkaar opvolgende bochten/rotondes dat het maar net goed gaat. En vanmorgen in de stromende regen, zag ik een aantal met angst en beven zich door bochten worstelen. Omdat ze door de bocht willen sturen, terwijl ze juist moeten tégensturen.
Nogmaals, we doen het allemaal. Maar op m’n goedsturende BMW gaat bochtenrijden als vanzelf en ben ik er niet zo van bewust. Mijn Intruder heeft een bizar lange wielbasis en een drooggewicht van ca 350kg. Niet ideaal voor sportieve bochten zo lijkt het. Maar ik geef menige sportbike het nazien. Dat betekent hard duwen en trekken aan het stuur. En inderdaad, tegengesteld. Dus bocht naar links? Duwen tegen de linkerstuurhelft. En zo nodig trekken aan de rechterstuurhelft.
In bochten die je niet helemaal goed hebt ingeschat, is het van het allergrootste belang dat je je bewust bent van tegensturen. Want je redt de situatie, door nog harder de “verkeerde” kant op te sturen.
Op het www wemelt het van de verklaringen en filmpjes. Ik link er eentje, doe er je voordeel mee. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Trigger

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2017, 09:20 »
Mijn rij-instructeur besteedde hier geen aandacht aan (behalve bij de uitwijktest), maar vrij snel na het behalen van mijn RBW las ik hierover, en ik ben me er in gaan verdiepen. Zeker met zo'n grote zware motor heeft het voor mij erg veel zin, ik merk dat ik er ook veel soepeler mee kan uitwijken door bewust op dat stuur te drukken.

De "twist of the wrist" heeft ook een mooi stukje over langzaam de bocht in en langzaam het gas steeds verder opendraaien om je lijn en hellingshoek door de bocht stabiel te houden.
Transalp XL600V

Offline ChristianG

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2017, 12:01 »
Filmpje is van Keith Code, a twist of the wrist

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Ni2a2zUia_A" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Ni2a2zUia_A</a>

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Waffie

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2017, 12:46 »
Beste

Het is natuurlijk goed dat iemand aandacht geeft aan betere rij technieken maar rijden in de regen roept toch iets meer op, dan enkel een rijtechniek beheersen

Het is in de regen vooral een kwestie van veel minder vertrouwen hebben in de grip van hun banden  omdat de weg simpel nat is,  en men een grootte angst heeft om te vallen en/of zich onderuit remmen en als je in die groep valt kun je erg verkrampt gaan rijden.

Je moet de bocht door maar je wilt ook zo loodrecht op het wegdek blijven staan(want dan heb je in gedachten de meeste kan om niet naar de grond te worden getrokken (vallen dus)

overigens  is het tegensturen iets wat natuurlijk ingegeven is en wordt pas moeilijker als we er over na gaan denken(zie inderdaad twist of the wrist II).
Maar de tips van " motortraining voor iedere dag" zijn ook zeer behulpzaam.
Maar vergeet ook  niet het traumatisch affect van eerder ooit gevallen te zijn.
Of  juist de rijstijl ziet van iemand die nog nooit gevallen is...

Ik wil zeggen dat het altijd toch iets ingewikkelder i zit dan waarop het lijkt
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 12:48 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Kansloos

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2017, 12:49 »
waar het mee te vergelijken is, is een fietswiel aan een as vasthouden. Op het moment dat het wiel niet draaid en je duwt tegen de linkerzijde van de as aan dan draait de voorzijde van het wiel naar rechts (logisch). Als je dit zelfde doet als het wiel draait "valt" het wiel als het waren naar links

Probeer maar uit voor de gene die het niet snappen.

Ik gebruik het ook af en toe. Ik heb dit op diverse motoren gedaan. Je gebruikt het niet altijd maar in sommige gevallen kan het net je redding zijn.

verder eens met waffie.

Offline xrvtuur

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2017, 13:02 »
Hč mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2017, 18:31 »
Mijn rij-instructeur besteedde hier geen aandacht aan (behalve bij de uitwijktest)

Dan heb niet de juiste getroffen (gekozen)   :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Peter M

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2017, 19:07 »
Goed kunnen sturen bij relatief lage snelheden is ook belangrijk  ;)


Offline Derofun

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2017, 07:13 »
Hč mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.

Het werkt bij snelheden boven de 20-30km/u. Misschien moet je een keertje proberen om sneller te rijden dan dat >:D
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Kansloos

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2017, 07:15 »
Hč mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.

Je moet ook niet trekken maar duwen ;D

Offline xrvtuur

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2017, 08:17 »
ik ga het vanmiddag allemaal proberen ;D
Varadero SD02  2004

Offline Derofun

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2017, 08:58 »
 ;D

Probeer maar eens op een rechte weg wat te slalommen, met één hand aan het stuur.
(doe maar met je rechterhand, anders raak je onder de genoemde snelheid ;))
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Sanderrr

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2017, 12:31 »
Heerlijke film, die Twist of the Wrist 2, dank! Versie zonder tranentrekkend slecht geacteerde scenes alhier: https://youtu.be/zjL_BO4fPpU
PD10 '99

Offline Sanderrr

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2017, 12:34 »
Ik zit maar even te fantaseren he, keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi
PD10 '99

Offline Trigger

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2017, 12:58 »
Ik zit maar even te fantaseren he, keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi

Ja, en dan op je Alpje met je knietje aan de grond ;D.

Of regel jij ter plaatse andere motoren? ;).
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2017, 13:21 »
keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi

Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Sanderrr

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2017, 13:28 »
Ja, en dan op je Alpje met je knietje aan de grond ;D.

Of regel jij ter plaatse andere motoren? ;).
Haha, minibikes misschien,  om het even te voelen? (Dit heb ik trouwens eens op een indoor kartbaan gedaan... GEWELDIG, behalve de foto's dan, het ziet er werkelijk niet uit)

Het lijkt me serieus tof en een goede omgeving om echt lekker bochten te oefenen. En daarbij, een circuit vol alpjes, lijkt me best grappig te zien  ;D

Geen idee wat dit kost en of er animo voor zou zijn! Zal eens kijken.

Effe offtopic: wat voor helmetcam heb je? Beeldkwaliteit in je rolling ducthmanfilmpjes ziet er erg netjes uit!

Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D

Godvrrrr, nu krijg ik er echt zin in! Was dat duur om te organiseren? Zandvoort ken ik alleen per 'race-auto' (volvo 360 cup paar keer meegereden en MX-5), benieuwd naar tweewielpret!
PD10 '99

Offline PimW

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #17 Gepost op: 21 juli 2017, 13:30 »
Ik dacht even dat het ging om een mx circuit, wekte mijn interesse ;D

Offline Sanderrr

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2017, 13:31 »
Ben ik ook bij :p
PD10 '99

Offline Trigger

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2017, 13:45 »
Ik dacht even dat het ging om een mx circuit, wekte mijn interesse ;D

Dan schrijf ik blind in en kom ik gewoon op de Alp, op noppen!
Dat was echt een van de mooiste ervaringen op twee wielen tot nu toe, springen op een MX track!

@Sanderrr een Sony HDR-AS50. Full HD (geen 4k, dat was nog een beetje te prijzig) met steadyshot.
Ik doe niks aan beeldbewerking maar er moet wel voldoende zonlicht zijn voor scherp beeld.

Zodra ik een beetje centen verdien met dat kanaal komt er wel een keer een 4k camera en schaf ik een betere headset aan (voor betere audio opnames).
Transalp XL600V

Offline Sanderrr

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #20 Gepost op: 21 juli 2017, 14:22 »

@Sanderrr een Sony HDR-AS50. Full HD (geen 4k, dat was nog een beetje te prijzig) met steadyshot.
Ik doe niks aan beeldbewerking maar er moet wel voldoende zonlicht zijn voor scherp beeld.

Zodra ik een beetje centen verdien met dat kanaal komt er wel een keer een 4k camera en schaf ik een betere headset aan (voor betere audio opnames).

Cool thx. Er is een boel te vinden met een boel verschillende prijzen zeg. Ik ga me hier eens in verdiepen *offtopicmode off*

PD10 '99

Offline xrvtuur

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #21 Gepost op: 21 juli 2017, 14:48 »
nou rondje gedaan maar blijkbaar rij ik al vele jaren met tegenstuur alleen heb ik er geen erg in, gaat gewoon vanzelf zo. ook bij 30+ ;)
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #22 Gepost op: 21 juli 2017, 18:16 »
Op een allroad met breed stuur merk je er idd wat minder van vanwege de grote(re) hefboomwerking, waardoor je dus minder kracht uit hoeft te oefenen  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Peter M

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #23 Gepost op: 21 juli 2017, 22:21 »
Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D


Onderkuip [bijna] aan de grond tijdens Gymkhana ..... ;D
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 23:38 door Peter M »

Offline The Headless Horseman

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #24 Gepost op: 21 juli 2017, 22:44 »
Och, bij jou gaat met enige regelmaat toch álles aan de grond Peter  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Peter M

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #25 Gepost op: 21 juli 2017, 23:47 »
Och, bij jou gaat met enige regelmaat toch álles aan de grond Peter  ;D


Klopt! ;)

Offline ChristianG

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2017, 03:15 »
Tijd voor een TCN cursus Gymkhana  :angel:
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline alpoverland

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #27 Gepost op: 06 september 2017, 21:11 »
Om het te oefenen raad ik aan om als volgende band aan Anakee III te nemen. Een gevonden in Mongolië met nog zeker 50% rubber, 140mm wijd, paste net, en tot het canvas gereden in Japan. Kwam continu met de kisten aan de grond en had zoveel vertrouwen in die band. Dat was echt tof om het counter sturen meer onder de knie te krijgen. Gravel kunnen ze ook nog aan 85/15. Nog genoeg te leren maar ben altijd wel onder de indruk geweest van hoe diep je kan gaan met Alp. Echter het meest genieten met deze techniek is tijdens het off-roaden en dan ook de bocht uitkijken zonder je te veel druk te maken over de ondergrond. Laatstgenoemde is al op zichzelf een proces en vergt tijd. Heb ook maar sporadisch in de flow gezeten waarin het vanzelf ging. Een van die keren heb toen ook een kist eraf gereden tegen een rots omdat ik ineens veel lager door de bocht kwam. Dikke +1 voor soft panniers toen. Hier in zuid Amerika wil ik het goed onder de knie krijgen. Zou ook willen powersliden maar dat kan ik nog voor geen meter. Betere voorvork staat alsmede hierdoor hoog op de verlanglijst, echter centen.

Heb ook een paar keer achterop gereden bij een gast met een Repsol Honda. Rijdt altijd op racebanden en gaat consequent als een malle door de bocht. Ongelofelijk, hoe die machines zijn gemaakt om door de bocht te duwen. Puur counter steer dat. Ben overigens als rijder geen fan van achterop zitten dan.

Goed punt van Derofun. Wanneer je in een bocht in de problemen komt meteen de bocht uit kijken en tegen sturen. Nog steeds mee bezig om daar beter in te worden. Mijn eerste crash kwam door te hard een bocht in te komen en vervolgens niet de bocht uit te kijken en tegen sturen. 'Target fixation', alleen nog letten op wat op je af komt, remmen in een rechte lijn en daar lig je dan. Glad asfalt ook op een oude bergweg in Albanie. Had denk ik voorkomen kunnen worden. Het moet een reflex worden.

Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?

Offline voorstad

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #28 Gepost op: 07 september 2017, 00:05 »
Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?
Geen idee Pedro, maar wel leuk je hier te treffen. Volg je al vanaf het begin van je "make alp great again" project. Veelal prachtig om te zien, soms ook tenenkrommend als je weer met een hand een slijptol vast hebt en in je andere hand het werkstuk. Brrrr. Veel plezier in Zuid-Amerika, ik blijf je volgen!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Trigger

Re: Tegensturen oftewel countersteering
« Reactie #29 Gepost op: 07 september 2017, 09:33 »
Om het te oefenen raad ik aan om als volgende band aan Anakee III te nemen. Een gevonden in Mongolië met nog zeker 50% rubber, 140mm wijd, paste net, en tot het canvas gereden in Japan. Kwam continu met de kisten aan de grond en had zoveel vertrouwen in die band. Dat was echt tof om het counter sturen meer onder de knie te krijgen. Gravel kunnen ze ook nog aan 85/15. Nog genoeg te leren maar ben altijd wel onder de indruk geweest van hoe diep je kan gaan met Alp. Echter het meest genieten met deze techniek is tijdens het off-roaden en dan ook de bocht uitkijken zonder je te veel druk te maken over de ondergrond. Laatstgenoemde is al op zichzelf een proces en vergt tijd. Heb ook maar sporadisch in de flow gezeten waarin het vanzelf ging. Een van die keren heb toen ook een kist eraf gereden tegen een rots omdat ik ineens veel lager door de bocht kwam. Dikke +1 voor soft panniers toen. Hier in zuid Amerika wil ik het goed onder de knie krijgen. Zou ook willen powersliden maar dat kan ik nog voor geen meter. Betere voorvork staat alsmede hierdoor hoog op de verlanglijst, echter centen.

Heb ook een paar keer achterop gereden bij een gast met een Repsol Honda. Rijdt altijd op racebanden en gaat consequent als een malle door de bocht. Ongelofelijk, hoe die machines zijn gemaakt om door de bocht te duwen. Puur counter steer dat. Ben overigens als rijder geen fan van achterop zitten dan.

Goed punt van Derofun. Wanneer je in een bocht in de problemen komt meteen de bocht uit kijken en tegen sturen. Nog steeds mee bezig om daar beter in te worden. Mijn eerste crash kwam door te hard een bocht in te komen en vervolgens niet de bocht uit te kijken en tegen sturen. 'Target fixation', alleen nog letten op wat op je af komt, remmen in een rechte lijn en daar lig je dan. Glad asfalt ook op een oude bergweg in Albanie. Had denk ik voorkomen kunnen worden. Het moet een reflex worden.

Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?

Hey Pedro! The Rolling Dutchman hiero ;-). Leuk je hier te zien!
Transalp XL600V