Ik vond hier op het forum niks over tegensturen oftewel countersteering. En omdat het zo belangrijk is voor je veiligheid, breng ik het onder de aandacht. Want we doen het allemaal. We gaan niet juist door de bocht omdat we ons gewicht verplaatsen of iets dergelijks, maar vooral omdat we sturen. En hoe tegenstrijdig misschien ook, omdat we tégensturen.
We doen het allemaal, maar wellicht niet bewust. En als je je er wél bewust van bent, stuur je beter. Ik rij ca 1.000km/week op mijn motoren. En dikwijls zie ik bij andere motorrijders in bv haarspeldbochten of elkaar opvolgende bochten/rotondes dat het maar net goed gaat. En vanmorgen in de stromende regen, zag ik een aantal met angst en beven zich door bochten worstelen. Omdat ze door de bocht willen sturen, terwijl ze juist moeten tégensturen.
Nogmaals, we doen het allemaal. Maar op m’n goedsturende BMW gaat bochtenrijden als vanzelf en ben ik er niet zo van bewust. Mijn Intruder heeft een bizar lange wielbasis en een drooggewicht van ca 350kg. Niet ideaal voor sportieve bochten zo lijkt het. Maar ik geef menige sportbike het nazien. Dat betekent hard duwen en trekken aan het stuur. En inderdaad, tegengesteld. Dus bocht naar links? Duwen tegen de linkerstuurhelft. En zo nodig trekken aan de rechterstuurhelft.
In bochten die je niet helemaal goed hebt ingeschat, is het van het allergrootste belang dat je je bewust bent van tegensturen. Want je redt de situatie, door nog harder de “verkeerde” kant op te sturen.
Op het www wemelt het van de verklaringen en filmpjes. Ik link er eentje, doe er je voordeel mee.
https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA