Auteur Topic: trillen  (gelezen 1727 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dobbertje

  • Gast
trillen
« Gepost op: 01 augustus 2009, 21:56 »
De laatste tijd lijkt het of mijn Vara (2000) wat meer gaat trillen... Met name zo rond de 4000 a 5000 toeren. Ketting is ok. Blok trekt verder vlot door, maar van een "zijdenzachte" loop is niet echt sprake. Kleppen stellen of carbs synchroniseren?

Offline jeroen emke

Re: trillen
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2009, 08:46 »
Beste leden

 

trillend motorblok

 

Door de opstelling van de kruktappen de hoek waar onder deze staan en de stand  bepaal het karakter Van het motor blok meer of minder trillen bij bepaalde toerental

 

Er heeft ooit in het blad MOTO73 in de jaren tachtig toen de Transalp  op de mark kwam een artikel gestaan het hoe en waarom de Vtwin  met  een V stand van 52  graden en de kruktappen onder een hoek van 76 graden   zonder een  balans as  hebben gemaakt  wil je een motor die minder trilt dan moet je de Vstand onder 90 graden zetten ( BWM bijvoor beeld )

dus je moet er mee leren leven dan het motorblok na verloop van tijd meer ga trillen of elk jaar een nieuw kopen of een motor met minder kilometers op de teller en verder ONDRHOUD je motor goed



Jeroen


still no angel found who flies at the same speed

Dobbertje

  • Gast
Re: trillen
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2009, 21:14 »
Bedankt Jeroen. Ik heb zojuist de topic op techniek algemeen zitten lezen...(niet gezien)

ledo

  • Gast
Re: trillen
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2009, 19:18 »
De laatste tijd lijkt het of mijn Vara (2000) wat meer gaat trillen... Met name zo rond de 4000 a 5000 toeren. Ketting is ok. Blok trekt verder vlot door, maar van een "zijdenzachte" loop is niet echt sprake. Kleppen stellen of carbs synchroniseren?

De boel goed afstellen verminderd het trillen ook enigzins, en dan bedoel ik
het synchroniseren carbs inderdaad.
Een blok gaat in principe niet "meer" trillen als de km-stand hoger wordt en zeker niet
onder de 100.000
De nieuwere types Vara hebben inspuiting, dus zouden die er minder last van moeten hebben.
Ik heb zelf omlangs een 2004 model aangeschaft en die is veel smeuiger dan het 2000 model, dus
ook minder trillingen.
Ik moet wel zeggen dat ik nu wel een beetje karakter mis, maar dat went ook wel weer.